ZAGREB, 5. kolovoza (Hina) - U povodu akcije Hrvatske vojske i
redarstvenika za uključivanje zaposjednutih dijelova Hrvatske u
ustavno-pravni poredak Republike Nadbiskupski duhovni stol poslao je
Hini izjavu nadbiskupa zagrebačkog kardinala Franje Kuharića, koju
objavljujemo u cijelosti.
"Konstatiramo činjenicu. Hrvatsko državno vodstvo odlučilo je
osloboditi okupirano područje tzv. "krajine" kao međunarodno priznati
dio hrvatske države i to područje uključiti u ustavno-pravni poredak
Republike. Godine su prolazile. Vođeni su mnogi pregovori, ali nisu
donijeli nikakva rješenja. Stotine tisuća prognanika iz okupiranih
područja, nepravedno i brutalno protjeranih iz svojih domova,
postavljaju pitanja hrvatskoj Vladi i međunarodnim institucijama: hoće
li im biti vraćena njihova temeljna ljudska prava, da se sigurni i
slobodni vrate na svoje, odakle su brutalnim nasiljem bili protjerani?
Ni jedan se prognanik četiri godine nije mogao vratiti. U takvoj
nenormalnoj situaciji čitava je Hrvatska trpjela posljedice na svim
područjima života.
Osim toga, iz tih su područja s vremena na vrijeme napadani hrvatski
gradovi i morali su bespomoćno trpjeti to nasilje. U takvim se
okolnostima postavlja moralno pitanje svakoj objektivnoj savjesti za
donošenje poštenog suda - je li vojno-redarstvena intervencija moralno
opravdana. Što o tome kaže moral koji zastupa Katolička crkva?
Drugi vatikanski sabor, imajući u vidu svijet u kojem nepravde nisu
isključene, u kojem su prisutna tolika nasilja protiv prava i protiv
pravednosti, donosi načelo kada je vojna akcija u obrani prava,
slobode i mira moralno opravdana. Citiram koncilsku konstituciju
"Radost i nada": "Sve dok bude postojala ratna pogibelj i dok ne bude
međunarodne odgovornosti koja će raspolagati prikladnim snagama, dotle
se državama neće moći zanijekati pravo na zakonitu obranu nakon
iscrpljenja svih mogućnosti mirnih pregovora" (GS 79).
Dakle, načelo samoobrane je pravo koje se ne može zanijekati ni jednoj
žrtvi nepravednog nasilja.
Svaka je pravna država dužna dopuštenim sredstvima osigurati normalan
život u slobodi i miru svim svojim građanima. U Hrvatskoj je normalan
život bio zakočen okupacijom i prekidom vitalnih prometnica; bio je
opterećen skrbi i troškovima za stotine tisuća prognanika; bio je
opterećen stalnom prijetnjom povremenih napada.
Moram ustvrditi povijesnu činjenicu. Hrvatski narod prije pet godina
nije želio rat, želio je ostvariti svoje puno pravo da bude slobodan i
neovisan u svojoj domovini. Iz Hrvatske nije došla inicijativa za rat
ni želja da se osvoji tuđe. Objektivno i pošteno sudeći, Hrvatska je
žrtva nepravednog napada. Taj je napad prouzročio neopisive patnje
pojedincima, obiteljima i cijelom narodu. Može li se takvo stanje
trpjeti u nedogled? Izjednačiti žrtvu nepravednog nasilja s
nasilnikom, ne znači li to izbrisati razliku između dobra i zla?
Ako se žrtva odluči da se i vojnom silom brani, pod kojim uvjetima
može to učiniti? Katekizam Katoličke crkve pod br. 2309 izlaže
sljedeća načela: "Treba pomno razmatrati stroge uvjete koji
opravdavaju zakonitu obranu vojnom silom. Takva odluka je zbog svoje
težine podložna strogo određenim uvjetima moralne zakonitosti: da je
šteta koju napadač čini narodu ili zajednici naroda trajna, teška i
izvjesna; da su se sva ostala sredstva kojima bi se tome stalo na kraj
pokazala neprimjenjiva ili bezuspješna; da postoje ozbiljni uvjeti
uspjeha; da prihvaćanje oružja ne prouzroči zlo i nerede veće od zla
kojem se želi doskočiti ..."
To su zapravo tradicionalni uvjeti nabrojani u učenju o takozvanom
"pravednom ratu". Procjena tih uvjeta moralne opravdanosti spada u
razborit sud onih koji su odgovorni za opće dobro. U svjetlu tih
načela prosuđujemo ovu hrvatsku intervenciju.
Sigurno je da svaki čovjek dobre volje želi živjeti u miru, u
sigurnosti i slobodi. Ali još ne živimo u takvom svijetu. Još načela
pravednosti nisu provedena u međunarodnim institucijama do tolike
mjere da bi uvijek štitila žrtvu, a sprječavala nasilnika. Još uvijek
su u ocjenjivanju stanja i u postupcima moćnih ljudi ovoga svijeta
više prisutni interesi nego načela, pa se događa da i nasilnik može
imati prijatelje, a nedužna žrtva protivnike. Kako, primjerice, rat u
Bosni i Hercegovini može tako dugo trajati i kako se mogu ravnodušno
promatrati patnje jednog Sarajeva, Bihaća, Banje Luke; kako to da su
bez zaštite ostavljene Srebrenica i Žepa?
Sada se otkrivaju misli mnogih srdaca. Sada je više pod sudačkim okom
legitimna akcija Hrvatske da oslobodi svoje područje nego
bombardiranje hrvatskih gradova.
Ako postoji moralno pravo samoobrane, postoji i moralna dužnost da ta
samoobrana bude u granicama etničkih normi, da ne prijeđe u mržnju i
osvetu, da poštuje moralna načela u odnosu prema protivniku i njegovoj
imovini. Stoga Katolička crkva u svojem Katekizmu br. 2312 kaže:
"Crkva i ljudski razum proglašavaju trajnu valjanost ćudorednog
zakona za vrijeme oružanih sukoba." A Koncil kaže: "Samim tim što je
rat nesrećom buknuo, nije suprotstavljenim stranama sve dopušteno".
(GS 79).
U br. 2313 Katekizam kaže: "Treba poštivati i čovječno postupati s
neborcima, s ranjenima vojnicima i zarobljenicima".
U skladu s tim načelima i Predsjednik Hrvatske Republike daje svoj
proglas. Mi ta načela potvrđujemo i stavljamo na savjest hrvatskim
braniteljima da ih poštuju.
Sve vjernike i ljude dobre volje, koji u Boga vjeruju, usrdno pozivam
na molitvu da svemogući i milosrdni Bog svojim Duhom Svetim djeluje u
savjestima ljudi, posebno odgovornih da se svim srcem obrate na putove
pravednoga mira koji će svakom čovjeku, bilo koje nacionalne ili
vjerske pripadnosti, omogućiti miran i siguran život u njegovu domu,
život dostojan čovjeka.
Za blagdan Velike Gospe, Blažene Djevice Marije na nebo uznesene,
pripravljamo se devetnicom moleći krunicu u obiteljima i župama za
obraćenje i pravedan mir. Dosta je patnja!
Dosta je suza i krvi! Dosta je rana i smrti! Neka odgovorni za
sudbinu naroda i svijeta donesu pravedne odluke da se gradi bolji
svijet, svijet pravednosti i slobode, mira i ljubavi. To je Božji dar,
koji Bog želi dati obraćenim srcima. Zato usrdno molimo da svanu dani
mira i pomirenja. Svim ranjenima i ožalošćenima zbog gubitka svojih
dragih sa zahvalnošću izražavam iskrenu kršćansku sućut", stoji na
kraju izjave zagrebačkog nadbiskupa dr. Franje Kuharića.
(Hina) pp gk
052114 MET aug 95
SK Are, slalom: Ljutić deseta, Austrijanka Truppe do prve pobjede
Inicijativa "Noćni marš Osijek" osudila incident tijekom sinoćnjeg marša
Tomislav Klarić Kukuz kandidat HSLS-a za gradonačelnika Sinja
Sljedeći tjedan u Europskoj uniji
Marinko Džepina kandidat SDP-a za gradonačelnika Samobora
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
SKV: Sport u 12.30 sati
SKV: Svijet u 12,30 sati
SK Kvitfjell, super G: Pobjeda Dominika Parisa
Kanadski liberali biraju Trudeauova nasljednika usred trgovinskog rata sa SAD-om