ZAGREB, 11. lipnja (Hina) - Konačni prijedlog zakona o zaštiti tržišne
utakmice sadrži pravila kojima se štiti slobodna tržišna utakmica i
tržišna pravda kao javni interes, a istodobno se primjenom tih pravila
potiče utakmica na tržištu i ostvaruje subjektivno pravo svakog
poduzetnika da neovisno o svojoj ekonomskoj snazi i veličini pristupi
tržištu i sudjeluje u pravnom prometu roba i usluga. Obrazloženje je
to hrvatske Vlade koja je Saboru na drugo čitanje uputila Konačni
prijedlog zakona o zaštiti tržišne utakmice.
Vlada se na posljednjoj sjednicu odlučila za zakonski prijedlog prema
kojemu se nadzor u praćenju tržišne utakmice povjerava nezavisnoj
agenciji. Naime, prema riječima potpredsjednika Vlade Borislava
Škegre, jedina dilema koja se pojavila pri usklađivanju zakonskog
teksta bila je da li nadzor povjeriti ministarstvu zaduženom za
trgovinu ili posebnoj agenciji.
U saborsku je proceduru tako upućen konačni prijedlog koji precizira
da stručne i upravne poslove u svezi sa zaštitom tržišne utakmice
obavlja agencija, koju osniva Vlada, a do osnivanja agencije poslove
iz njene nadležnosti obavljalo bi nadležno ministarstvo.
Agencija je u obavljanju svojih poslova samostalna, i odgovara Vladi,
a zakonom se kao savjetodavno stručno tijelo pri Agenciji osniva
Savjet za zaštitu tržišne utakmice.
Prema Konačnom prijedlogu zakona narušavanjem slobodne tržišne
utakmice smatraju se različiti oblici sprečavanja i ograničavanja
poduzetničkih sloboda i djelatnosti poduzetnika. Precizira se da su to
utanačenja, monopolističko djelovanje te koncentracije.
Zakonom se zabranjuju utanačenja (ugovori, pojedine odredbe ugovora,
izričiti i prešutni dogovori, usklađeno djelovanje, odluke udruženja
poduzetnika), kojima je cilj, posljedica ili mogući učinak
ograničavanje ili sprečavanje slobodne tržišne utakmice. Uz tu opću
zabranu zakon precizira i osobite slučajeve zabranjenih utanačenja,
ali i određuje posebne slučajeve i uvjete izuzeća, odnosno utanačenja
na koje se zakon, uz određene uvjete, neće primjenjivati. Tako se
zakon ne bi primjenjivao npr. na utanačenja koja odgovaraju nekim od
ugovora o specijalizaciji, o isključivoj ili selektivnoj distribuciji,
o franchisingu ili o istraživanju i razvoju.
Definirajući monopolističko djelovanje kao zlouporabu monopolističkog
ili vladajućeg položaja na tržištu zakonski prijedlog izričito
zabranjuje takvu zlouporabu. Monopolistički položaj, pobliže određuje
zakon, poduzetnik ima ako na tržištu nema takmaca za robu koju kupuje
ili prodaje i usluge koje obavlja. Vladajući pak položaj ima ako je
kao ponuditelj ili kupac pojedine robe ili usluga, obzirom na svoju
tržišnu snagu, u nadmoćnom položaju u odnosu na svoje takmace na tom
tržištu. Tržišna snaga poduzetnika utvrđuje se na određenom prostoru u
određenom vremenu i obzirom na stanje opskrbe na tom tržištu.
Zakon utvrđuje slučajeve postojanja i zlouporabe monopolističkog i
vladajućeg položaja na tržištu, uz ostalo precizirajući da zlouporabe
nastaju npr. namjernim izravnim ili neizravnim utvrđivanjem vrlo
visokih ili privremeno niskih cijena s ciljem preuzimanja ili
zadržavanja vladajućeg ili monopolističkog položaja, uzdržavanjem od
prodaje robe i usluga i stvaranjem zaliha radi povećanja cijena i dr.
Koncentracija poduzetnika, kako se navodi, nastaje priključivanjem,
povezivanjem, pripajanjem ili spajanjem poduzetnika te stjecanjem
većinskog udjela ili većinskog prava odlučivanja, sukladno Zakonu o
trgovačkim društvima i drugim propisma. Zakon zabranjuje koncentraciju
kojom se stvara novi i jača postojeći monopolistički ili vladajući
položaj poduzetnika na tržištu na način da se značajno ili trajno
ograničava ili ukida slobodna tržišna utakmica.
Zakon precizira da su poduzetnici obavezni prijaviti namjeru provedbe
koncentracije Agenciji za zaštitu tržišne utakmice. Ona je u roku od
60 dana dužna donijeti ocjenu o prijavi, a zakonski tekst daje i
polazišta za ocjenu da li je koncentracija dozvoljena. Konačni
prijedlog zakona predviđa i izuzeće, odnosno ne smatra zabranjenom
koncentracijom kada bankarska i druga financijska organizacija ili
osiguravajuće društvo, kojih djelatnost uključuje poslove kupnje i
prodaje dionica za svoj račun ili za račun drugih osoba, dionice
stekne privremeno, radi daljnje prodaje, pod uvjetom da ih u roku 24
mjeseca izlože prodaji. Istodobno se predviđa da, na zahtjev Hrvatskog
fonda za privatizaciju, Agencija daje mišljenje da li bi prodaja
dionica odnosno udjela određenom kupcu mogla dovesti do stvaranja
koncentracije koja će ograničavajuće utjecati na tržišnu utakmicu.
Postojeće koncentracije, nastale do stupanja na snagu predloženog
zakona, poduzetnici su dužni prijaviti Agenciji isključivo radi
upisa u upisnik.
(Hina) bn ds
111131 MET jun 95
SVJETSKA TRŽIŠTA: Oporavak tehnološkog sektora na Wall Streetu
F-35 borbeni avion srušio se na Aljasci
SKV: Svijet u 4,30 sati
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
Najmanje 15 mrtvih u stampedu na hinduističkom hodočašću Kumbh Mela
Senatori zabrinuti zbog kineskog utjecaja u Panamskom kanalu
Fico u četvrtak razgovara s EK o tranzitu ruskog plina
Liječnici se bore za život vozača koji je upao u more
Najava - gospodarstvo - za srijedu, 29. siječnja
Najava događaja - svijet - za srijedu, 29. siječnja