ZAGREB, 28. ožujka (Hina - Igor Ilić i Slavoljub Leko) - Višegodišnja
kriza na prostorima bivše Jugoslavije prerasla je u rat početkom
otvorene oružane agresije Srbije na Hrvatsku u lipnju 1991. Na ovaj
izazov europskom i svjetskom miru međunarodna je zajednica posredstvom
Svjetske organizacije odgovorila pokretanjem mirovne operacije
UNPROFOR (Zaštitne snage UN) početkom 1992.
Zadaća UNPROFOR-a bila je omogućiti zaustavljanje borbi kao i
stvoriti pretpostavke za političko rješenje krize pregovorima. Tri
godine boravka međunarodnih snaga u Hrvatskoj doprinijelo je, istina,
održavanju mira, ali održavanjem statusa quo vodilo trajnoj
ciprizaciji Hrvatske.
Što se sve događalo u protekle tri godine?
Slijedi kronologija događaja vezana za nastanak, boravak i djelovanje
UNPROFOR-a u Hrvatskoj praćena kroz odluke i dokumente relevantnih
međunarodnih i hrvatskih čimbenika:
25. rujna 1991 - Ujedinjeni Narodi aktivno se uključuju u krizu
na prostoru bivše Jugoslavije kada Vijeće sigurnosti usvaja rezoluciju
713 kojom, među ostalim, poziva sve zemlje da odmah primijene opći i
potpuni embargo na izvoz oružja u bivšu Jugoslaviju.
8. listopada 1991 - Tadašnji glavni tajnik UN Javier Perez de Cuellar
imenuje Cyrusa Vancea svojim osobnim izaslanikom za prostor bivše
Jugoslavije.
23. studenoga 1991 - Cyrus Vance u Ženevi saziva sastanak na kojemu su
sudjelovali hrvatski predsjednik dr. Franjo Tuđman, srbijanski
predsjednik Slobodan Milošević, tadašnji jugoslavenski ministar obrane
Veljko Kadijević i predsjedatelj Konferencije Europske zajednice o
Jugoslaviji lord Peter Carrington. Na sastanku je postignut sporazum o
trenutačnom prekidu vatre, a sukobljene strane izrazile su želju za
ustanovljenjem mirovne operacije UN na prostoru bivše Jugoslavije.
2. siječnja 1992 - U Sarajevu je održan sastanak vojnih predstavnika
Republike Hrvatske i JNA na kojemu je potpisan sporazum o bezuvjetnom
prekidu vatre.
15. siječnja 1992 - Zemlje EU priznale Hrvatsku.
21. veljače 1992 - Vijeće sigurnosti rezolucijom 743, prihvaćajući
preporuku novog glavnog tajnika UN Butrosa Butrosa Galija i uzimajući
na znanje traženje jugoslavenske vlade, na razdoblje od 12 mjeseci
utemeljuje UNPROFOR kao privremeni aranžman za zaustavljanje borbi u
Hrvatskoj i stvaranje uvjeta sigurnosti i mira potrebnih za pregovore
o cjelokupnom riješenju jugoslavenske krize ističući da se mirovnim
planom UN ne prejudicira konačno političko riješenje.
7. travnja 1992 - Vijeće sigurnosti rezolucijom 749 odobrava potpuno
raspoređivanje UNPROFOR-a. Zaštitne snage raspoređene su na hrvatskim
područjima pod zaštitom UN (UNPA) koja su podijeljena u četiri
sektora: Istok, Zapad, Sjever i Jug.
Mirovna operacija UN u Hrvatskoj temelji se na planu osobnog
izaslanika glavnog tajnika UN Cyrusa Vancea koji je određuje kao
mirovnu operaciju UN-a u Jugoslaviji te smatra za prijelazni aranžman
kojim će se stvoriti uvjeti neophodni za pregovore o cjelovitom
riješenju jugoslavenske krize. On sadrži nekoliko ključnih
elemenata:
- povlačenje JNA iz Hrvatske
- demilitarizacija UNPA
- funkcioniranje lokalnih vlasti i policije, pod nadzorom UNPROFOR-a,
na privremenoj osnovi i prema nacionalnom sastavu stanovništva koje je
na tim područjima živjelo prije izbijanja neprijateljstava, do konačnog
riješenja krize. Lokalna vlast mora funkcionirati uz puno poštivanje
ljudskih prava.
- UNPROFOR pomaže radu humanitarnih organizacija i radi na olakšavanju
povratka izbjeglih osoba u njihove domove u UNPA u uvjetima potpune
sigurnosti
22. svibnja 1992 - Hrvatska primljena u punopravno članstvo UN.
30. lipnja 1992 - Vijeće sigurnosti rezolucijom 762 ovlašćuje UNPROFOR
da nadzire 'ružičaste zone'. U rezoluciji se preporučuje ustrojavanje
mješovite komisije s predstavnicima UNPROFOR-a, hrvatske Vlade,
lokalnih vlasti i Promatračke misije EZ koja bi nadzirala ponovnu
uspostavu hrvatske vlasti u 'ružičastim zonama'.
7. kolovoza 1992 - Vijeće sigurnosti rezolucijom 769 osnažuje mandat
UNPOFOR-a ovlastima nadziranja ulaska civila u UNPA te nadziranja
međunarodnih granica Hrvatske.
6. listopada 1992 - Vijeće sigurnosti usvaja rezoluciju 779 kojom
ovlašćuje UNPROFOR da preuzme odgovornost za nadziranje
demilitarizacije Prevlake. Istom rezolucijom VS odobrava akciju
glavnog tajnika UN kako bi UNPROFOR preuzeo nadzor nad branom Peruča.
25. siječnja 1993 - Usvojena rezolucija 802 Vijeća sigurnosti u kojoj
se zahtijeva hitan prekid akcije Hrvatske vojske unutar UNPA i na
području uz UNPA te povlačenje HV iz tih područja. Također se zahtijeva
prekid napada na osoblje UNPROFOR-a, vraćanje teškog naoružanja uzetog
iz skladišta pod nadzorom Zaštitnih snaga te strogo pridržavanje svih
strana odredbi sporazuma o prekidu vatre.
10. veljače 1993 - Butros Butros-Gali izvješćuje Vijeće sigurnosti da
je UNPROFOR u proteklih godinu dana osigurao potpuno povlačenje JNA iz
Hrvatske te, do "akcije Maslenica", spriječio ponovno izbijanje
neprijateljstava u UNPA i ružičastim zonama. Gali dodaje da je
izostanak suradnje lokalnih srpskih vlasti onemogućio provođenje
demilitarizacije UNPA te da zbog toga nije došlo do povratka
prognanika u njihove domove i osiguranja nadzora hrvatskih
međunarodnih granica. Glavni tajnik UN predložio je Vijeću sigurnosti
privremeno produženje postojećeg mandata do 31. ožujka, što je Vijeće
sigurnosti i učinilo rezolucijom 807 od 19. veljače 1993. godine.
30. ožujka 1993 - Vijeće sigurnosti rezolucijom 815 produžava mandat
UNPROFOR-a do 30. lipnja 1993. godine.
6. travnja 1993 - Nakon nekoliko krugova pregovora, pod
pokroviteljstvom supredsjedatelja Upravljačkog odbora Mirovne
konferencije o bivšoj Jugoslaviji, hrvatska Vlada i lokalne srpske
vlasti potpisali su sporazum o primjeni rezolucije 802 VS.
30. lipnja 1993 - Vijeće sigurnosti produžava mandat UNPROFOR-a do 30.
rujna 1993. godine zaduživši glavnog tajnika UN da nakon mjesec dana
izvijesti o napretku u primjeni mirovnog plana UN za Hrvatsku.
12. kolovoza 1993 - Na poziv supredsjedatelja ICFY-a u Ženevi su
održani pregovori predstavnika hrvatske Vlade i kninskih Srba o
prekidu vatre koji bi uključio elemente sporazuma iz Zagreba i Erduta
od 15. i 16. srpnja potpisanih neposredno pred otvaranje pontonskog
masleničkog mosta 18. srpnja.
20. rujna 1993 - Glavni tajnik UN predlaže produženje mandata
UNPROFOR-a za šest mjeseci. U izvješću, koje se pretežno odnosi na
Hrvatsku, Gali navodi kako je bio u "velikom iskušenju" predložiti
povlačenje Zaštitnih snaga zbog nezadovoljstva na obje strane te
opasnosti i nasilja kojima je bilo izloženo osoblje UNPROFOR-a, no
takav bi korak, kako se navodi, za posljedicu samo imao nove sukobe.
Radi zaštite osoblja UNPROFOR-a Gali predlaže proširenje bliske zračne
potpore NATO-a na Hrvatsku. On dodaje da će, bude li mandat produžen,
povoljno razmotriti prijedlog predsjednika Tuđmana da se UNPROFOR
podijeli na tri dijela - za Hrvatsku, BiH i Makedoniju -
zadržavajući istodobno jedinstvenu vojnu, logističku i administrativnu
strukturu.
24. rujna 1993 - Hrvatska Vlada izvješćuje Vijeće sigurnosti da će
Hrvatska najkasnije do 30. studenoga biti prisiljena zatražiti
povlačenje UNPROFOR-a ako mandat UNPROFOR-a u međuvremenu ne
zajamči brzu primjenu relevantnih rezolucija Vijeća sigurnosti.
4. listopada 1993 - Nakon intenzivnih konzultacija i dva tehnička
produženja mandata Zaštitnih snaga na jedan, odnosno četiri dana,
Vijeće sigurnosti rezolucijom 871 produžava mandat UNPROFOR-a za još
šest mjeseci, do 31. ožujka 1994. godine. Vijeće poziva na hitan
sporazum o prekidu vatre u Hrvatskoj. Usvajanjem rezolucije 871 vojna
struktura Zaštitnih snaga podijeljena je na tri niža zapovjedništva:
za Hrvatsku, BiH i Makedoniju.
17. prosinca 1993 - Predstavnici hrvatske Vlade i lokalnih srpskih
vlasti potpisali su sporazum o primirju koje bi trajalo od 23. prosinca
do 15. siječnja. Primirje je nastavljeno i nakon 15. siječnja.
29. ožujka 1994 - Potpisan Zagrebački sporazum o prekidu vatre. U
pregovorima između hrvatskog državnog izaslanstva i predstavnika
lokalnih srpskih vlasti sudjelovali veleposlanici Rusije i SAD
Keresteđijanc i Galbraith, veleposlanici ICFY-a Ahrens i Aide te
zapovjednik UNPROFOR-a general De Lapresle.
30. ožujka 1994 - U pismu predsjedavajućem VS-a Gali izvješćuje da će
primjena Zagrebačkog sporazuma o prekidu vatre zahtijevati, među
ostalim, premještanje postrojbi UN-a u zonu razdvajanja, dodatne
nadzorne i promatračke točke i ophodnje, kao i nadziranje povlačenja
teškog naoružanja. Zbog toga glavni tajnik UN predlaže povećanje broja
pripadnika UNPROFOR-a.
31. ožujka 1994 - Vijeće sigurnosti rezolucijom 908 produžava mandat
UNPROFOR-a za šest mjeseci, a ne za 12 koliko je predložio Butros
Gali.
1. srpnja 1994 - Hrvatski prognanici otpočeli blokadu nadzornih točaka
UNPROFOR-a prema UNPA u znak prosvjeda protiv nedjelotvornosti
Zaštitnih snaga. Blokada je trajala do 22. kolovoza.
17. rujna 1994 - Glavni tajnik UN podnosi izvješće Vijeću sigurnosti u
kojem ustvrđuje da Vanceov plan i rezolucije VS-a, koje su slijedile u
svezi s time, nisu bili provedeni zbog suprotstavljanja Srba u UNPA.
Prekid vatre, navodi Gali, održava se usprkos čestim kršenjima.
23. rujna 1994 - Sabor RH donosi Rezoluciju kojom odlučuje da mandat
UNPROFOR-a bude produžen za 100 dana od trenutka njegova isteka 30.
rujna, ali samo uz uvjet da se u tom razdoblju poduzmu određeni koraci
i postignu rezultati.
30. rujna 1994 - Vijeće sigurnosti rezolucijom 947 produžava mandat
UNPROFOR-a za daljnjih šest mjeseci, do 31. ožujka 1995. godine. U
rezoluciji se od glavnog tajnika UN zahtijeva da do 20. siječnja
podnese izvješće o napretku u primjeni mirovnog plana za Hrvatsku i
svih relevantnih rezolucija VS te da se uzme u obzir stajalište
hrvatske Vlade odlučujući istodobno da u svjetlu tog izvješća ponovno
razmotri mandat UNPROFOR-a.
19. studenoga 1994 - Vijeće sigurnosti usvaja rezoluciju 958 kojom se
omogućava bliska zračna potpora UNPROFOR-u i na okupiranim hrvatskim
područjima.
2. prosinca 1994 - U Zagrebu i Kninu potpisan gospodarski sporazum
između hrvatskog državnog izaslanstva i predstavnika lokalnih srpskih
vlasti iz UNPA. Hrvatsko i srpsko izaslanstvo uz sporazum dobili su i
pismo, koje su potpisali supredsjedatelji ICFY-a David Owen i Thorvald
Stoltenberg te američki i ruski veleposlanici u Hrvatskoj Peter
Galbraith i Leonid Keresteđijanc, u kojem se izražava namjera da se
nakon potpisivanja sporazuma nastavi proces dogovaranja o političkim
pitanjima unutar okvira Vanceovog plana i svih relevantnih rezolucija
VS-a.
9. prosinca 1994 - Opća skupština UN donosi Rezoluciju o stanju na
okupiranim područjima Hrvatske u kojoj se potvrđuje teritorijalna
cjelovitost RH u njezinim međunarodno priznatim granicama navodeći da
su UNPA de facto okupirana područja Republike Hrvatske.
21. prosinca 1994 - Otvoren dio autoputa Zagreb - Lipovac kroz UNPA
sektore Zapad i Istok slijedom sporazuma od 2. prosinca.
12. siječnja 1995 - Predsjednik RH dr. Franjo Tuđman upućuje glavnom
tajniku UN Butrosu Butrosu Galiju pismo u kojem navodi da Hrvatska
mandat UNPROFOR-a smatra okončanim 31. ožujka 1995. godine. U pismu se
navodi da je UNPROFOR, istina, u početku odigrao važnu ulogu u
prestanku neprijateljstava u Hrvatskoj te povlačenju JNA, ali da nije
proveo najvažnije odredbe Vanceova plana i rezolucija Vijeća
sigurnosti: demilitarizaciju UNPA, povratak prognanika i nadzor nad
međunarodnim granicama Hrvatske. Za Hrvatsku, piše predsjednik Tuđman,
postojeće stanje na okupiranim područjima je neprihvatljivo.
17. siječnja 1995 - Glavni tajnik UN uputio je izvješće Vijeću
sigurnosti u kojem izražava zabrinutost zbog mogućnosti izbijanja rata
nakon povlačenja UNPROFOR-a iz Hrvatske te nadu da će hrvatska Vlada
ponovno razmisliti o svojoj odluci. On ističe da je postignut značajan
napredak u mirovnom procesu: sporazum o prekidu vatre i sporazum o
gospodarskim pitanjima. Gali istodobno priznaje da UNPROFOR nije uspio
rasporediti međunarodne promatrače na granice Hrvatske s BiH i
Srbijom.
26. siječnja 1995 - Otvoren sjeverni krak Jadranskog naftovoda koji
dijelom prolazi kroz UNPA sektor Sjever.
30. siječnja 1995 - Pregovaračka skupina pod nazivom Z-4 predstavila
je nacrt plana o političkom riješenju reintegracije hrvatskih
okupiranih područja. Hrvatska strana pristala je razmotriti plan, dok
su ga kninske vlasti odbile primiti dok ne dobiju jamstvo Vijeća
sigurnosti da će mandat UNPROFOR-a biti produžen i nakon 31. ožujka.
veljača/ožujak 1995 - Pojačana diplomatska aktivnost međunarodne
zajednice kojom se vrši pritisak na Hrvatsku kako bi izmijenila odluku
o otkazivanju mandata UNPROFOR-a.
12. ožujka 1995 - Nakon sastanka s potpredsjednikom SAD Alom Goreom u
Kopenhagenu hrvatski predsjednik dr. Franjo Tuđman objavio je da
Hrvatska, slijedom svoje mirovne politike, prihvaća daljnju
međunarodnu nazočnost na svojem teritoriju u obliku novog mandata
snaga UN. Hrvatska je istodobno ostala pri odluci da otkaže mandat
UNPROFOR-u koji time prestaje 31. ožujka.
Prema kopenhaškom dogovoru predviđeno je da ključni elementi novog
mandata snaga UN U Hrvatskoj obuhvate:
- kontrolu međunarodnih hrvatskih granica prema Srbiji i BiH
- omogućavanje nastavka provedbe Zagrebačkog sporazuma o prekidu
vatre, Gospodarskog sporazuma, kao i budućih sporazuma usmjerenih na
reintegraciju Hrvatske te omogućavanje primjene relevantnih rezolucija
VS i Glavne skupštine UN
- kontrolu prilaza i komunikacija za UNPROFOR-ovu operaciju u BiH
na područjima koje privremeno ne kontrolira hrvatska vlast.
22. ožujka 1995 - Predsjednik Tuđman u pismu Butrosu Galiju obrazlaže
stajalište Hrvtaske glede Vanceova plana i novog mandata međunarodnih
snaga u Hrvatskoj.
24. ožujka 1995 - Glavni tajnik UN izvještava VS o novom mandatu snaga
UN za Hrvtasku, BiH i Makedoniju.
27. ožujka 1995 - Hrvatski ministar vanjskih poslova dr. Mate Granić
izražava u pismu Galiju nezadovoljstvo njegovim izvješćem, napose zbog
toga što:
- nije uravnoteženo i nerealno odražava stanje u Hrvatskoj;
- se opetovano poziva na dokumente koji su zastarjeli i ne uzima u
obzir novije događaje;
- ne uvažava najznačajnije elemente Vanceova plana, napose
potrebu povratka izbjeglica i prognanika;
- ne predlaže mandat snaga UN bitno različit od dosadašnjeg;
- implicitno izjednačava kninske vlastodršce i legitimne vlasti
Hrvatske;
- ne uvažava očekivanje da u nazivu operacije imenuje Hrvatsku;
- ne sugerira pouzdani način nadzora međunarodnih granica Hrvatske.
(Hina) ii/sl fp
281146 MET mar 95
Remili: U prvom poluvremenu kao da uopće nismo igrali
Najava događaja - fotografije - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 31. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - svijet - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 31. siječnja
Šah - Šesta pobjeda prvog nositelja
ATP Montpellier: Rezultati
Ljutić: Ovo su mi prvi bodovi pod reflektorima