FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ŽUPANIJSKI DOM SABORA: PODRŠKA PRIJEDLOGU PROGRAMA RAZVOJA ŠKOLSTVA

ZAGREB, 16. lipnja (Hina) - Županijski dom hrvatskog Sabora nakon višesatne i konstruktivne rasprave jednoglasno je podržao Prijedlog programa razvoja hrvatskog školstva. To je program, istaknula je ministrica prosvjete i športa Ljilja Vokić, kojim se iskazuju načela na kojima će se hrvatsko školstvo razvijati u budućnosti. Govoreći pobliže o programu ministrica Vokić je kazala da on konstatira zatečeno stanje, govori o školstvu u demokratskom ozračju, te utvrđuje temeljna stajališta i ciljeve hrvatskog školstva. Hrvatsko se školstvo mora razvijati na najboljim sastavnicama hrvatske kulture te europskim kulturnim vrijednostima, kazala je ministrica Vokić. Među novinama u hrvatskom školstvu ministrica je navela uvođenje tzv. programa a,b,c, kojima bi se učenici u završnim razredima osnovne škole dijelili po sposobnostima. Novost je i vraćanje obrazovanja uz obrt, vraćanje majstorskog ispita za strukovne, industrijske škole, uvođenje tečajeva. U višesatnoj raspravi ocijenjeno je kako je predloženi program dobar. U više navrata ukazano je na dugu tradiciju hrvatskog školstva, ali i na sustavno gušenje školstva u doba komunizma, osobito u doba tzv. šuvarice. Opetovana je potreba analize stručne osnove hrvatskog školstva, naglašeno kako škole trebaju biti prilagođene potrebama hrvatskog društva, a pozdravljeni su i koraci usmjereni na individualizaciju školstva. Više zastupnika, među kojima i Zvonimir Bartolić (HDZ), Ivica Šutalo (HSLS), Mladen Godek (HSLS), Zdravko Tomac (SDP), te Katica Ivanišević (HDZ) postavilo je pitanja i iznijelo svoja viđenja programa abc. Ističući kako tu ideju ne treba odbaciti Tomac naglašava kako treba biti oprezan u sustavu klasificiranja učenika u različite stupnjeve školovanja, pogotovo s obzirom na različite okolnosti u kojima djeca odrastaju. Katica Ivanišević podsjećajući na neka slična iskustva kao što je program a, b, c, ističe da takvi programi više stvaraju psihološke nego li socijalne razlike među učenicima. Zvonimira Bartolića zanima kako će ti programi biti ostvarivani u malim školama po selima i otocima. Slično pita i Ivica Šutalo koji također smatra da treba dati opširniji prikaz zatečenog stanja u školstvu koje je, naglasio je on, alarmantno i po materijalnoj opremljenosti i po pitanju kadra. U nizu konkretnih prijedloga Hrvoje Šošić (IZ) predlaže osmogodišnje trajanje klasične gimnazije i gospodarske akademije. Stjepan Babić (HDZ) pozdravlja privatne škole te traži da se omoguće i katoličke gimnazije budući da su, kako je rekao, katoličke škole davale najbolje kadrove. Valentin Puževski (HSS) zalaže se za više inovativnih programa, zagovara eksperimentalne škole, te traži da država iznađe više mogućnosti za stvaranje zadovoljstva u učiteljskim redovima. Liberali Tereza Ganaza-Araz i Stanko Belina ukazuju na važnost financijskog elementa u cijelom programu. Belina uz to pita da li se razmišljalo da se trajanje obaveznog školovanja poveća na 10 godina. Julije Derosi (HDZ) podsjeća na gužve pri upisima na fakultete te predlaže da matura bude ulaznica za studij s tim da bude vrlo stroga. Također predlaže da oni koji ne žele studirati ne moraju polagati ispit zrelosti. Damir Zorić (HSLS) i Ivan Lacković-Croata (HDZ) ukazuju na iznimnu važnost udžbenika. Zorić ističe da se novi udžbenici ne bi trebali raditi kao dosadašnji, odnosno da bi trebalo stimulirati da ih koristi više učenika. Također upozorava da treba voditi računa o prostornom razmještaju hrvatskih škola. Vinko Nikolić (IZ) poručuje kako je u svemu ipak najvažniji čovjek. Prva briga mora biti da đaci budu odgajani za ljude. Nikolić zamjera što se tek nakon pet godina samostalnosti hrvatske države pristupilo izradi novih udžbenika. Odgovarajući na zastupnička pitanja vezana za program a, b, c, ministrica Vokić kazala je kako osobno drži da svaki roditelj mora biti objektivan prema svom djetetu. Kada su u pitanju ti programi, predviđa se mogućnost prohodnosti iz jednog u drugi, napomenula je dodajući kako su ti programi motivacioni. Govoreći o športu u školama istaknula je da su u posljednjih sedam mjeseci u svim osnovnim školama osnovani športski klubovi, a da će se sljedeće školske godine osnovati u srednjim školama. Ministrica Vokić složila se sa nekim prijedlozima iz rasprave da bi pri odabiru ljudi za nastavnička zvanja trebalo vršiti najstrožu selekciju, a kada je riječ o financijama poručila je zastupnicima da im "vraća lopticu", odnosno da se kod donošenja državnog proračuna izjasne za povećanje plaća. Županijski dom nastavit će rad nakon kraće stanke. (Hina) bm/msj ds 161457 MET jun 95

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙