BEIJING, 17. travnja (Hina) - "Swissair proslavio rođendan",
"Lufthansa slijeće u Chengdu", "Direktan let Beč-Beijing". Kad se
istoga dana u jednom dnevnom listu pojave tri takve vijesti, lako je
zaključiti da nebo iznad Kine postaje sve napučenije.
Swissair je, dakle, obilježio dvadesetu obljetnicu redovnog
zrakoplovnog prometa s Kinom, već planirajući da uz dva leta tjedno
uvede i treći. Putnika je sve više, a i prošla su vremena kada je
prije samo dvadeset godina za let od Zuricha do Beijinga, preko
Geneve, Atene, Bombaya i Shangaia, trebalo 32 sata.
Što kraća ruta, što brže i što udobnije, aduti su na koje u ne maloj
svjetskoj konkurenciji računaju prijevoznici zainteresirani za izravnu
vezu s Kinom. I pritom reklame nikad dosta. Otvaranje direktne linije
Beč-Beijing, Austrian Airlines je obilježio prijemom za tristo
gostiju. U uvjetima živog zanimanja za kinesko tržište te kineskog
integriranja u svjetske gospodarske i trgovinske tokove, za manjak
putnika ne treba brinuti.
Da veliki avioprijevoznici računaju na mogućnost zarade i izvan
neposrednog putničkog prometa, dokazuje Lufthansa, inače tvrtka čiji
su zrakoplovi još davne 1931. kao prvi strani zrakoplovi slijetali u
Kini. Održavajući redoviti zračni promet s Kinom od 1980. godine,
Lufthansa se sada, uz svoje centre u Beijingu i Shangaiu, priprema
otvoriti i treći u Chengduu, glavnom gradu pokrajine Sichuan.
Planirani centar biti će podignut kao rezultat zajedničkih ulaganja s
pokrajinskim vlastima, a glavna će mu zadaća biti putnicima s područja
kineskog jugozapada nuditi karte za letove europskih avioprijevoznika.
I, kako se ističe, bit će to sedmo Lufthansino poduzeće ostvareno
zajedničkim ulaganjem. Među postojećima je i Ameco, tvrtka s četiri
tisuće zaposlenih, koja se bavi održavanjem zrakoplova, dok jedno
drugo Lufthansino mješovito poduzeće osposobljava pilote.
I dok strani prijevoznici nastoje osigurati dozvole za letove ne
dvojeći u njihovu isplativost, ili dok s domaćim partnerima nastoje
osigurati suradnju u djelatnostima vezanim uz promet putnika i roba,
proizvođači zrakoplova također računaju na kinesko nebo. Izračunato je
već i koliko će zrakoplova Kina trebati 2010. godine, koliko novih,
koliko za zamjenu dotrajalih, koliko za prijevoz putnika na domaćim
linijama, koliko za prijevoz robe. Uz nedovoljno razvijen sustav
cestovnih i željezničkih prometnica, ali i ubrzanu izgradnju aerodroma
diljem zemlje, zračnom prometu nitko ne odriče budućnost.
Otkako je 1988. godine država dopustila i pokrajinskim vlastima da
osnivaju zrakoplovne tvrtke (što su ove obilno iskoristile), te otkako
je lani ukinula zabranu stranih ulaganja u kinesku avioindustriju, i
zračni promet i avioindustrija dobili su na zamahu. Tim više, jer uz
interkontinentalne letove, domaći promet i povezivanje sa susjednim
zemljama otvaraju još uvijek goleme mogućnosti i prijevoznicima i
proizvođačima zrakoplova. Primjerice, nedavno otvorena, nova privatna
zrakoplovna tvrtka u Xinjiangu koristi domaće zrakoplove Yun-12
proizvedene u Harbinu. Zrakoplovima istog proizvođača, Yun-7, nedavno
je uspostavljena i redovita zračna veza između Harbina na
sjeveroistoku Kine i Vladivostoka u Rusiji.
Znajući da se uz brzi rast zrakoplovstva uvijek postavlja i pitanje
sigurnosti, vezano kako uz pouzdanost letjelica, tako i uz
osposobljenost pilota, kontrolu leta itd., Kina je za podizanje
vlastitih sigurnosnih standarda koristila, i koristi, i suradnju sa
stranim partnerima. Dobra suradnja s američkom Saveznom upravom za
zrakoplovstvo, nadležnom i za sigurnosne standarde, omogućila je da
zrakoplov Yun-12 dobije američku potvrdu o sigurnosnoj podobnosti, što
znači da bi se kao pouzdan mogao uključiti i u putnički promet u
SAD-u. S druge strane, dugogodišnja kooperacija, primjerice s
Boeingom, za koje pojedine kineske tvornice izrađuju dijelove, također
pokazuje kako je ovakva suradnja dvostrani proces. Zainteresiran za
sigurnost svojih zrakoplova, ali i za kinesko tržište, Boeing Kinezima
prenosi neophodna tehnička i tehnološka znanja. Pomaže im i u
modernizaciji sustava za kontrolu leta, osposobljava ih za
prikupljanje i analizu sigurnosnih podataka. Uz to, školuje stotine
kineskih stručnjaka i u svojim postrojenjima u SAD, i u Kini.
Otvarajući se prema svijetu na način nezamisliv prije dvadeset
godina, Kina danas pruža sliku u kojoj se mnogi natječu za svoj dio
neba iznad nje, pomažući istodobno razvitak kineskoga zračnog prometa.
Sve po formuli: gužva na nebu, računovodstvo na zemlji.
(Hina) mer br
171025 MET apr 95
Remili: U prvom poluvremenu kao da uopće nismo igrali
Najava događaja - fotografije - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 31. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - svijet - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 31. siječnja
Šah - Šesta pobjeda prvog nositelja
ATP Montpellier: Rezultati
Ljutić: Ovo su mi prvi bodovi pod reflektorima