ZAGREB, 21. veljače (Hina) - "Hrvatske željeznice više nisu u
najlošijoj skupini poduzeća, već su tvrtka s pozitivnom tencencijom
rada i stvorenom dobrom i zdravom klimom unutar poduzeća", izjavio je
nakon današnjih razgovora s poslovodstvom i predstavnicima Sindikata
Hrvatskih željeznica (HŽ) predsjednik hrvatske Vlade Nikica Valentić.
Premijer je dodao kako je cilj tijekom ove godine srediti i sanirati
financijsko stanje u Hrvatskim željeznicama te poslovnu 1995. završiti
blizu nule. "Ako u HŽ-u uspijemo stabilizirati poslovanje bit će to
znatan doprinos ukupnoj stabilizaciji gospodarstva", kazao je Valentić
dodavši da bi slijedeća godina tada bila godina ozbiljnog razvoja.
Direktor HŽ-a Bartol Ivanuša kazao je da je u prva dva mjeseca ove
godine transportni promet povećan za 50 posto u odnosu na isto
razdoblje lani, dok je putnički promet također bio nešto veći. "Ti su
rezultati", kazao je, "postignuti s manjim brojem vlakova, što znači s
većom efikasnošću". Temeljem sklopljenih ugovora s predstavnicima
Mađarske, Slovačke, Češke i Austrije i drugih zemalja može se u ovoj
godini očekivati 20 posto veći međunarodni prijevoz dok procjene
govore da bi domaći promet bio povećan 7 posto, napomeno je direktor
Ivanuša.
Govoreći o izvršavanju zaključaka i sporazuma sa sindikatima,
sklopljenog 27. prosinca 1994., direktor HŽ-a je ukratko predstavio i
program sanacije voznog parka i infrastrukture HŽ-a, što je također
bila jedna od točaka iz sporazuma. Riječ je o programu vrijednom 658
milijuna kuna, od čega je 290 milijuna kuna namijenjeno za sanaciju
voznog parka, a ostalo za infrastrukturu i modernizaciju poslovanja.
Jedan od problema je i nedovoljan broj električnih lokomotiva
istosmjernog sustava, a kao privremeno rješenje dogovoren je najam od
Poljskih željeznica, rekao je Ivanuša.
U programu sanacije je i sanacija 10 takvih lokomotiva, pri čemu je
cijena sanacije 4,3 milijuna kuna po lokomotivi, a ona će se obavljati
u Končaru i TŽV-u. Problem su i teretni vagoni jer od 8 tisuća
dostupnih ispravna je polovica, a za normalno odvijanje prometa
potrebno je 7 tisuća vagona. I tu je predviđena sanacija koja bi se
obavljala unutar sustava HŽ-a i u Đuri Đakoviću, kazao je Ivanuša.
Dodao je da je prošle godine HŽ prevezao ukupno 14 milijuna tona
tereta. Direktor Ivanuša je ukazao i na potrebu utvrđivanja
rentabilnosti pojedinih pruga te isplativosti nekih djelatnosti kao i
potrebu tržišne orijentacije za hotele - konačišta, razne
ugostiteljske objekte i sl. što su u vlasništvu HŽ-a.
Za ovu se godinu ukupno planira prihod od dvije i pol milijarde kuna,
od čega bi milijardu i pol činila vlastita sredstva, a preostala
milijarda kuna osigurala bi se iz državnog proračuna. Ukupni rashodi se
planiraju na 2,75 milijardi kuna, što znači da je nepokrivenih 250
milijuna kuna. Ako se tijekom godine ne naplati 140 milijuna kuna
potraživanja od Makedonije nepokriveno će biti oko 400 milijuna kuna,
kazao je direktor Ivanuša. Dodao je da su potraživanja HŽ-a od drugih
oko 90 milijuna kuna.
Premijer Valentić, dajući potporu HŽ-ovu programu sanacije, istaknuo
je da je Vlada svjesna da se dio sredstava potrebnih za sanaciju
željeznica mora pronači, te da je pitanje kako iznos koji nedostaje
nadoknaditi. Napomenuo je da je stoga potrebno što prije dostaviti
plan s razrađenim elementima sanacije do kraja godine te po
mjesecima.
Cilj i zadaća hrvatske Vlade je do konca godine sva javna poduzeće i
velike gubitaše svesti blizu nule, kazao je također premijer Nikica
Valentić upozorivši da je interni dug opasniji nego eksterni. Najavio
je da će Vlada za zasjedanje Sabora, u ožujku, predložiti paket mjera
neophodnih za drugu fazu stabilizacijskog programa, odnosno za
sanaciju restrukturiranja gospodarstva. "Program sanacije u HŽ-u je
bitan korak naprijed jer se time pokreće investicijski ciklus značajan
i za druga hrvatska poduzeća, a najveći bi dio posla trebao ostati u
samom sustavu HŽ-a", ocijenio je Valentića.
Predstavnici Sindikata strojnog osobalja, Samostalnog sindikata
prometno-transportnih radnika, te Samostalnog sindikata djelatnika na
gradnji i održavanju HŽ-a u odvojenom su razgovoru s premijerom
Valentićem dali punu potporu programu sanacije HŽ-a. Istaknuli su da
direktori i poslovodstvo HŽ-a uživa podršku sindikata te da program
nema alternative.
Premijer Valentić naglasio je da je stvorena klima za normalan
razgovor te da bez konsenzusa svih nema uspjeha programa. Ukazao je i
na potrebu što hitnijeg donošenja svih zakona koji definiraju odnose
između poslodavaca i Sindikata, kazavši da će Sindikati biti upoznati
s mjerama Vlade. "Ići će se i na programirane stečajeve, ali u interesu
radnika", kazao je predsjednik Vlade. Vezano uz stambenu problematiku
radnika HŽ-a premijer je rekao da je potrebno dostaviti što prije
podatke o stambenom fondu kako bi se mogle donijeti odgovarjuće
odluke.
Razgovorima premijera Valentića s poslovodstvom i predstavnicima
Sindikata HŽ-a prethodila je konstituirajuća sjednica Nadzornog odbora
HŽ-a na kojoj je za predsjednika izabran Anton Kovačev, a tri
preostala člana Nadzornog odbora iz redova zaposlenih, rečeno je, bit
će izabrana naknadno. Nadzorni je odbor donio odluku o raspisu
natječaja za Upravu HŽ-a.
U razgovoru u Hrvatskim željeznicama sudjelovali su i ministar
pomorstva, prometa i veza Ivica Mudrinić, te zamjenik ministra
financija Joško Zavoreo.
(Hina) db sp
212131 MET feb 95
21HHMM MET feb 95
SVJETSKA TRŽIŠTA: Poslovni rezultati kompanija podržali rast Wall Streeta
SAD istražuje je li DeepSeek koristio čipove koji se ne smiju izvoziti u Kinu
Sudac spriječio Trumpovu administraciju da prebaci transrodnu osobu u muški zatvor
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Trump kaže da carine Meksiku i Kanadi možda neće uključivati naftu
Remili: U prvom poluvremenu kao da uopće nismo igrali
Najava događaja - fotografije - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 31. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 31. siječnja