FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PITANJE IZBORA PANČEN-LAME - NAJNOVIJI PROBLEM U ODNOSIMA DALAJ-LAME I KINESKIH VLASTI

DALAJ-LAME I KINESKIH VLASTI BEIJING, 3. lipnja (Hina) - Pojednostavljeno rečeno, procedura traganja počinje pozornim promatranjem dima pri kremiranju pokojnikova tijela: dim određuje stranu svijeta i pravac u kojem treba tragati. Smjer kojim treba poći otkrit će vizija pri meditiranju uz obalu svetoga jezera. Godina rođenja traženoga saznat će se pomnim obrednim promatranjem zrnja ječma, a zatim će biti zapisana imena stotinu dječaka u pravo vrijeme rođenih u predjelu na koje su upućivali dim i vizija. A sudbina će odrediti pravo ime. Ispisana na komadićima papira, sva će imena biti skrivena u kuglicama umiješanim od ječmenoga brašna; sve kuglice pomno izvagane i jednake. Poslije molitve i obreda u pagodi podignutoj na mjestu rođenja Tsongkape, davnog osnivača žute sekte lamaizma, čiji je dalaj-lama vrhovni poglavar, sve će kuglice biti stavljene u posudu, pa koja ostane u njoj nakon što posuda bude protresena, otkrit će ime traženoga. Da ne bude greške, ime će se iz posude birati više puta. A kad se na taj način ove godine saznalo ime dvogodišnjeg dječaka, koji je zapravo četrnaesta reinkarnacija Jiayang Rinpochea, glavara samostana Taer, izaslanstvo lama krenulo je u njegovo rodno selo. Praćeni dugom na nebu, što je bio dobar znak, u sinu mongolskoga pastira-nomada prepoznali su i lik i temperament pokojnika koji je ovaj svijet napustio još prije pet godina. Tako je okončano jednogodišnje traganje za reinkarnacijom, i dvogodišnji Losang Badan Qoigja Wangxiu, prepoznat kao Živi Buda, svečano je ustoličen za glavara samostana Taer, jednog od šest najvažnijih središta tibetanskoga budizma. Kao glavar Taera, dječak je i jedan od najviših ličnosti u tibetanskoj vjerskoj hijerarhiji. Fotografija bucmastog dječaćića odjevenog u svilu i jastucima poduprtog u službenome naslonjaču, iza stola s ritualnim posudama i s igračkom u ruci, obišla je svijet. Na ustoličenju reinkarnacije kao glavara Taera, uz vjernike koji su poštovanje izražavali ničice padajući pred Živim Budom, bili su i predstavnici državnih vlasti i komunističke partije, puni hvale za pokojnika, čiju bucmastu reinkarnaciju tek očekuje mukotrpno školovanje, učenje tibetanskog, kineskog i engleskog, vjerskoga učenja, prirodnih znanosti, ali i osnova tibetanske medicine, astrologije i matematike. U lamaizmu, tibetanskome budizmu s dalaj-lamom na čelu (također Živim Budom, znači reinkarnacijom prethodnog dalaj-lame), pokojni glavar samostana Taer poznat je kao učitelj pančen-lame, ličnosti prve do dalaj-lame. Učitelja koji je za godinu dana nadživio svoga učenika (posljednji pančen-lama umro je 1989), u govorima pri instalaciji dvogodišnje reinkarnacije predstavnici vlasti hvalili su kao rodoljuba koji je volio svoju domovinu i svoju vjeru. Da se domovina u pohvalama vjerskoga uglednika našla prije vjere, možda i nije slučajno. Jer i pokojnom su pančen-lami vlasti rodoljublje isticale kao najveću vrlinu. Što dalaj-lami, koji je nakon neuspjele pobune pobjegao s Tibeta još davne 1959. godine, nipošto ne priznaju. U očima Beijinga i središnjih vlasti, dalaj-lama je politički emigrant koji pod maskom vjerskoga vođe putuje svijetom spletkareći protiv Kine, a u korist secesije Tibeta. Zazor od njegova djelovanja toliki je da kineska diplomacija neumorno prosvjeduje kod vlasti svake države koja odobri dalaj-lami ulaznu vizu. A znajući da njegov golemi utjecaj na vjernike u Kini ne slabi, Beijing mu je, ne dozvoljavajući ni pomisao na moguće otcjepljenje Tibeta, pokušavao parirati koristeći pančen-lamu, odnosno njegovo zagovaranje jedinstva zemlje, kombinirano s ugledom visokog vjerskoga vođe. Nakon smrti pančen-lame, čiji je život u burnim desetljećima bliže kineske povijesti zapravo zanimljiva i tragična priča, sukladno običajima, osnovan je odbor zadužen za traganje za njegovom reinkarnacijom. Na molbu dalaj-lame da se njegovim ljudima dozvoli dolazak u Kinu i traganje za reinkarnacijom, Beijing je svojedobno odgovorio kako ne dopušta "miješanje izvana". Ali pošto reinkarnacija još nije pronađena, a ustoličena je reinkarnacija pančen-laminog učitelja, dalaj-lama je iz svoje indijske rezidencije priopćio da je sam, "na udaljenosti" prepoznao reinkarnaciju. Imenovao je pritom i šestogodišnjeg Gedhun Choekyi Nyima, zatraživši da se dječak prizna i odgaja kao pančen-lama. I da to dvogodišnja reinkarnacija pančen-laminog učitelja u Taeru vjerojatno ni ne zna, pitanje izbora njezinoga učenika od sredine svibnja dodatno je zakompliciralo odnose dalaj-lame i Beijinga. U nizu službenih priopćenja, središnje su vlasti s indignacijom odbile mogućnost da dalaj-lama sudjeluje u izboru budućeg pančen-lame, optužile ga za remećenje propisane vjerske procedure, nepriznavanje tradicije i negiranje prava središnjih vlasti da potvrđuju izbor i pančen-lame i dalaj-lame. Što znači da zasad šestogodišnjak iz udaljenog kutka Tibeta nema nikakve šanse zasjesti na svilene jastuke ili prihvatiti se učenja engleskog i tibetanske astrologije. U sklopu rečenog, za ocjenu dalaj-laminog poteza još je rano. Hoće li "miješanje u vjerski život" vrhovnog tibetanskog vjerskoga vođe ubrzati rad u Beijingu imenovanoga odbora koji dosad nije uspio pronaći reinkarnaciju pančen-lame, ili će inzistiranjem na svojem izboru nastojati podijeliti vjernike, tek će se vidjeti. Sigurno je samo da će središnje vlasti udvostručiti pozornost pred svime što im sliči dalaj-laminom miješanju u vjerski ili svjetovni život Tibetanaca. Strpljivo čekajući kada će doći vrijeme traganja za njegovom reinkarnacijom. (Hina) mer br 031220 MET jun 95

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙