FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

KINA: I MAO ZEDONG U SLUŽBI SNAŽNO RASTUĆEG TURIZMA

(od Hininog dopisnika Branka Merlina) BEIJING, 10. lipnja (Hina) - "Dajte mi jedan dan i pokazat ću vam čitav svijet", kliče tajvanski investitor spreman na gradnju najvećeg pejzažnog zabavnog parka u Aziji. Odabravši lokaciju u istočnoj kineskoj pokrajini Jiangsu, nedaleko grada Suzhoua, čuvenog turističkog odredišta koje Kinezi od milja zvou "Venecijom istoka", poduzetni će Tajvanac na jednom mjestu publici ponuditi šetnju kroz svjetski poznate krajolike, tipične za razne kontinente i različite zemlje. Svijet u malom, za čije će stvaranje trebati više od sedam dana te milijarda i pol juana, osmislit će tajvanski, japanski i njemački arhitekti. Ne zaboravljajući, naravno, neizostavne restorane i trgovine te prostore za smještaj turista, a sve to u europskom, američkom i azijskom stilu. U Kini, koja je lani zabilježila 524 milijuna domaćih turista, utrživši od turizma više od 19 milijardi američkih dolara, i ovom je tajvanskom investitoru zajamčen profit. Uz puni blagoslov države, turizam i industrija odmora razvijaju se brzinom na koju prije petnaestak godina nitko nije smio ni pomisliti. Opći rast standarda kao rezultat gospodarskih reformi te skraćivanje radnog tjedna elementi su koje turistički radnici ne gube iz vida. Računajući, dakle, na pojedinca s više novca i s više vremena, turistički djelatnici ubrzano nude nove turističke rute, nove i još neviđene sadržaje, nove znamenitosti, nove putove do stranih znamenitosti, nova prijevozna sredstva, nove popratne sadržaje... I uspjeh je zajamčen. Trudeći se ove godine privući više od 44 milijuna stranih gostiju, koliko ih je lani posjetilo Kinu (uz više od sedam milijardi dolara plaćenih za turističke usluge), ovdašnji turistički djelatnici jednako marljivo nastoje na razvijanju domaćeg turističkog tržišta. A vlasti na svim razinama, svjesne 'zlatne koke u vlastitom dvorištu', ulažu koliko mogu u infrastrukturu i telekomunikacije, formulirajući istodobno pravila ponašanja za one koji prodaju turističke usluge. Nadzor nad uređenjem okoliša, stanjem u javnim zahodima na turističkim odredištima, kontrola tehničke ispravnosti prijevoznih sredstava registriranih za turističku djelatnost, sve su to elementi velikog mozaika na čijem se svakom kamenčiću i te kako dade zaraditi. A zarada, uz proklamiranu politiku uvođenja tržišnoga gospodarstva, u "socijalizmu s kineskim karakteristikama" nikome nije mrska. Četristo tisuća soba u gotovo tri tisuće hotela kategoriziranih prema svjetskim standardima, a ovlaštenih za prijem stranaca, nisu više jedina lokomotiva kineskog turizma. Najsnažniji poticaj njegova razvoja, s ciljem privlačenja stranih i domaćih turista, jest širenje turističke ponude. Uz nebrojene prirodne ljepote i povijesne spomenike, šarenilo kultura etničkih zajednica različitih jezika, vjera i običaja, uz živo zanimanje za posjet vjerskim središtima, turističkim djelatnicima na ruku ide i maštovitost, koja doduše ponekad i zbunjuje, ali uvijek donosi profit. Tangshan, razrušen u strašnom potresu 1976. godine, u turističku ponudu planira uvrstiti ne samo obilazak ruševina, već i planiranu golemu dvoranu u kojoj će uz pomoć zvučnih, slikovnih i svjetlosnih efekata, te odgovarajuće ljuljanje i podrhtavanje tla turisti i sami moći doživjeti iluziju katastrofalnog potresa. Investitori ne sumnjaju u uspjeh projekta, uvjereni da se strava može dobro unovčiti. Dokazuju to i zabavni parkovi u kojima su, na užas boraca protiv praznovjerja, tuneli strave s prikazima pakla omiljena turistička zabava. U trci za zaradom, turistima svatko nudi ono što ima. I revolucionarne baze iz davnih dana Maove oružane borbe za vlast, po pravilu u zabitnim i zaostalim područjima, ne vide ništa loše u zaradi ostvarenoj od turizma. Čuveni Yanan, uz obilazak pećina u kojima su jedno vrijeme živjeli i radili politički i vojni vođe kineske revolucije, s Maom na čelu, istodobno nudi i obilazak mauzoleja mitskoga praoca Kineza, Žutoga Cara. Dok rodno selo Mao Zedonga, otvorivši dosad dvanaest trgovina i 136 kioska sa suvenirima, uz ručne satove s Maovom slikom te audio i video kazete posvećene Velikom vođi, gostima nudi i posebnu vrstu čaja i likera pod nazivom "Poštovani Mao". Među 69 restorana, od kojih nasuprot Maove rodne kuće sjajno posluje "Maov obiteljski restoran", jedan je i vlasništvo mjesnog partijskog sekretara. Zadovoljni i seljani, i milijun turista koliko ih godišnje posjeti Maov rodni Shaoshan. I dok turizam u Kini iz godine u godinu bilježi sve bolje rezultate, neki u želji za zaradom znaju i pretjerati. Kritike na račun taksista koji besmrtno gule naivne turiste ili na račun nesavjesnih turističkih vodiča nisu pretjerana rijetkost. Rjeđe se čuje za "poduzetnike" koji na turističkim odredištima zarađuju tako da stvaraju gužve u javnim zahodima, pa turistima nude mjesto uz primjerenu naplatu. Ili za slučajeve poput onog u Haikouu, gdje su djelatnici tri turističke agencije kažnjeni jer su batinama iznuđivali novac od turista. Pa ako i netipični, i ovi primjeri govore o živosti u industriji odmora, koja neumorno i sigurno, na opće zadovoljstvo, pridonosi i punoj državnoj blagajni. (Hina) mer br 100238 MET jun 95

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙