DOMAĆI POVOD: UZBUNA ZBOG OGRANIČAVANJA UMJETNIČKE SLOBODE
(od dopisnika Hine Branka Merlina)
BEIJING, 29. lipnja (Hina) - Fotografija u boji s prikazom
Michelangelova "Davida", zauzevši četvrtinu stranice "South China
Morning Posta", uglednog dnevnika koji u Hong Kongu izlazi od godine
1903., najavila je početkom lipnja oluju koja do danas potresa
honkonške umjetničke krugove. Objavljena kao protest zbog zadiranja
gradskih upravnih tijela u umjetničku slobodu, slika čuvenog kipa
upotpunjena je bijelim ekrančićem što pokriva, kako reče pjesnik,
"nehajno opuštenu muškost" lijepog Davida, u kojem crvenim slovima
piše: "cenzurirala honkonška birokracija".
Suočeni s ne malim strahovanjima što proizlaze iz pitanja neće li
povratak Hong Konga pod kineski suverenitet godine 1997. kako bilo
ograničiti sadašnji stupanj svekolikih sloboda honkonških građana,
umjetnici i ljubitelji umjetnosti u toj maloj i bogatoj britanskoj
koloniji doživjeli su udarac tamo gdje ga nisu očekivali: u vlastitoj
kući. A svemu je početak, već se dade naslutiti, u jednom javno
izloženom, a umjetnički obrađenome muškome spolovilu.
Za razliku od mramorne Davidove, između honkonških cenzora i
umjetničke javnosti ispriječila se brončana muškost "Novoga čovjeka",
djela vrlo ugledne britanske umjetnice Elisabeth Frink. Poznata upravo
po kipovima životinja i golih muškaraca, pokojna je britanska
umjetnica za svoje djelo nagrađena i plemićkom titulom, s nekoliko
počasnih doktorata, i - što je najvažnije - uvrštavanjem njezinih
djela u postave uglednih svjetskih muzeja. I sporni "Novi čovjek", u
bronci izveden kip golog muškarca u naravnoj veličini, klasično smiren
u uspravnome stavu, s rukama iza leđa, ni po čemu se bitno ne
razlikuje od tematski istorodnih umjetničkih djela. Dok kritika, ne od
jučer, tvrdi da njezini prikazi golih muškaraca, oplemenjenjih
općeljudskim, bilo da trče, hodaju ili stoje, govore o čovjekovoj
izdržljivosti, ali i ranjivosti, honkonška je cenzura u svemu tome
vidjela samo golo spolovilo. A u kartonskome smokvinu listu, kojim
je dotični dio kipa zatim pokriven, honkonška je umjetnička javnost
prepoznala list s posljedicama - prijetnju slobodi umjetničkog
izražavanja te poziv na uzbunu i diskusije koje još traju.
Kupljen za, kako se vjeruje, više od 40 tisuća funti, kip "Novog
čovjeka" bio je postavljen u predvorju jedne poslovne zgrade u
središtu Hong Konga, sve dok se netko dobro zagledan u dio kipa koji
ga čini nepristojnim nije obratio ovlaštenima i dok rutinskim putem
pritužba nije došla pred Sudište za prosudbu opscenosti. Upozoren da
kip iritira javnost (a spominjala se pritom i opasnost negativnog
utjecaja na ćudoređe djevojaka i žena), "Novi čovjek" je po odluci
vlasnika za svaki slučaj dopunjen kartonskim smokvinim listom. Novine
ne preciziraju tko je to obavio, ali za pretpostaviti je da ta
delikatna zadaća nije mogla biti povjerena nekoj od tajnica u
poslovnome tornju. Znaju se, međutim, imena članova tročlanoga vijeća,
suca i dvojice građana - porotnika, čijom je odlukom "Novi čovjek"
ocijenjen kao djelo druge kategorije opscenih proizvoda, što znači i
nepodobno za javno izlaganje.
Bura koja je zatim uslijedila, bez da joj se nazire kraj, nije doduše
otpuhala smokvin list s "vidnih karakteristika" brončanoga kipa, ali
je otvorila mnoga pitanja i potaknula "ljude od umjetnosti" da više
doznaju kako uopće funkcionira Sudište za prosudbu besramnosti, čiji
je inače glavni posao borba protiv pornografije, ponajprije u filmu i
stripu.
Ocjenjujući odluku cenzora, donesenu na temelju letimičnog pogleda na
fotografije "Novoga čovjeka", kao "zastrašujući presedan" kojim se
otvara mogućnost da ubuduće, bez obzira na umjetničku vrijednost,
prikaz golog ljudskog tijela bude etiketiran kao "nepristojan i
nepodoban za javno pokazivanje", umjetnički krugovi nastoje dokazati
da cenzori nemaju kriterije kojima bi se rukovodili lučeći
pornografiju od umjetnosti. Sudište, pak, tvrdi da se od službeno
postavljenih zaštitnika morala, rukovođenih zdravim razumom i
poznavanjem općih gledišta na pitanje što jest, a što nije opsceno, u
uvjetima prave poplave pornografskih djela, nema vremena ni snage od
slučaja do slučaja raspravljati o umjetničkim sastavnicama pojedinog
djela. Budu li se rukovodili samo ugledom autora, kriterijima tržišta
ili ocjenama kritike, suci će biti nepravedni prema mladim i još
nepriznatim stvarateljima. Bilo kakvo rangiranje autora vodi u
diskriminaciju među umjetnicima, tvrde članovi Sudišta koje je samo u
1994. godini riješilo 12 tisuća predmeta.
Odbacujući kao nedovoljan kriterij po kojemu je nepodobno za javno
pokazivanje svako djelo na kojem strši i višak inspiracije, dovoljan
da se na nj objesi smokvin list, umjetnici pitaju kako je moguće
kipove golih ljudi izlagati u galerijama i muzejima, koje zakon
izrijekom navodi kao "javna mjesta", dok to postaje nemoguće u
predvorju jedne poslovne zgrade. Ne priznajući razliku po kojoj su
"posjetitelji muzeja spremni na različite doživljaje", a poslovni
ljudi to ne moraju biti, umjetnici se unaprijed bune i protiv moguće
getoizacije umjetničkih djela.
U svakom slučaju, dok iznošenje stajališta za i protiv cenzorske
odluke, nalik na razgovor gluhih, i dalje puni novinske stranice,
umjetnici su proteklog vikenda nastojali u raspravu uključiti i "više
razine": kao poziv upomoć posteri s kipom "Novog čovjeka" (bez
smokvina lista) postavljeni su i pred sjedište honkonškog guvernera.
Rezultat? Zasad novinske slike samo pokazuju policajca koji s mjesta
protesta odnosi golog, izdržljivog, ali i ranjivog "Novog čovjeka". A
rasprave se nastavljaju.
(Hina) mer br
291142 MET jun 95
Svađa oko Starlinka: Rubio poručio Poljskoj da kaže "hvala"
Pobjeda Union SG-a, gol i asistencija Ivanovića
Remi Athletica
Tina Radić osvojila broncu na Grand Prixu u Linzu
Poraz Splita u Subotici
SKV: Svijet u 21 sat
SKV: Sport u 21 sat
SKV: Hrvatska u 21 sat
Pobjeda Rome, Soule ušao u povijest
Šara upozorava na pokušaje uvlačenja zemlje u građanski rat