ZAGREB, 22. kolovoza (Hina) - Uspostava redovitog željezničkog prometa na pruzi Zagreb-Oštarije-Knin-Split, kao jedne od značajnih sastavnica normalizacije života na oslobođenim područjima, trebala bi uslijediti 28. kolovoza,
najavljeno je na danas održanoj 3. sjednici Državnog stožera za koordinaciju aktivnosti povratka, uspostave civilne vlasti i normalizacije života na novooslobođenim područjima.
ZAGREB, 22. kolovoza (Hina) - Uspostava redovitog željezničkog prometa
na pruzi Zagreb-Oštarije-Knin-Split, kao jedne od značajnih sastavnica
normalizacije života na oslobođenim područjima, trebala bi uslijediti
28. kolovoza, najavljeno je na danas održanoj 3. sjednici Državnog
stožera za koordinaciju aktivnosti povratka, uspostave civilne vlasti
i normalizacije života na novooslobođenim područjima. #L#
Predsjednik Stožera, potpredsjednik Vlade i i ministar razvitka i
obnove dr. Jure Radić istaknuo je da je normalizacija života krenula u
nekim područjima vrlo dobro. Istodobno ima problema koji se moraju
hitno otkloniti, primjerice još uvijek nije zbrinuta stoka, a u idućih
tjedan-dva treba vidjeti jesu li odgovarajući ljudi na odgovarajućim
mjestima i jesu li sposobni sada obaviti povjerene im značajne zadaće.
Pomoć drugih županija županijama koje su bile dijelom okupirane treba
ići izravno, odlučeno je, a ne preko Stožera, a hrvatska će Vlada na
sutrašnjoj sjednici donijeti odluku da se iz proračunskih rezervi, na
prijedlog ministara uprave i financija, izdvoje sredstva za
funkcioniranje civilne vlasti, kazao je dr. Radić. Dodao je da pritom
ne smije biti razbacivanja niti na jednoj razini.
Župani i dožupani iz šest županija čiji su dijelovi oslobođeni
"Olujom" (Sisačko-moslavačke, Karlovačke, Ličko-senjske,
Zadarsko-kninske, Šibenske i Splitsko-dalmatinske), izvijestili su o
stanju na oslobođenim područjima, o problemima i o potrebama, te
pripremama za školsku godinu. Gotovo na svim područjima jedan od
najvećih problema je nezbrinuta stoka, što je posljedica manjka ljudi
iz Civilne zaštite, kao i nedostatka kamiona za prijevoz stoke.
Problem predstavlja i veliki broj postavljenih mina koje treba
razminirati, a nema dovoljno pirotehničkih ekipa i specijalnih
oklopnih vozila, tako da se do nekih objekata i područja ne može doći
a do razminiravanja nema povratka.
Što se pak tiče gospodarskih objekata na oslobođenim područjima, oni
su negdje u dobrom stanju, dok su drugdje opustošeni, pri čemu postoje
i podaci gdje su određeni strojevi i oprema odneseni.
Govoreći o elektroenergetskom sustavu, glavni direktor HEP-a Damir
Begović je istaknuo da je bivši južni sektor pod naponom, da na ličkom
dijelu gotovo sva mjesta imaju električnu energiju te da je najveći
problem na području dalekovoda Pračno-Petrinja, zbog mina, što bi
također trebalo biti uskoro otklonjeno i dalekovod pušten u rad. U
nekim mjestima napajanje je privremeno - agregatima, kazao je Begović
predloživši da se dogovore prioriteti i plan povratka povratnika u
poznata mjesta, kako bi HEP usmjerio svoje snage na te smjerove.
Direktor HEP-a je kazao i da su mnogi pri bijegu ostavili razna
uključena trošila, tako da su, primjerice, u Kninu zabilježena takva
dva-tri slučaja požara prilikom uključenja električne energije. Nakon
povratka, HEP će povratnicima dati besplatni priključak i zabilježiti
ih kako bi se moglo normalno poslovati, kazao je Begović.
"Olujom" je oslobođeno 4.500 kilometara cesta, a po prioritetima se
ceste čiste, otklanjaju mine i popravljaju oštećenja, naglasio je
direktor Hrvatskih cesta Aleksandar Čaklović dodavši da je otvoren
promet na svim magistralnim cestama. Teža je situacija na području
Sisačko-moslavačke i Karlovačke županije zbog potrebe popravka
mostova, a slunjski bi most, kazao je Čaklović, za mjesec i pol bi
trebao biti obnovljen.
Prema riječima glavnog direktora HPT-a dr. Mate Peraka, do kraja će
tjedna na oslobođenim područjima biti otvoreno ukupno 35 pošta, ostale
će se otvarati po potrebi, a na području telekomunikacija
uspostavljene su veze s općinskim središtima i postavljene govornice.
Podaci o pretplatnicima postoje, a kako se budu ljudi vraćali tako će
se rješavati i pretplatničke linije, naglasio je Perak.
Što se pak tiče vodoopskrbe, prioriteti su dogovoreni s županijama i
većih problema nema.
Oslobođeno je i 400 kilometara željezničkih pruga, na više od 60
mjesta objekti su bili minirani, a uspostavlja se i prometovanje
prugom Zagreb-Knin. Jedan od problema je nedostatak željezničkih
kadrova, a značajno je da su Asutrija i Mađarska izrazile spremnost
pomoći Hrvatskoj i Hrvatskim željeznicama.
(Hina) db mn
221348 MET aug 95