DALAJ-LAME I KINESKIH VLASTI
BEIJING, 3. lipnja (Hina) - Pojednostavljeno rečeno, procedura
traganja počinje pozornim promatranjem dima pri kremiranju pokojnikova
tijela: dim određuje stranu svijeta i pravac u kojem treba tragati.
Smjer kojim treba poći otkrit će vizija pri meditiranju uz obalu
svetoga jezera.
Godina rođenja traženoga saznat će se pomnim obrednim promatranjem
zrnja ječma, a zatim će biti zapisana imena stotinu dječaka u pravo
vrijeme rođenih u predjelu na koje su upućivali dim i vizija. A
sudbina će odrediti pravo ime.
Ispisana na komadićima papira, sva će imena biti skrivena u kuglicama
umiješanim od ječmenoga brašna; sve kuglice pomno izvagane i jednake.
Poslije molitve i obreda u pagodi podignutoj na mjestu rođenja
Tsongkape, davnog osnivača žute sekte lamaizma, čiji je dalaj-lama
vrhovni poglavar, sve će kuglice biti stavljene u posudu, pa koja
ostane u njoj nakon što posuda bude protresena, otkrit će ime
traženoga.
Da ne bude greške, ime će se iz posude birati više puta.
A kad se na taj način ove godine saznalo ime dvogodišnjeg dječaka,
koji je zapravo četrnaesta reinkarnacija Jiayang Rinpochea, glavara
samostana Taer, izaslanstvo lama krenulo je u njegovo rodno selo.
Praćeni dugom na nebu, što je bio dobar znak, u sinu mongolskoga
pastira-nomada prepoznali su i lik i temperament pokojnika koji je
ovaj svijet napustio još prije pet godina.
Tako je okončano jednogodišnje traganje za reinkarnacijom, i
dvogodišnji Losang Badan Qoigja Wangxiu, prepoznat kao Živi Buda,
svečano je ustoličen za glavara samostana Taer, jednog od šest
najvažnijih središta tibetanskoga budizma. Kao glavar Taera, dječak je
i jedan od najviših ličnosti u tibetanskoj vjerskoj hijerarhiji.
Fotografija bucmastog dječaćića odjevenog u svilu i jastucima
poduprtog u službenome naslonjaču, iza stola s ritualnim posudama i s
igračkom u ruci, obišla je svijet. Na ustoličenju reinkarnacije kao
glavara Taera, uz vjernike koji su poštovanje izražavali ničice
padajući pred Živim Budom, bili su i predstavnici državnih vlasti i
komunističke partije, puni hvale za pokojnika, čiju bucmastu
reinkarnaciju tek očekuje mukotrpno školovanje, učenje tibetanskog,
kineskog i engleskog, vjerskoga učenja, prirodnih znanosti, ali i
osnova tibetanske medicine, astrologije i matematike.
U lamaizmu, tibetanskome budizmu s dalaj-lamom na čelu (također Živim
Budom, znači reinkarnacijom prethodnog dalaj-lame), pokojni glavar
samostana Taer poznat je kao učitelj pančen-lame, ličnosti prve do
dalaj-lame. Učitelja koji je za godinu dana nadživio svoga učenika
(posljednji pančen-lama umro je 1989), u govorima pri instalaciji
dvogodišnje reinkarnacije predstavnici vlasti hvalili su kao rodoljuba
koji je volio svoju domovinu i svoju vjeru. Da se domovina u pohvalama
vjerskoga uglednika našla prije vjere, možda i nije slučajno. Jer i
pokojnom su pančen-lami vlasti rodoljublje isticale kao najveću
vrlinu. Što dalaj-lami, koji je nakon neuspjele pobune pobjegao s
Tibeta još davne 1959. godine, nipošto ne priznaju.
U očima Beijinga i središnjih vlasti, dalaj-lama je politički
emigrant koji pod maskom vjerskoga vođe putuje svijetom spletkareći
protiv Kine, a u korist secesije Tibeta. Zazor od njegova djelovanja
toliki je da kineska diplomacija neumorno prosvjeduje kod vlasti svake
države koja odobri dalaj-lami ulaznu vizu. A znajući da njegov golemi
utjecaj na vjernike u Kini ne slabi, Beijing mu je, ne dozvoljavajući
ni pomisao na moguće otcjepljenje Tibeta, pokušavao parirati koristeći
pančen-lamu, odnosno njegovo zagovaranje jedinstva zemlje, kombinirano
s ugledom visokog vjerskoga vođe.
Nakon smrti pančen-lame, čiji je život u burnim desetljećima bliže
kineske povijesti zapravo zanimljiva i tragična priča, sukladno
običajima, osnovan je odbor zadužen za traganje za njegovom
reinkarnacijom. Na molbu dalaj-lame da se njegovim ljudima dozvoli
dolazak u Kinu i traganje za reinkarnacijom, Beijing je svojedobno
odgovorio kako ne dopušta "miješanje izvana". Ali pošto reinkarnacija
još nije pronađena, a ustoličena je reinkarnacija pančen-laminog
učitelja, dalaj-lama je iz svoje indijske rezidencije priopćio da je
sam, "na udaljenosti" prepoznao reinkarnaciju. Imenovao je pritom i
šestogodišnjeg Gedhun Choekyi Nyima, zatraživši da se dječak prizna i
odgaja kao pančen-lama.
I da to dvogodišnja reinkarnacija pančen-laminog učitelja u Taeru
vjerojatno ni ne zna, pitanje izbora njezinoga učenika od sredine
svibnja dodatno je zakompliciralo odnose dalaj-lame i Beijinga. U nizu
službenih priopćenja, središnje su vlasti s indignacijom odbile
mogućnost da dalaj-lama sudjeluje u izboru budućeg pančen-lame,
optužile ga za remećenje propisane vjerske procedure, nepriznavanje
tradicije i negiranje prava središnjih vlasti da potvrđuju izbor i
pančen-lame i dalaj-lame. Što znači da zasad šestogodišnjak iz
udaljenog kutka Tibeta nema nikakve šanse zasjesti na svilene jastuke
ili prihvatiti se učenja engleskog i tibetanske astrologije.
U sklopu rečenog, za ocjenu dalaj-laminog poteza još je rano. Hoće li
"miješanje u vjerski život" vrhovnog tibetanskog vjerskoga vođe
ubrzati rad u Beijingu imenovanoga odbora koji dosad nije uspio
pronaći reinkarnaciju pančen-lame, ili će inzistiranjem na svojem
izboru nastojati podijeliti vjernike, tek će se vidjeti. Sigurno je
samo da će središnje vlasti udvostručiti pozornost pred svime što im
sliči dalaj-laminom miješanju u vjerski ili svjetovni život
Tibetanaca. Strpljivo čekajući kada će doći vrijeme traganja za
njegovom reinkarnacijom.
(Hina) mer br
031220 MET jun 95
Mickey 17, najnoviji film Bong Joon-hoa, na vrhu kino blagajni u Sj. Americi
Svađa oko Starlinka: Rubio poručio Poljskoj da kaže "hvala"
Pobjeda Union SG-a, gol i asistencija Ivanovića
Remi Athletica
Tina Radić osvojila broncu na Grand Prixu u Linzu
Poraz Splita u Subotici
SKV: Svijet u 21 sat
SKV: Sport u 21 sat
SKV: Hrvatska u 21 sat
Pobjeda Rome, Soule ušao u povijest