ZAGREB, 16. lipnja (Hina) - Županijski dom hrvatskog Sabora nakon
višesatne i konstruktivne rasprave jednoglasno je podržao Prijedlog
programa razvoja hrvatskog školstva. To je program, istaknula je
ministrica prosvjete i športa Ljilja Vokić, kojim se iskazuju načela
na kojima će se hrvatsko školstvo razvijati u budućnosti.
Govoreći pobliže o programu ministrica Vokić je kazala da on
konstatira zatečeno stanje, govori o školstvu u demokratskom ozračju,
te utvrđuje temeljna stajališta i ciljeve hrvatskog školstva. Hrvatsko
se školstvo mora razvijati na najboljim sastavnicama hrvatske kulture
te europskim kulturnim vrijednostima, kazala je ministrica Vokić.
Među novinama u hrvatskom školstvu ministrica je navela uvođenje
tzv. programa a,b,c, kojima bi se učenici u završnim razredima
osnovne škole dijelili po sposobnostima. Novost je i vraćanje
obrazovanja uz obrt, vraćanje majstorskog ispita za strukovne,
industrijske škole, uvođenje tečajeva.
U višesatnoj raspravi ocijenjeno je kako je predloženi program
dobar. U više navrata ukazano je na dugu tradiciju hrvatskog školstva,
ali i na sustavno gušenje školstva u doba komunizma, osobito u doba
tzv. šuvarice. Opetovana je potreba analize stručne osnove hrvatskog
školstva, naglašeno kako škole trebaju biti prilagođene potrebama
hrvatskog društva, a pozdravljeni su i koraci usmjereni na
individualizaciju školstva.
Više zastupnika, među kojima i Zvonimir Bartolić (HDZ), Ivica Šutalo
(HSLS), Mladen Godek (HSLS), Zdravko Tomac (SDP), te Katica Ivanišević
(HDZ) postavilo je pitanja i iznijelo svoja viđenja programa abc.
Ističući kako tu ideju ne treba odbaciti Tomac naglašava kako treba
biti oprezan u sustavu klasificiranja učenika u različite stupnjeve
školovanja, pogotovo s obzirom na različite okolnosti u kojima djeca
odrastaju. Katica Ivanišević podsjećajući na neka slična iskustva kao
što je program a, b, c, ističe da takvi programi više stvaraju
psihološke nego li socijalne razlike među učenicima. Zvonimira
Bartolića zanima kako će ti programi biti ostvarivani u malim školama
po selima i otocima. Slično pita i Ivica Šutalo koji također smatra da
treba dati opširniji prikaz zatečenog stanja u školstvu koje je,
naglasio je on, alarmantno i po materijalnoj opremljenosti i po
pitanju kadra.
U nizu konkretnih prijedloga Hrvoje Šošić (IZ) predlaže osmogodišnje
trajanje klasične gimnazije i gospodarske akademije. Stjepan Babić
(HDZ) pozdravlja privatne škole te traži da se omoguće i katoličke
gimnazije budući da su, kako je rekao, katoličke škole davale najbolje
kadrove.
Valentin Puževski (HSS) zalaže se za više inovativnih programa,
zagovara eksperimentalne škole, te traži da država iznađe više
mogućnosti za stvaranje zadovoljstva u učiteljskim redovima.
Liberali Tereza Ganaza-Araz i Stanko Belina ukazuju na važnost
financijskog elementa u cijelom programu. Belina uz to pita da li se
razmišljalo da se trajanje obaveznog školovanja poveća na 10 godina.
Julije Derosi (HDZ) podsjeća na gužve pri upisima na fakultete te
predlaže da matura bude ulaznica za studij s tim da bude vrlo stroga.
Također predlaže da oni koji ne žele studirati ne moraju polagati
ispit zrelosti.
Damir Zorić (HSLS) i Ivan Lacković-Croata (HDZ) ukazuju na iznimnu
važnost udžbenika. Zorić ističe da se novi udžbenici ne bi trebali
raditi kao dosadašnji, odnosno da bi trebalo stimulirati da ih koristi
više učenika. Također upozorava da treba voditi računa o prostornom
razmještaju hrvatskih škola.
Vinko Nikolić (IZ) poručuje kako je u svemu ipak najvažniji čovjek.
Prva briga mora biti da đaci budu odgajani za ljude. Nikolić zamjera
što se tek nakon pet godina samostalnosti hrvatske države pristupilo
izradi novih udžbenika.
Odgovarajući na zastupnička pitanja vezana za program a, b, c,
ministrica Vokić kazala je kako osobno drži da svaki roditelj mora
biti objektivan prema svom djetetu. Kada su u pitanju ti programi,
predviđa se mogućnost prohodnosti iz jednog u drugi, napomenula je
dodajući kako su ti programi motivacioni.
Govoreći o športu u školama istaknula je da su u posljednjih sedam
mjeseci u svim osnovnim školama osnovani športski klubovi, a da će se
sljedeće školske godine osnovati u srednjim školama.
Ministrica Vokić složila se sa nekim prijedlozima iz rasprave da bi
pri odabiru ljudi za nastavnička zvanja trebalo vršiti najstrožu
selekciju, a kada je riječ o financijama poručila je zastupnicima da
im "vraća lopticu", odnosno da se kod donošenja državnog proračuna
izjasne za povećanje plaća.
Županijski dom nastavit će rad nakon kraće stanke.
(Hina) bm/msj ds
161457 MET jun 95
Najmanje 15 mrtvih u stampedu na hinduističkom hodočašću Kumbh Mela
Senatori zabrinuti zbog kineskog utjecaja u Panamskom kanalu
Fico u četvrtak razgovara s EK o tranzitu ruskog plina
Liječnici se bore za život vozača koji je upao u more
Najava - gospodarstvo - za srijedu, 29. siječnja
Najava događaja - svijet - za srijedu, 29. siječnja
Najava događaja - sport - za srijedu, 29. siječnja
Najava događaja - kultura - za srijedu, 29. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za srijedu, 29. siječnja
Najava događaja - fotografije - za srijedu, 29. siječnja