ZAGREB, 16. lipnja (Hina) - Program restrukturiranja hrvatske
brodograđevne industrije, odnosno pet velikih brodogradilišta, koji je
izradila njemačka konzultantska kuća Rodl & Partner, predstavljen je
danas novinarima u Ministarstvu gospodarstva. Riječ je o programu na
oko 1.500 stranica, koji uz analizu postojećeg stanja i poslovanja,
nudi i dvije opcija, prodaju te restrukturiranje pa potom
privatizaciju za brodograđevnu industriju "Brodosplit" iz Splita, "3.
maj" iz Rijeke i "Uljanik" iz Pule te brodogradilišta Kraljevicu i
Trogir. Upravni odbor "Hrvatske brodogradnje" prihvatio je Program
uputivši ga Koordinaciji Vlade na razmatranje, istaknuli su pomoćnik
ministra gospodarstva za Sektor brodogradnje Milan Čuvalo i direktor
"Hrvatske brodogradnje" d.o.o. Ante Baučić.
Pet brodogradilišta, koja ukupno zapošljavaju 14.768 osoba, od kojih
9.138 u proizvodnji, ima ukupna dugovanja od oko 950 milijuna dolara,
od čega realno za 450 milijuna dolara nema izvora za vraćanje duga.
Najveći vjerovnici brodograđevne industrije su banke (Splitska,
Riječka, Privredna banka Zagreb te manjim dijelom Zagrebačka banka i
Istarska banka) te država, kroz fondove i direktno Ministarstvo
financija. Različite su varijante financijskog restrukturiranja (otpis
potraživanja, pretvaranja u kapital, prodaja imovine, pretvaranja
kratkroročnih u dugoročne obveze, otpis kamata isl.).
Na temelju rezultata analiza kao moguće su se pojavile dvije opcije:
trenutna prodaja ili zatvaranje brodogradilišta te restrukturiranje i
potom privatizacija. Prva opcija, prodaja, nije moguća odmah osim u
bescjenje, zatvaranje bi značilo otpuštanje zaposlenih i trošak
socijalnog zbrinjavanja od oko 130 milijuna američkih dolara, a
vjerovnici bi pretrpjeli veliku štetu.
U sklopu restrukturiranja postoji nekoliko faza: brodogradilište
"Trogir" treba prodati ili postupno zatvarati, dok bi "Kraljevica"
nastavila započeti program restrukturiranja-orijentacije na
brodoremont i specijalna plovila, napuštajući program gradnje velikih
trgovačkih brodova. Tri ostala velika brodogradilišta restrukturiralo
bi se kao samostalna univerzalna brodogradilišta tijekom naredne dvije
odnosno četiri godine. Osnovna odrednica restrukturiranja je
izdvajanje čiste brodograđevne proizvodnje i njena organizacija na
principima montažnog brodogradilišta, istaknuo je Milan Čuvalo
navodeći da se predviđa izdvajanje tvornica diesel motora i njihovo
interesno povezivanje u koncern hrvatske strojogradnje, a slično bi
bilo i s proizvodnjom elektroopreme, dizalica isl. Odmah je moguće
donijeti odluke o objedinjavanju nekih zajedničkih, logističkih
funkcija (nabava, marketing, CAD sistema), čime bi financijski efekti
bili povoljniji.
Postavljeni su ciljevi koje je nužno dostići, pojasnio je Baučić
naglasivši da ima i do 30 posto unutarnjih rezervi na troškovnoj
strani. Potrebno je ugovoriti novogradnje (brodove) u vrijednosti
300-350 milijuna dolara godišnje odnosno 10-12 brodova (3-4 po
brodogradilištu), što je značajna redukcija sadašnjih proizvodnih
kapaciteta. Istodobno povećati produktivnost barem na europsku razinu
odnosno na oko 1.700 efektivnih radnih sati po zaposlenom (sada
900-1.000) odnosno postići 32 sata rada po kompenziranoj toni tj.
45.000 dolara po radniku godišnje, a broj zaposlenih, postupno i
kvalitetnim socijalnim programom, reducirati za 50 posto. Procjenjuje
se da bi za socijalni program trebalo oko 50 milijuna dolara, a riječ
je o sličnim rješenjima kao npr. za bakarsku Koksaru.
Nakon ubrzanog restrukturiranja moguće je, naglasio je Čuvalo,
donijeti odluku o formiranju sustava tri velika brodogradilišta, s tim
da bi oni zadržali ekonomsku samostalnost. Polazi se, nastavio je, od
pretpostavki saniranja starih dugovanja, minimalnih iznosa
investicijskih ulaganja (po 16 milijuna dolara po brodogradilištu),
otpuštanja dijela zaposlenih, koje će se riješiti socijalnim
programom, te osiguranjem trajnih i stabilnih izvora financiranja
proizvodnje i plasmana brodova.
Za nekoliko brodogradilišta, primjerice "Trogir", naglasili su
Čuvalo i Baučić, ima i po nekoliko zainteresiranih inozemnih kupaca, a
s nekima se od njih vode konkretni pregovori, o kojima je sada prerano
bilo što govoriti.
Brodogradnja Hrvatskoj treba, ali, rečeno je, ne bilo kakva.
Hrvatski su parametri dobre reference, dobar dizajn, stručni
inženjerski kadar i zadovoljavanje ekoloških normi, što bi, uz
navedene mjere, trebalo hrvatsku brodogradnju učvrstiti negdje na 10.
mjesto u svijetu (sada je Hrvatska na 16. a bila je prije rata na 3.
mjestu na svijetu).
(Hina) db ds
161342 MET jun 95
Najmanje 15 mrtvih u stampedu na hinduističkom hodočašću Kumbh Mela
Senatori zabrinuti zbog kineskog utjecaja u Panamskom kanalu
Fico u četvrtak razgovara s EK o tranzitu ruskog plina
Liječnici se bore za život vozača koji je upao u more
Najava - gospodarstvo - za srijedu, 29. siječnja
Najava događaja - svijet - za srijedu, 29. siječnja
Najava događaja - sport - za srijedu, 29. siječnja
Najava događaja - kultura - za srijedu, 29. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za srijedu, 29. siječnja
Najava događaja - fotografije - za srijedu, 29. siječnja