WASHINGTON, 1. lipnja (Hina) - Glavni tajnik UN-a Butros Butros-Gali,
u analizi mandata UNPROFOR-a u BiH objavljenoj u srijedu u New Yorku,
nudi Vijeću sigurnosti izbor između mandata UNPROFOR-a koji bi pružao
posredničke i humanitarne usluge stranama u BiH uz uporabu sile jedino
u samoobrani, a ne više i u zaštiti sigurnosnih zona, i raspoređivanja
međunarodnih snaga, umjesto UNPROFOR-a, koje bi mandat provele silom.
Ukazujući na kontradikcije u zadaćama koje je Vijeće sigurnosti
postavilo pred mirovne snage i koje su dovele do neprovedivosti
mandata te ukazujući na neodrživost sadašnjeg stanja, Gali traži da se
mandat prilagodi realnostima na terenu, odnosno da se razjasni hoće li
operacija u BiH biti ona održavanja mira ili operacija nametanja
mandata koja uključuje silu.
U izvješću od 41 stranice Vijeću sigurnosti on nudi četiri opcije za
međunarodne operacije u BiH, pri čemu se ne zalaže za prve dvije -
povlačenje UNPROFOR-a, uz mogućnost zadržavanja manje političke
misije, ako se strane suglase, i drugu - zadržavanje statusa quo, koje
bi, prema njemu, neodgodivo i brzo dovelo do povlačenja snaga.
Trećom opcijom promijenio bi se mandat na način da se UNPROFOR-u
dopusti veća uporaba sile, ali bi za njega trebalo značajno pojačanje
snaga. Takav bi mandat omogućio vojne akcije u slučaju kada bi strana
povukla svoju suglasnost na provođenje rezolucija, kao i zaštitu
pripadnika UN-a. Grupiranje snaga UN-a u veće skupine i na sigurnije
lokacije ograničilo bi njihovu sposobnost provođenja mandata, navodi
Gali. U slučaju odabira treće opcije glavni tajnik UN-a smatra da bi
UNPROFOR trebao biti zamijenjen međunarodnim snagama pod
zapovjedništvom država iz kojih su upućene. Uz to, dodaje da sadašnji
deficit od 898 milijuna dolara za mirovnu misiju dovodi u pitanje
financiranje takve operacije.
Naglašavajući kako UNPROFOR može biti jedino operacija održavanja
mira, glavni tajnik UN-a u četvrtoj opciji predlaže mandat, realno
provodljiv, kojim bi se postigla zaštita pripadnika UNPROFOR-a na
terenu, ali bi se, za razliku od sadašnjeg mandata, isključila obrana
sigurnosnih zona silom, kako bi se izbjegle odmazde bosanskih Srba,
zabilježene dosad više puta.
Ta bi opcija uključila usluge veza i pregovora, nadziranje prekida
vatre, ostanak u sigurnosnim zonama, ali bez uporabe sile u obrani tih
zona, upravljanje sarajevskom zračnom lukom i normalizaciju života u
Sarajevu, humanitarne aktivnosti, nadzor granica uz suglasnost strana
i uporabu sile jedino u samoobrani.
Glavni tajnik UN-a u izvješću ukazuje na raskorak između zadaća koje
je Vijeće sigurnosti postavilo rezolucijama pred snage UN-a i
mehanizama kojima ih nije moguće provesti.
"UNPROFOR nije, kao što mnogi njegovi kritičari vjeruju, raspoređen
kako bi okončao rat u BiH", navodi Gali i dodaje da je to zadaća
"onih koji stvaraju mir, a koje sada vode članice Kontaktne skupine,
poduprte dvojicom supredsjedatelja Međunarodne konferencije o
bivšoj Jugoslaviji i posebnim predstavnikom" glavnog tajnika.
"UNPROFOR nije ni vojska koja je poslana da se bori na jednoj
strani", dodaje glavni tajnik UN-a, nego je upućena kako bi provela
tri zadaće - ublažiti posljedice rata kroz humanitarnu pomoć,
ograničiti sukob primjenom zone zabrane letenja, sigurnosnih zona i
zona isključenja te unaprijediti šanse za mir kroz lokalne prekide
vatre i potporu cjelovitom političkom rješenju. Ostvarenje tih zadaća,
u kojima je po Galiju postignut značajan uspjeh, stvara uvjete koji će
omogućiti onima koji bi trebali uspostaviti mir pregovore o cjelovitom
rješenju.
Spremnost strana da prihvate UNPROFOR i ograničenja koja im nameću u
izravnoj su vezi s time koliko strane misle da će to ostvariti njihov
cilj, ocjenjuje Gali i dodaje da su snage UN-a suočene u tome s dva
problema.
Prvo, ni jedna strana čini se da nije došla do konačnog zaključka da
ima veće šanse postići svoje ciljeve za pregovaračkim stolom, nego na
bojnom polju i drugo, međunarodni napori u posredovanju oko rješenja
kroz pregovora čini se da su blizu zastoja, navodi Gali podsjećajući
da je prošlo više od 16 mjeseci od kada su se sve strane u BiH našle
za pregovaračkim stolom.
"Nijedna od opcija prilagodbe mandata UNPROFOR-a realnostima na
terenu neće biti učinkovita ako nema stvarnih izgleda za rješenje
putem pregovora u budućnosti".
"Stoga, nužno je da odluke Vijeća sigurnosti o budućnosti
UNPROFOR-a budu praćene ponovnim pokretanjem i intenziviranjem
mirovnog procesa kroz značajnu novu inicijativu, moguće u novoj formi.
Vijeće bi možda također željelo početi redovito razmatrati napredak u
pregovorima i njihove implikacije na UNPROFOR".
Podsjećajući da je "UNPROFOR već tri godine razmješten u ratnoj
situaciji u kojoj nema mira koji bi trebalo održavati", Gali navodi
da je mandat, za čiju je provedbu potrebna suglasnost strana, dodatno
zakompliciran uključenjem elemenata sile protiv strana s kojima bi se
istodobno trebalo pregovarati i surađivati.
Posljedica je toga da su bosanski Srbi uglavnom povukli svoju
suglasnost i suradnju s UNPROFOR-om, dodaje Gali naglašavajući da je
njegov prioritet u ovom trenutku oslobađanje zatočenih pripadnika
UN-a.
Razmatrajući ulogu UNPROFOR-a u BiH, Gali navodi da mnoga sjedišta
smatraju da je očajno stanje u toj državi prije posljedica neuspjeha
mirovnih snaga da provedu volju međunarodne zajednice, nego neuspjeha
strana da poštuju svoje obveze i surađuju s mirovnim snagama kojima
je Vijeće dodijelilo mandat održavanja mira.
"Ništa nije opasnije za operaciju održavanja mira nego ju zatražiti
da upotrijebi silu u okolnostima u kojima njezin sastav, naoružanje,
logistička potpora i raspored to onemogućavaju".
Iako je prijetnja uporabom sile u provođenju zone zabrane letenja i
uspostavi zone isključenja oko Sarajeva donijela pozitivne rezultate,
bosanski su Srbi brzo shvatili da mogu prisiliti UNPROFOR na plaćanje
neprihvatljivo visoke cijene u slučaju uporabe zračnih snaga NATO-a,
ocjenjuje Gali.
Zatočenja pripadnika UNPROFOR-a, ograničavanje njihove slobode
kretanja, zastoji u pregovorima nakon napada NATO-a na srpske snage
pokazali su opasnosti prelaska granice održavanja mira bez prethodnog
opremanja mirovnih snaga osobljem, oružjem, logističkom i
obavještajnom potporom te zapovjedništvom i kontrolnim mehanizmima
koji bi dali potrebni kredibilitet tim prijetnjama silom pokazujući da
postoji sposobnost odlučnog odgovora na svaku neprijateljsku reakciju,
zaključuje glavni tajnik UN-a.
Odsutnost jasnog nametanja mandata u rezolucijama Vijeća o BiH i
oklijevanje Vijeća da odobri dodatne snage koje su prema Galijevoj
procjeni bile nužne čak i za provođenje operacije održavanja mira
dovodi glavnog tajnika UN-a do zaključka da je odgovor Vijeća do sada
da želi da UNPROFOR bude operacija održavanja mira.
"Ako to ostaje želja Vijeća onda UNPROFOR može provesti svoj mandat
jedino uz trajnu suglasnost i pristanak zaraćenih snaga", ističe
glavni tajnik UN-a.
"S obzirom na žalosnu povijest u tom pogledu, važno je izbjeći nerealna
očekivanja o tome što snage mogu postići. Ako su, kao što se čini,
obje strane odlučne da nastave rat, postignuća mirovnih snaga bit će
vjerojatno ograničena i ne bi bilo isplatljivo držati u BiH velike
vojne snage čija bi nesposobnost izašla na vidjelo kad god bi strane
to izabrale s posljedičnom štetom imageu i kredibilitetu UN-a".
U zaključku izvješća Gali podsjeća na tri temeljna načela UN-a -
"mir, zaštitu ljudskih života i odbacivanje kulture smrti".
Za postizanje tih ciljeva, po glavnom tajniku UN-a, "trebat će vremena
i bit će uspješno provedeni samo nevojnim metodama".
(Hina) ps sb
011911 MET jun 95
SVJETSKA TRŽIŠTA: Oporavak tehnološkog sektora na Wall Streetu
F-35 borbeni avion srušio se na Aljasci
SKV: Svijet u 4,30 sati
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
Najmanje 15 mrtvih u stampedu na hinduističkom hodočašću Kumbh Mela
Senatori zabrinuti zbog kineskog utjecaja u Panamskom kanalu
Fico u četvrtak razgovara s EK o tranzitu ruskog plina
Liječnici se bore za život vozača koji je upao u more
Najava - gospodarstvo - za srijedu, 29. siječnja
Najava događaja - svijet - za srijedu, 29. siječnja