SURADNIK U IZGRADNJI 'SOCIJALIZMA S KINESKIM ZNAČAJKAMA'
BEIJING, 22. svibnja (Hina) - Govoreći nedavno o tome kako uz dobar
razvoj osigurati mir i sigurnost u zemlji, kineski je potpredsjednik
Rong Yiren izjavio da - dugoročno gledano - uz materijalni treba
jednako isticati i ideološki i kulturni razvoj. Štoviše, prema njegovim
riječima, uz produbljivanje reformi te još brži gospodarski razvitak,
rad na ideološkom i kluturnome polju postaje sve važniji. Uz poziv na
nemilosrdni obračun sa svim vrstama kriminalnih aktivnosti (što se,
usput rečeno, može odnositi i na pokušaje izražavanja disidentskih
stajališta), potpredsjednik Rong podvukao je potrebu boljeg odgoja u
duhu patriotizma, kolektivizma i socijalizma, potrebu podizanja
moralnih standarda te podučavanja zakonitosti i pridržavanja zakona.
Nerijetko uz spominjanje sankcija koje društvu stoje na raspolaganju,
pozivi na svijest i na savjest, u zadnje vrijeme učestalo upućivani
javnosti, odražavaju stanje u kojem se uz često spominjanu borbu s
korupcijom pokušava uvoditi i veći red u društvu uopće.
Vidljiv i opipljiv na svakom koraku, nagli je i vrlo snažan
gospodarski razvitak Kine tijekom proteklih petnaestak godina duboko
preorao svjetonazor njezinih stanovnika. Okrenuvši leđa dogmama iz
razdoblja "kulturne revolucije", a ozbiljno dovodeći u pitanje i
ideologiju koja ju je iznjedrila, razdoblje je reformi i otvaranja
prema svijetu naizgled monolitnu i u revolucionarnoj pozi okamenjenu
Maovu Kinu izbacilo u orbitu utrke za novcem, čiji se razmjeri i snaga
u stidljivim počecima formuliranja reformi nisu dali ni naslutiti.
U kombinaciji Kinezima nikad mrskog pragmatizma i želje za razvojem
koji će golemu i mnogoljudnu zaostalu zemlju približiti vremenu
današnjem, uvođenjem tržišnog načela privređivanja stvoreni su uvjeti
za gospodarski rast, ali i društvene preobrazbe, koji imaju malo što
zajedničkog s izgradnjom socijalizma kakav je propovijedan u
prethodnim desetljećima. Ideološki spasonosna formula o "izgradnji
socijalizma s kineskim značajkama", u šarenilu propalih i preživjelih
varijanti socijalizma sama po sebi ne upućuje na neki određeni
vrijednosni sustav "s kineskim značajkama". A upravo se njegov manjak,
u poplavi društveno neprihvatljivih pojava i negativnosti, osjeća kao
problem.
Formuliranje novog sustava vrijednosti i novoga moralnog koda, zadaća
je o kojoj se u Kini nemalo razmišlja. Nered u društvu, moralna
degeneracija, propadanje tradicionalnog morala, dakle sve ono što je
Kina desetljećima uočavala kod zapadnih zemalja, postali su problem
koji i sama priznaje, a s kojim se i spremna uhvatiti u koštac na
vlastitome terenu.
Zaključivši da su društvene negativnosti samo "u određenom stupnju"
izazvane uvođenjem tržišnih načela, a da su zapravo rezultat dugo
zanemarenog moralnog odgoja, rješenje se nudi u vraćanju
tradicionalnim moralnim vrijednostima, koje je "kulturna revolucija"
gotovo iskorijenila. Budući da je tradicionalna kineska kultura
riznica tradicionalnog morala, uz njezinu se pomoć može mnogo toga
učiniti, tvrde pristaše jedne škole mišljenja. Drugi se zalažu protiv
radikalizma "kulturne revolucije", ali i protiv "povratka u drevnu
prošlost". Treći raspravljaju o budućnosti, i možebitnoj harmoniji
istočne i zapadne kulture.
U međuvremenu, državne školske vlasti su u projekciji obrazovanja za
21. stoljeće, uz pripremu učenika za primjenu najnovijih znanstvenih i
tehnoloških dostignuća, najavile snažan oslonac na tradicionalnu
kulturu i etiku. Što više, dvije tisuće učenika već ide u
eksperimentalne škole u kojima će se ispitati valjanost ovakve
koncepcije. Partija i vlada dale su zeleno svjetlo.
I izvan eksperimentalnih učionica, još prije dvadeset godina
proskribirani klasični tekstovi za podučavanje, postaju inspiracija
oponašateljima i prerađivačima koji ih obogaćuju modernim sadržajima i
aktualnim političkim porukama. A i Učitelj Kong ili Konfucije, u
"kulturnoj revoluciji" toliko preziran, izrugivan i osuđivan, svojim
učenjem mnogima postaje sve zanimljiviji. Propovjedajući harmoničan
društveni razvoj, učeći protiv zaluđenosti materijalnim, i Konfucije
postaje mogući suradnik u izgradnji "socijalizma s kineskim
značajkama". Uostalom, ne jedna od gospodarski vrlo uspješnih azijskih
država visoko cijeni njegov sustav vrijednosti. Zašto dakle ne i
Učitelj Kong?
Dok rasprave traju, sliku o još nedefiniranom sustavu vrijednosti
koji bi objedinjavao tradiciju i kulturnu prošlost, nadopunjuje lista
vrijednosti koje će kulturni radnici, što uskoro kreću stazama čuvenog
Dugoga marša iz 1936. godine, prenijeti stanovništvu krajeva koje će
posjetiti: rodoljublje, marljivost, spremnost na žrtvu, spremnost na
težak rad. Jasno i razumljivo, s Konfucijem ili bez njega.
(Hina) mer br
221211 MET may 95
22HHMM MET may 95
Richard Gere bit će nagrađen na dodjeli glavnih španjolskih filmskih nagrada
Almiron iz Newcastle Uniteda u Atlantu
Trump krivi politiku raznolikosti za smrtonosni sudar putničkog aviona i helikoptera
OIF: Prevladavali dobitnici
Everton do kraja sezone bez Mangale
Beogradski studenti pješice do Novog Sada na akciju "Tri mjeseca-tri mosta"
Odbijena tužba Aarona Frenkela za projekt Golf Srđ
WTA Singapur: Rezultati
Morata blizu prelaska iz Milana u Galatasaray
Uručeno 19 milijuna eura za obnovu javne kulturne infrastrukture