ZAGREB, 20. srpnja (Hina) - Stjepan Čuić u svojoj kolumni reagira na
najave da bi film Lordana Zafranovića "Testament" mogao biti prikazan
u Puli pa podsjeća: "Kad god je Lordan Zafranović primjerice nešto
snimio, bile su ga pune novine, naročito beogradske.
(...) Državna ideologija, za račun promidžbe Zafranovića, a preko
njega i sebe same, potiskivala je svaki put u tom poslu filmsku
struku. Za račun jednog autora potiskivala je druge, nepravedno
dakako, a radi političkih probitaka pritiskivala je, dakako, estetiku.
Za defektan sraz umjetnosti i politike/ideologije, Zafranović možda
nije ni kriv, ali ostaje pitanje: zašto se nikad nije distancirao od
uplitanja države u njegov posao? Zašto je dopuštao da ostale kolege
trpe moralno i materijalno zbog njegovih ciljeva, koje je država
prezentirala kao vlastite ciljeve? A da je tako bilo, postoje mnogi
dokazi.
Iracionalni napadi na sve kritičare njegovih filmskih uradaka,
intonirani uglavnom kao optužnice, često i kao 'presude', snažno su
obilježili kulturnu atmosferu u Hrvatskoj i tadašnjoj zajedničkoj
državi.(...)
U bivšoj državi, naime, Zafranović je bio zaštićen svim državi
raspoloživim sredstvima - od medija do državnih institucija. Njegove
filmove morala je prikazivati televizija, djecu su gonili iz škola da
ih gledaju, o njima su mogli pisati samo za to 'specijalizirani'
kritičari, drugima su osvrti bili zabranjivani. Iza njega su stajali
admirali i generali".
A danas ... "danas ni kino-dvorane nisu više ono što su bile. Posluju
na tržišnom principu. Na tom principu bi i Zafranovićeve filmove
držale na repertoarima - kad ne bi uspjele prodati dovoljan broj
karata da podmire troškove projekcije, skinule bi ih s repertoara. A
Zafranovićevi mentori ne bi mogli pokrenuti u medijima paljbu protiv
'ustaša', 'kontrarevolucionara', 'gnjilih liberala' i ostalih
'neprijatelja revolucije'. To je zbilja u kojoj bi trebalo prikazati
Zafranovićev film. Sudeći prema njegovim postupcima tijekom cijele
njegove karijere, takva mu zbilja ne odgovara jer se u njoj ne mogu
optužiti gledaoci zbog toga što izlaze iz dvorane. Baš kao što ih ne
bi optužila država kad bi u dvorani ostali do kraja i kad bi pljeskali
Zafranoviću".
Na kraju Stjepan Čuić osvrće se na Zafranovićevu opsjednutost
nasiljem, pa kaže da je na razini faktografije krivotvorio, ali se
utjecao pjesničkoj slobodi. "U toj pjesničkoj slobodi nije pokazao
osobit dar za nijanse kojima bi se zaštitio od utemeljene 'potvore' da
je prizivao ono što se danas zbiva.(...) Stoga bez obzira na to hoće
li njegov film biti prikazan u Hrvatskoj - u Puli ili na HTV-u, u
kinematografima, njegovo je mjesto u Srebrenici i u Žepi. Ondje neće
morati 'umjetnički fantazirati' niti izmišljati. Ondje, naime, postoji
više od 26 slika, a postoje i svi uvjeti da dokumentarni film bude
bolji od drugoga".
(Hina) mc
200801 MET jul 95
Cijene nafte pale ispod 78 dolara, u fokusu Kina i Trumpove poruke
Rutte poziva da se za obranu troši više od dva posto BDP-a
Chema Rodriguez: Nije važno protiv koga igramo, sve možemo pobijediti
Najava događaja - Hrvatska - za utorak, 28. siječnja
DHK osudilo štetnu upotrebu umjetne inteligencije u Deklaraciji
Gospodarstvo - ukratko do 17,30 sati
Najava - gospodarstvo - za utorak, 28. siječnja
Najava događaja - kultura - za utorak, 28. siječnja
U Bjelovaru Stručni skup o poučavanju i učenju o Holokaustu
Predsjednica: Meksiko primio deportirane migrante nemeksičkog podrijetla iz SAD-a