SIMBOL
(od dopisnika Hine Branka Merlina)
BEIJING, 28. ožujka (Hina) - "Opustite se, Volwo je tu", poziva
reklama proširena preko cijele novinske stranice. Chrysler pak nudi
New Yorker LHS, Neon, Caravan, Concorde. "Naši saloni diljem Kine
omogućuju sve većem broju kineskih građana uživanje u naprednoj
američkoj tehnologiji koju predstavlja Chrysler". I tako dalje.
Opušteni, i zapravo skloni uživanju, Kinezi sanjaju novi san:
automobil. Snažan i opipljiv gospodarski razvitak nošen politikom
reformi i otvaranja prema svijetu, očigledne i zapanjujuće razlike u
izgledu velikih gradova danas u odnosu na prije desetak ili dvadeset
godina, uvjeravaju ih da je sve bliže vrijeme u kojem bi se mogli
ugodno smjestiti za svojim volanom, pa se brzinom puža probijati
zakrčenim ulicama u vrijeme jutarnjih i popodnevnih gužvi. Auto danas?
Zašto ne? Ta podaci govore da je prije petnaestak godina i televizor
u boji za većinu Kineza bio samo san: cijena mu je tada iznosila 1500
juana, uz prosječnu mjesečnu plaću gradskih stanovnika od tek 60
juana. Danas je televizijski kolor-prijemnik najobičnija stvar. U
međuvremenu je i konzerva piva u skupljem karaok-baru poskupjela na 60
juana. A ako na 1500 juana danas dodate još toliko, možete birati među
elegantnijim talijanskim cipelama za nadolazeće ljeto.
Istina, zbog vrtoglavih cijena stranih automobila, uvoz kojih je
opterećen i vrlo visokim carinama (koje će nešto pasti uše li Kina u
GATT), za najveći broj Kineza New Yorker LHS i njemu slični automobili
ostaju u području želja i snova. Doduše, i za domaći automobil
("obični", kažu novine) treba izbrojiti od 50 do 200 tisuća juana,
znači od pet do dvadeset pet tisuća dolara. Za golemu većinu - jako
mnogo. Za one koji su zadnjih godina prilježno radeći na stvaranju
"socijalističkog tržišnoga gospodarstva" zgrnuli silna bogatstva -
sitnica. Primjerice gospodin Li, uspješni poduzetnik star 43 godine,
vlasnik je sedam automobila. Samo dva su Mercedes Benz, ali tu je i
crvena sportska Mazda. Čovjek koji je prvi između milijardu dvjesto
milijuna sunarodnjaka nabavio i Ferrari, smatra da je vlastiti
automobil mjerilo standarda.
Da limuzina jest mjerilo, ili bar pokazatelj standarda, nije Liovo
otkriće. Davno su to, dok ni kokoš u Kini nije smjela biti u privatnom
vlasništvu, otkrili partijski i državni dužnosnici koji su teret općih
briga lakše podnosili u uvoznim limuzinama ili ne manje raskošnoj
domaćoj "Crvenoj zastavi". Zadržavši vlast, a gubeći od privatnika u
trci za materijalnim, i u reformskim su uvjetima nastavili pokazivati
takvu sklonost prema lijepom, skupom i brzom, da su CK i Vlada lani
morali usvojiti propise o tome tko što može i tko što smije. Precizno
uskladivši hijerarhijski položaj s kubikažom, misleći i na proračun i
na budućnost kineske auto-industrije, vlast je kao vrhunac dozvoljivog
luksuza odredila limuzine koje se proizvode u Kini, u suradnji sa
stranim partnerima.
Uz ovdašnje isticanje da gospodarska međuzavisnost svijeta politiku
sve više svodi na privredne veze i odnose, stara Maova parola "Naših
je prijatelja svakim danom više" u današnjoj se Kini može čitati i kao
"Naših je poslovnih partnera svakim danom više".
Ako to vrijedi u cjelini, posebno vrijedi na području automobilske
industrije. Suočena s činjenicom da ima velik broj tvornica automobila
i auto-dijelova, a da sve one proizvode malo i loše, Kina je lani
krenula u sređivanje stanja na ovome području. Krajnji cilj: kad
otpadne što mora otpasti, raspoložive kapacitete osposobiti za
proizvodnju koja po troškovima i kvaliteti može konkurirati na
svjetskom tržištu. Ne zbog planiranog prodora u inozemstvo, već zbog
očekivanog prodora svijeta na kinesko automobilsko tržište.
Brojke govore: godine 1981. u Beijingu je bilo manje od sto tisuća
vozila (i samo pedeset u privatnome vlasništvu). Lani je ulicama
glavnoga grada vozilo 670 tisuća automobila. Ove će godine ta brojka
narasti za još pedeset do sedamdeset tisuća. Za deset godina ... i
tako dalje. Zasićena tržišta razvijenih zemalja pozornost stranih
proizvođača okreću prema tržištima u nastajanju. Procjene kazuju da je
Kina najveće od njih. I zato su brojni svjetski proizvođači spremno
odgovorili na kinesku ideju o potrebi osmišljavanja "porodičnog
automobila", koji će se za koje desetljeće prodavati kao od šale.
Porsche doduše dvoji da bi svoj proizvod, od kojeg se očekuje da bude
i jeftin i dobar, prodavao pod markom koja pretpostavlja skupo i
dobro. Mercedes se o tome još ne izjašnjava, ali nudi svoju verziju
"porodičnog automobila". Volkswagen, u suradnji s kineskim partnerima,
podiže proizvodnju. Citroen također, General Motors, Ford i Chrysler,
američka "velika trojica", dio svoje budućnosti također vide u Kini.
Južnokorejske, japanske tvrtke ... tko u Kinu ne želi bar izvoziti?
Tko će propustiti mnogobrojne sajmove automobila, salone i izložbe?
Tko se ne reklamira ovdje i tko ne pothranjuje snove potencijalnih
kupaca o tihom, udobnom, sigurnom, brzom, jeftinom, lijepom, željenom
statusnom simbolu - vlastitom automobilu?
A sanjajući i čekajući svoj prvi automobil, praktički kakvi već jesu,
Kinezi opsjedaju auto-škole. Jer bez obzira kada će kupiti auto, ni
vozačka dozvola nije mala stvar. To je ona "karta v žepu", radostan
osjećaj opipljive nade poznat i Zagorcu i Kinezu.
(Hina) mer br
281033 MET mar 95
Trump kaže da carine Meksiku i Kanadi možda neće uključivati naftu
Remili: U prvom poluvremenu kao da uopće nismo igrali
Najava događaja - fotografije - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 31. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - svijet - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 31. siječnja
Šah - Šesta pobjeda prvog nositelja
ATP Montpellier: Rezultati