u borbi za svjetski vrh
Naslov: Philips u grčevitoj borbi za vrh
Podnaslov:S razvojem multimedijske industrije došla je i borba za
uspostavu svjetskih standarda. U posljednjoj od njih,
Philips, koji je u zadnje vrijeme izgubio nekoliko
tehnoloških bitki, gubi sa svojim interaktivnim sompact
discom CD-I pred CD-ROM-om.
Piše: Sara HENLEY, Reuter
AMSTERDAM - Tvrtka Philips Electronics NV bila je prije jednog
desetljeća pokretačem multimedijske industrije, no danas, kako ta
industrijska grana ulazi u dramatično novu fazu, Philips se grčevito
bori da ostane na vrhu.
Multimedijski koktel zvuka, videa, teksta i grafike na interaktivnim
ekranima rođen je kada su Philips i Sony krenuli s usavršavanjem
glazbenog compact disca (CD-a), godine 1985.
S razvojem ove industrije došla je i grčevita borba za uspostavljanje
svjetskih standarda, što svakom tko je upoznat s najnovijim
nastojanjima tvrtke Philips, ima deprimirajuće poznat prizvuk.
Nedavna objava Toshiba Corp. i Time Warnera da planiraju razviti
standard konkurentan planiranom Philipsovom i Sonyevom video discu
visoke gustoće, samo je posljednji u nizu izazova Philipsovim
pokušajima da unovči tehnologiju koje je izumitelj.
Ova objava je brojne industrijske promatrače podsjetila na žestoku
borbu osamdesetih godina za vrhovni standard na području video vrpci;
Sony je nastojao nametnuti svoj Betamex, Philips Video 200, a iz borbe
je kao pobjednik izašla tvrtka Matsushita koja je potporu dala VHS
sustavu.
Philips je u posljednje vrijeme izgubio nekoliko tehnoloških bitki;
njegov TV prijemnik visoke optičke gustoće, kao i digitalni compact
disc ili su propali ili nisu zabilježili veći uspjeh.
Presudno je pak da tehnologija koju je Philips promovirao kao novu
tehnologiju multimedijskog doba, interaktivni compact disc ili CD-I,
gubi pred CD-ROM koji je šire rasprostranjen.
Od oko 500 izlagača prisutnih na sajmu interaktivnih igara, tzv.
zabavno obrazovnih igara i informacije, održanom nedavno u Cannesu,
samo njih 67 je za svoje proizvode koristilo CD-I, dok su ostali
razvijali proizvode za CD-ROM.
Razlika između ova dva sustava predstavlja, u osnovi, stroj na koji
su vezani; CD-I je usmjeren na TV sustav, dok je korištenje CD-ROM
predviđeno za multimedijska računala.
Philips ističe kako njegov CD-I znači multimedijsko sredstvo
jednostavno za korištenje cijeloj obitelji, dok je CD-ROM namijenjen
samo pojedincu, istraživaču. Drugi pak tvrde da je CD-ROM
sofisticiraniji, ukazujući na budućnost kada će današnji "screenager"
(za ekran pasionirani teenager) odrasti koristeći s lakoćom računala.
Philips je prodao milijun CD-I strojeva, gotovo u cjelosti na
europskom tržištu, te ove godine računa na prodaju od sljedeća dva
milijuna. No industrijski analitičari procjenjuju kako samo u
američkim domovima danas već ima 9 milijuna CD-ROM "driveova".
Međunaslov: Hoće li prevladati televizor ili računalo?
"Odnos je postavljen krajem 1993. godine", ističe Julian Dickens,
vodeći europski advokat za područje multimedija, sa sjedištem u
Londonu. "Amerikanci su kupovali CD-ROM sustav, a nisu kupovali
Philipsove proizvode. U Europi je drugačije - Philips je s prodajom
CD-I počeo dosta ranije".
Philips sada ispravlja svoje opcije, pretvarajući se u izdavača koji
se usmjerava na multimedijske programe, a ne više na strojeve,
računala, na koja se ti programi postavljaju.
"Cilj naše strategije je da u vrlo kratkom razdoblju postanemo jedan
od pet vrhunskih svjetskih izdavača multimedijskih pograma", kaže je
Simon Turner, direktor europskog odjela distribucije Philips Media BV.
Tvrtka Philips Media BV je već objavila 200 naslova, uglavnom na
sustavu CD-I, te predviđa doseći brojku od 300 naslova tijekom 1995.
godine.
Tvrtka će u budućnosti izdavati programe za oba sustava, CD-I i
CD-ROM. Primjerice, njihova CD-I igra "Burn:Cycle", koja se nalazi na
vrhu britanske top liste igara prodanih za bilo koju 'platformu' za
compact disc, uskoro će biti u prodaji i na CD-ROM sustavu.
Philips radi na kartici kojim će se sa CD-I sustavom također moći
raditi i na PC-u, iako prednost još uvijek daje sustavu CD-I.
"Kućni multimedijski PC sve se više prodaje, no ne ostajemo usmjereni
samo na to. Naše usmjerenje kao izdavačke tvrtke okrenuto je masovnom
tržištu. Čvrsto vjerujemo da je sustav CD-I, pravi sustav za kućnu
uporabu", ističe John Hawkins, predsjednik distributivnog odjela
tvrtke Philips Media.
U Philipsu vjeruju kako će većina ljudi u konačnici biti skloniji
njihovom sustavu, jednostavnom za korištenje, a koji se temelji na TV
ekranu, nego li izazovnijem poslu uvođenja CD-ROM programa na njihovo
kućno računalo.
Također se nadaju da će njihov postojeći video CD, koji nudi
mogućnost gledanja filmova kvalitetnog CD zvuka, prikloniti veći broj
ljudi ideji o interaktivnom mediju s televizorom kao osnovom, nego li
s računalom.
(Hina) gm br
-
131207 MET feb 95
131207 MET feb 95
Rušeći stablo motornom pilom u Međimurju poginuo 82-godišnji Slovenac
EPPO istražuje dvojac i hrvatsku tvrtku zbog pronevjere gotovo dva milijuna eura
U Daruvaru počela gradnja učeničkog doma vrijednog šest milijuna eura
ZSE: U mirnom trgovanju Crobexi blago pali
I u Crnoj Gori počeo bojkot trgovina
Tottenham ponudio Bayernu 60 milijuna eura za 19-godišnjeg Mathysa Tela
Policija pronašla i kaznila mladića koji je kroz naseljeno mjesto vozio 200 km/h
Baranjac vozilo bicikl s 3,23 promila pa prevezen u bolnicu na liječenje
Želučane bakterije mogu uzrokovati promjene raspoloženja, čak i depresiju
Jandroković rukometašima: Neka san postane stvarnost!