BEIJING, 1. travnja (Hina) - Odjevena u najljepšu haljinu, pomno
počešljana i našminkana, glavna junakinja nagovara glupavog momka iz
susjedstva da je samu zaključa u stanu. On pristaje, izlazi, zatvara
vrata, stavlja lokot... U praznome stanu, junakinja s bočicom tableta
za spavanje u ruci ide prema spavaćoj sobi. Vrata se za njom
zatvaraju, svjetlost tamni. Vrata su zatvorena. I tu je kraj.
Priča o ženi koja na početku "kulturne revolucije" i sama postaje
žrtvom, jer je igrom slučaja zloj i glupoj predsjednici uličnog odbora
otkrila da je u ranoj mladosti bila prodana u javnu kuću, završava
samoubojstvom glavne junakinje. Za gledatelja prilično razvučenog
dvosatnog filma - logičan završetak. Za cenzore, međutim, problem. To
što se film bavi vremenom "kulturne revolucije", strašnim vremenom
čije spominjanje danas češće izaziva šutnju nego želju za razgovorom,
još je i prošlo. Ali da se, poslije svega što je pretrpjela, junakinja
ubije nakon završetka "kulturne revolucije", to nije prihvatljivo. Ma
koliko individualan, takav se čin, po sudu cenzure, može shvatiti kao
prikrivena kritika sadašnjice. Mladi je redatelj, nakon mjeseci
čekanja na odluku cenzora, pristao preraditi završnu scenu, našavši
rješenje u duhu Tolstojeve formule o vratima koja se na vrijeme
zatvaraju da ne bismo vidjeli ono što znamo da se događa iza njih. Po
logici da bez mrtvaca nema ni samoubojstva, film je dobio zeleno
svjetlo, cenzori su odahnuli, a publici ostaje da sama zaključi kako
zapravo film završava.
Štoviše, po riječima redatelja, film je ocijenjen kao zgodno odgojno
sredstvo. U današnje vrijeme kada je Kina istodobno s brzim
gospodarskim razvitkom i još bržim socijalnim raslojavanjem ponovno
suočena s rastom prostitucije, njegova tužna priča o žrtvi nekog
prošlog društva, prodanoj i preprodavanoj poput robinje, po sudu
nadležnih mogla bi odgojno djelovati.
Isticanje odgojnog i poučnog u nekom od stotinu pedesetak igranih
filmova koliko ih se godišnje u Kini proizvede, jedna je od tema
neizostavnih i u novinskim prikazima filmova. Primjerice, kada je u
siječnju, prije puštanja u redovitu distribuciju, odabranoj publici
pokazan film "Nebeska mreža", novine su zabilježile da su nazočni bili
ganuti do suza, uz ocjenu kritičara da se djelo ("oda komunističkom
poštenju") savršeno uklapa u aktualnu borbu protiv korupcije u
društvu. Spominje se, istina, i da su prijatelji savjetovali redatelju
da se ne upliće u tako osjetljiva pitanja kao što je potkupljivost
lokalnih partijskih dužnosnika. No film je uspio, a jedna od
kvaliteta mu je i to što "naglašava hitnu potrebu širenja pravne
svijesti i znanja o zakonima, osobito među seljacima".
Potrebama vremena odgovara i film "Optuženi stric Shangang", čija se
radnja dešava u zabitnom selu pokrajine Sichuan. Seoski starješina,
čija je riječ zakon za nepismene i neuke suseljane, služeći se šakom
kao argumentom, otjerat će u samoubojstvo ženu koju je samo namjeravao
uvjeriti kako ne smije maltretirati svekrvu. ""Prekršio je zakon ne
zato što je zao čovjek, već zato što uopće nema predstavu o pravnome
sustavu. Takav slučaj nije rijedak u današnjoj Kini", kaže filmski
kritičar. Po preporuci nadležnih u državnoj Upravi za film, koji ga
svrstavaju među najbolje lani snimljene filmove, "Optuženi" će
poslužiti za odgajanje seoskih kadrova i seljaka u duhu poštivanja
zakonitosti i pravnoga sustava.
Od vremena Konfucija, koji je glazbu smatrao savršenim sredstvom
moralnoga odgoja, do naših dana, za mnoge su pouka i poduka koje neko
djelo nudi jedini oslonci za ocjenu njegove vrijednosti. Mao
Zedongova poetika, sadržana u njegovim "Jenanskim govorima" i
desetljećima jedino priznati izvor i uvir svekolikih kineskih
umjetničkih napora, samo je pomogla petrificiranju uvjerenja da bez
jasnog isticanja "što je pisac htio reći" nema umjetničkoga djela.
Očito, pod umjetničkim se misli na društveni angažman, na poželjno i
podobno. Cenzorima je tako lakše. I službenoj kritici. Ali da pritom
nešto nije u redu pokazuju podaci o opasnom padu broja
kino-posjetitelja, zasićenih i poukama i podukom. Ili još češće,
zasićenih savjetima kako da nešto gledaju i što da pritom vide.
Uz početno uvođenje elemenata tržišta u proizvodnju filmova i, što
je posebno važno, u distribuciju, uz raznolikije oblike zabave koje se
nude, uz televiziju (i satelitsku), uz video (i šverc kazeta s
atraktivnim stranim filmovima), publiku odjednom treba privlačiti u
kinodvorane. I treba je zadovoljiti. Isticanje da je i film roba o
čijoj tržišnoj vrijednosti odlučuje broj gledatelja, ali i da je
zabava, posredno kazuje da publika ima sve manje strpljenja za priče o
poučnom i podobnom. A pritom, dokazano, i sama zna prepoznati dobar
film.
(Hina) mer br
010959 MET apr 95
Trump kaže da carine Meksiku i Kanadi možda neće uključivati naftu
Remili: U prvom poluvremenu kao da uopće nismo igrali
Najava događaja - fotografije - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 31. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - svijet - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 31. siječnja
Šah - Šesta pobjeda prvog nositelja
ATP Montpellier: Rezultati