FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

-KINA U POTRAZI ZA NOVIM VRIJEDNOSNIM SUSTAVOM: KONFUCIJE POSTAJE SURADNIK U IZGRADNJI 'SOCIJALIZMA S KINESKIM ZNAČAJKAMA'

SURADNIK U IZGRADNJI 'SOCIJALIZMA S KINESKIM ZNAČAJKAMA' BEIJING, 22. svibnja (Hina) - Govoreći nedavno o tome kako uz dobar razvoj osigurati mir i sigurnost u zemlji, kineski je potpredsjednik Rong Yiren izjavio da - dugoročno gledano - uz materijalni treba jednako isticati i ideološki i kulturni razvoj. Štoviše, prema njegovim riječima, uz produbljivanje reformi te još brži gospodarski razvitak, rad na ideološkom i kluturnome polju postaje sve važniji. Uz poziv na nemilosrdni obračun sa svim vrstama kriminalnih aktivnosti (što se, usput rečeno, može odnositi i na pokušaje izražavanja disidentskih stajališta), potpredsjednik Rong podvukao je potrebu boljeg odgoja u duhu patriotizma, kolektivizma i socijalizma, potrebu podizanja moralnih standarda te podučavanja zakonitosti i pridržavanja zakona. Nerijetko uz spominjanje sankcija koje društvu stoje na raspolaganju, pozivi na svijest i na savjest, u zadnje vrijeme učestalo upućivani javnosti, odražavaju stanje u kojem se uz često spominjanu borbu s korupcijom pokušava uvoditi i veći red u društvu uopće. Vidljiv i opipljiv na svakom koraku, nagli je i vrlo snažan gospodarski razvitak Kine tijekom proteklih petnaestak godina duboko preorao svjetonazor njezinih stanovnika. Okrenuvši leđa dogmama iz razdoblja "kulturne revolucije", a ozbiljno dovodeći u pitanje i ideologiju koja ju je iznjedrila, razdoblje je reformi i otvaranja prema svijetu naizgled monolitnu i u revolucionarnoj pozi okamenjenu Maovu Kinu izbacilo u orbitu utrke za novcem, čiji se razmjeri i snaga u stidljivim počecima formuliranja reformi nisu dali ni naslutiti. U kombinaciji Kinezima nikad mrskog pragmatizma i želje za razvojem koji će golemu i mnogoljudnu zaostalu zemlju približiti vremenu današnjem, uvođenjem tržišnog načela privređivanja stvoreni su uvjeti za gospodarski rast, ali i društvene preobrazbe, koji imaju malo što zajedničkog s izgradnjom socijalizma kakav je propovijedan u prethodnim desetljećima. Ideološki spasonosna formula o "izgradnji socijalizma s kineskim značajkama", u šarenilu propalih i preživjelih varijanti socijalizma sama po sebi ne upućuje na neki određeni vrijednosni sustav "s kineskim značajkama". A upravo se njegov manjak, u poplavi društveno neprihvatljivih pojava i negativnosti, osjeća kao problem. Formuliranje novog sustava vrijednosti i novoga moralnog koda, zadaća je o kojoj se u Kini nemalo razmišlja. Nered u društvu, moralna degeneracija, propadanje tradicionalnog morala, dakle sve ono što je Kina desetljećima uočavala kod zapadnih zemalja, postali su problem koji i sama priznaje, a s kojim se i spremna uhvatiti u koštac na vlastitome terenu. Zaključivši da su društvene negativnosti samo "u određenom stupnju" izazvane uvođenjem tržišnih načela, a da su zapravo rezultat dugo zanemarenog moralnog odgoja, rješenje se nudi u vraćanju tradicionalnim moralnim vrijednostima, koje je "kulturna revolucija" gotovo iskorijenila. Budući da je tradicionalna kineska kultura riznica tradicionalnog morala, uz njezinu se pomoć može mnogo toga učiniti, tvrde pristaše jedne škole mišljenja. Drugi se zalažu protiv radikalizma "kulturne revolucije", ali i protiv "povratka u drevnu prošlost". Treći raspravljaju o budućnosti, i možebitnoj harmoniji istočne i zapadne kulture. U međuvremenu, državne školske vlasti su u projekciji obrazovanja za 21. stoljeće, uz pripremu učenika za primjenu najnovijih znanstvenih i tehnoloških dostignuća, najavile snažan oslonac na tradicionalnu kulturu i etiku. Što više, dvije tisuće učenika već ide u eksperimentalne škole u kojima će se ispitati valjanost ovakve koncepcije. Partija i vlada dale su zeleno svjetlo. I izvan eksperimentalnih učionica, još prije dvadeset godina proskribirani klasični tekstovi za podučavanje, postaju inspiracija oponašateljima i prerađivačima koji ih obogaćuju modernim sadržajima i aktualnim političkim porukama. A i Učitelj Kong ili Konfucije, u "kulturnoj revoluciji" toliko preziran, izrugivan i osuđivan, svojim učenjem mnogima postaje sve zanimljiviji. Propovjedajući harmoničan društveni razvoj, učeći protiv zaluđenosti materijalnim, i Konfucije postaje mogući suradnik u izgradnji "socijalizma s kineskim značajkama". Uostalom, ne jedna od gospodarski vrlo uspješnih azijskih država visoko cijeni njegov sustav vrijednosti. Zašto dakle ne i Učitelj Kong? Dok rasprave traju, sliku o još nedefiniranom sustavu vrijednosti koji bi objedinjavao tradiciju i kulturnu prošlost, nadopunjuje lista vrijednosti koje će kulturni radnici, što uskoro kreću stazama čuvenog Dugoga marša iz 1936. godine, prenijeti stanovništvu krajeva koje će posjetiti: rodoljublje, marljivost, spremnost na žrtvu, spremnost na težak rad. Jasno i razumljivo, s Konfucijem ili bez njega. (Hina) mer br 221211 MET may 95 22HHMM MET may 95

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙