(od Hininog dopisnika Branka Merlina)
BEIJING, 10. lipnja (Hina) - "Dajte mi jedan dan i pokazat ću vam
čitav svijet", kliče tajvanski investitor spreman na gradnju najvećeg
pejzažnog zabavnog parka u Aziji. Odabravši lokaciju u istočnoj
kineskoj pokrajini Jiangsu, nedaleko grada Suzhoua, čuvenog turističkog
odredišta koje Kinezi od milja zvou "Venecijom istoka", poduzetni će
Tajvanac na jednom mjestu publici ponuditi šetnju kroz svjetski
poznate krajolike, tipične za razne kontinente i različite zemlje.
Svijet u malom, za čije će stvaranje trebati više od sedam dana te
milijarda i pol juana, osmislit će tajvanski, japanski i njemački
arhitekti. Ne zaboravljajući, naravno, neizostavne restorane i
trgovine te prostore za smještaj turista, a sve to u europskom,
američkom i azijskom stilu.
U Kini, koja je lani zabilježila 524 milijuna domaćih turista,
utrživši od turizma više od 19 milijardi američkih dolara, i ovom je
tajvanskom investitoru zajamčen profit. Uz puni blagoslov države,
turizam i industrija odmora razvijaju se brzinom na koju prije
petnaestak godina nitko nije smio ni pomisliti. Opći rast standarda
kao rezultat gospodarskih reformi te skraćivanje radnog tjedna
elementi su koje turistički radnici ne gube iz vida. Računajući,
dakle, na pojedinca s više novca i s više vremena, turistički
djelatnici ubrzano nude nove turističke rute, nove i još neviđene
sadržaje, nove znamenitosti, nove putove do stranih znamenitosti, nova
prijevozna sredstva, nove popratne sadržaje... I uspjeh je zajamčen.
Trudeći se ove godine privući više od 44 milijuna stranih gostiju,
koliko ih je lani posjetilo Kinu (uz više od sedam milijardi dolara
plaćenih za turističke usluge), ovdašnji turistički djelatnici jednako
marljivo nastoje na razvijanju domaćeg turističkog tržišta. A vlasti
na svim razinama, svjesne 'zlatne koke u vlastitom dvorištu', ulažu
koliko mogu u infrastrukturu i telekomunikacije, formulirajući
istodobno pravila ponašanja za one koji prodaju turističke usluge.
Nadzor nad uređenjem okoliša, stanjem u javnim zahodima na turističkim
odredištima, kontrola tehničke ispravnosti prijevoznih sredstava
registriranih za turističku djelatnost, sve su to elementi velikog
mozaika na čijem se svakom kamenčiću i te kako dade zaraditi. A
zarada, uz proklamiranu politiku uvođenja tržišnoga gospodarstva, u
"socijalizmu s kineskim karakteristikama" nikome nije mrska.
Četristo tisuća soba u gotovo tri tisuće hotela kategoriziranih prema
svjetskim standardima, a ovlaštenih za prijem stranaca, nisu više
jedina lokomotiva kineskog turizma. Najsnažniji poticaj njegova
razvoja, s ciljem privlačenja stranih i domaćih turista, jest širenje
turističke ponude. Uz nebrojene prirodne ljepote i povijesne
spomenike, šarenilo kultura etničkih zajednica različitih jezika,
vjera i običaja, uz živo zanimanje za posjet vjerskim središtima,
turističkim djelatnicima na ruku ide i maštovitost, koja doduše
ponekad i zbunjuje, ali uvijek donosi profit.
Tangshan, razrušen u strašnom potresu 1976. godine, u turističku
ponudu planira uvrstiti ne samo obilazak ruševina, već i planiranu
golemu dvoranu u kojoj će uz pomoć zvučnih, slikovnih i svjetlosnih
efekata, te odgovarajuće ljuljanje i podrhtavanje tla turisti i sami
moći doživjeti iluziju katastrofalnog potresa. Investitori ne sumnjaju
u uspjeh projekta, uvjereni da se strava može dobro unovčiti. Dokazuju
to i zabavni parkovi u kojima su, na užas boraca protiv praznovjerja,
tuneli strave s prikazima pakla omiljena turistička zabava.
U trci za zaradom, turistima svatko nudi ono što ima. I
revolucionarne baze iz davnih dana Maove oružane borbe za vlast, po
pravilu u zabitnim i zaostalim područjima, ne vide ništa loše u zaradi
ostvarenoj od turizma. Čuveni Yanan, uz obilazak pećina u kojima su
jedno vrijeme živjeli i radili politički i vojni vođe kineske
revolucije, s Maom na čelu, istodobno nudi i obilazak mauzoleja
mitskoga praoca Kineza, Žutoga Cara. Dok rodno selo Mao Zedonga,
otvorivši dosad dvanaest trgovina i 136 kioska sa suvenirima, uz ručne
satove s Maovom slikom te audio i video kazete posvećene Velikom vođi,
gostima nudi i posebnu vrstu čaja i likera pod nazivom "Poštovani
Mao". Među 69 restorana, od kojih nasuprot Maove rodne kuće sjajno
posluje "Maov obiteljski restoran", jedan je i vlasništvo mjesnog
partijskog sekretara. Zadovoljni i seljani, i milijun turista koliko
ih godišnje posjeti Maov rodni Shaoshan.
I dok turizam u Kini iz godine u godinu bilježi sve bolje rezultate,
neki u želji za zaradom znaju i pretjerati. Kritike na račun taksista
koji besmrtno gule naivne turiste ili na račun nesavjesnih turističkih
vodiča nisu pretjerana rijetkost. Rjeđe se čuje za "poduzetnike" koji
na turističkim odredištima zarađuju tako da stvaraju gužve u javnim
zahodima, pa turistima nude mjesto uz primjerenu naplatu. Ili za
slučajeve poput onog u Haikouu, gdje su djelatnici tri turističke
agencije kažnjeni jer su batinama iznuđivali novac od turista. Pa ako
i netipični, i ovi primjeri govore o živosti u industriji odmora, koja
neumorno i sigurno, na opće zadovoljstvo, pridonosi i punoj državnoj
blagajni.
(Hina) mer br
100238 MET jun 95
Mark Carney novi šef liberala i kanadski premijer
Redatelj Joshua Oppenheimer u Filozofskom teatru u HNK Ivana pl. Zajca
Najava događaja - svijet - za ponedjeljak, 10. ožujka
Najava - gospodarstvo - za ponedjeljak, 10. ožujka
Najava događaja - kultura - za ponedjeljak, 10. ožujka
Najava događaja - Hrvatska - za ponedjeljak, 10. ožujka
Najava događaja - fotografije - za ponedjeljak, 10. ožujka
Najava događaja - sport - za ponedjeljak, 10. ožujka
Sevilla slavila u San Sebastianu
Nice - Lyon 0-2