VARŠAVA, 10. travnja (Hina/AFP) - Očekivana 70 godina, varšavska
podzemna željeznica, žrtva povijesnih previranja u Poljskoj, otvorila
je konačno ovog vikenda 'vratašca' svoje prve linije.
Varšava je bila jedan od posljednjih europskih gradova bez podzemne
željeznice. Izgradnja prvog odvojka pruge od 11 km, povezujući
središte grada s južnim stambenim četvrtima, trajala je više od deset
godina a puštanje u pogon odgađano je u nekoliko navrata, prvenstveno
zbog financijskih problema.
Svečanosti otvaranja prisustvovao je i poljski premijer Jozef Olesky,
dok je podzemnu željeznicu glavnog grada Poljske posvetio poljski
primat, kardinal Jozef Glemp.
Realizacija prvotnog nacrta sastavljenog 1925. godine prekinuta je
ratom. Komunistička vlast preuzela je ideju 1950. godine. Prvi radovi
datiraju iz tog razdoblja. Međutim, uskoro ponestaje novaca i čitav
poduhvat prekida se na mnogo godina, usprkos nekoliko novih
inicijativa koje nikada nisu ugledale svjetlo dana.
Konačna odluka donesena je u svibnju 1982. godine, šest mjeseci nakon
proglašenja opsadnog stanja od strane generala Jaruzelskog koji je,
kažu, time želio dobiti oprost za svoj vojni udar.
Hodnicima podzemne željeznice, smještenima na oko 10 metara ispod
zemlje, prometovat će kompozicije od šest vagona bijele i crvene boje
ruske proizvodnje (Leonid Brežnjev obećao je prve primjerke pokloniti
generalu Jaruzelskom).
Varšavska podzemna željeznica biti će zabranjena pušačima, pijancima
i glazbenicima, prema pravilniku koji je izdala uprava. Policija će
paziti na sigurnost putnika, postavljajući specijalizirani policijski
komesarijat u podzemlju, s uredima na svakoj postaji.
Prvih jedanaest postaja predstavlja suvremeni i vrlo raznolik
kompleks. "Sve je naša vlastita koncepcija", naglašava s ponosom
zamjenik predsjednika istraživačkog ureda Metroprojekt Stanislaw
Peski.
Prema umjetničkoj koncepciji arhitektice Jasne Strzalkowske-Ryszke,
"što se više približavamo središtu grada boje na postajama postaju
toplije". Terminal grada-spavaonice Ursynowa smirujuće je plave boje.
Postaja za postajom, ambijent poprima žućkasti, zeleni, žuti i smeđi
ton, a postaje žarko crven na ulazu u središte. Ambijent postaje
smireniji u samom središtu i nudi neutralnu pozadinu promijenjivih boja
za buduće reklame.
Nakon svečanosti otvaranja, tijekom čitavog vikenda, podzemna
željeznica mogla se koristiti besplatno.
(Hina) bnš br
101137 MET apr 95
Remili: U prvom poluvremenu kao da uopće nismo igrali
Najava događaja - fotografije - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 31. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - svijet - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 31. siječnja
Šah - Šesta pobjeda prvog nositelja
ATP Montpellier: Rezultati
Ljutić: Ovo su mi prvi bodovi pod reflektorima