Naslov: Sumrak talijanskog tiska
Podnaslov:Kriza tiska, u kojoj su prošle godine izdavačke kuće
zabilježile gubitak od 94 milijade lira, ima za posljedicu
gašenje ne samo nekih etabliranih stranačkih glasila, već
i nestranačkih dnevnika s dugogodišnjom tradicijom
izlaženja poput milanskog "La Notte", pa i čuvenih
tjednika kakav je "Europeo".
Piše: Nevio LUKŠIĆ, AR
RIM - Nakon što su nestali neki stranački dnevni listovi (glasilo
Socijalističke stranke "Avanti!" ugašen je prošle godine nakon sto
godina postojanja, a ove je godine ugašen list Socijaldemokratske
stranke "Umanita"), došao je red i na dnevnike 'čistih', nestranačkih,
izdavačkih kuća da zaključaju vrata. Ovog tjedna nestao je s kioska i
posljednji talijanski dnevni list koji je izlazio u prodaju u
poslijepodnevnim satima, milanski "La Notte". Izdavač Paolo
Berlusconi, mlađi brat bivšeg premijera i tv-magnata Silvija
Berlusconija, škrtim je priopćenjem obznanio redakciji da list više
neće izlaziti "zbog pada broja prodanih primjeraka i smanjenja oglasa
što je još više otežalo ionako tešku ekonomsku situaciju".
Grupa Paolo Berlusconi, koja je i vlasnik lista "Giornale", što ga je
toj grupi morao prepustiti Silvio Berlusconi budući da po talijanskim
zakonima isti izdavač ne može imati televizijske postaje i dnevne
listove, prije dvije godine otkupila je list "Notte", ali, prema
riječima novinara, nije ništa učinila da se list modernizira,
promovira. Redakcija ima 42 novinara i oni su praktički ostali na
cesti, kao i i 30 grafičara u tiskari. Postoji mogućnost da ih se
reintegrira u izdavačku djelatnost "Fininvesta", tvrtke Silvija
Berlusconija, dakle u televizijske postaje ili tjednike. Budući da je
naklada opadala, postojao je prijedlog da se redakcija smanji na oko
desetak novinara (po nekoj računici, sve što je iznad jednog novinara
po 1000 prodanih primjeraka donosi gubitak), ali to nije provedeno
jednako kao što nije proveden prijedlog smanjenja formata na tip
tabloida.
List "Notte" osnovao je 1952. godine Nino Nutrizio, koji je ostao
direktorom (glavni urednik) više od dvadeset godina. Potom je glavni
urednik toga popodnevnog dnevnika do 1984. godine bio bivši zamjenik
ministra vanjskih poslova u Berlusconijevoj vladi, Livio Caputo.
"Notte" je mijenjao vlasnika sve dok ga 1993. godine nije kupila grupa
Paola Berlusconija. Sadašnji glavni urednik, Massimo Donelli, već je
postao glavnim urednikom tjednika "Epoca", vlasništvo kuće "Mondadori"
u kojoj dioničarsku većinu drži također Berlusconi.
Međunaslov: Politički i sportski listovi gube nakladu
Ovog je tjedna izašao možda posljednji broj čuvenog talijanskog
tjednika "Europeo", nekadašnji uzor svima, pa tako i zagrebačkim
novinarima, koji su pokretali tjednike tiskane na sjajnom papiru, a
zatim u boji. U teškoj konkurenciji "Europeo" više ne može izdržati,
to tim više što su glavni dnevnici, kao što su "Repubblica" i
"Corriere della Sera", počeli izdavati tjedne priloge po kvaliteti i
zanimljivosti jednake tjednicima, a uz samo malo višu cijenu od
običnog dnevnika. Ta dva dnevnika takvim prilozima, kao i raznim
poklonima, uspijevaju opstati na tržištu.
Dnevnik koji nema tako dugu povijest kao "Notte", a koji je trebao
biti nekom vrstom engleskog novinarstva na talijanskom prostoru,
"Indipendente", osnovan prije četiri godine, također je prestao
izlaziti. U najboljim danima imao je nakladu do 150.000 primjeraka,
ali nakon što je ona pala ispod 50.000 više nije bilo rentabilan.
Izdavač Zanussi pokušava prodati "Indipendente" kao što će to s listom
"Notte" pokušati Paolo Berlusconi, ali među izdavačkim kućama ne
nalazi kupca. Paolo Berlusconi kaže da dnevnici trebaju donositi
profit, a ne prodavati politiku.
Prema podacima udruženja izdavača, prodaja dnevnog tiska prošle je
godine pala u odnosu na prethodnu sa 6,5 na 6,3 milijuna primjeraka
dnevno. Opće negativno stanje pogoršava i činjenica da je omjer
propagande između televizijskog i tiskovnog medija strašno porastao u
korist televizije (čak 55,8 posto ukupne propagande ide na televiziju,
dok u drugim industrijskim silama omjer ide u korist tiska).
Prodaja dnevnog tiska opala je u prosjeku za 2,3 posto, tjednog za
3,5, a mjesečnika za 5,6 posto. Čini se da je Talijanima dosta
politike i sporta, jer upravo politički i sportski listovi bilježe pad
naklade, dok potražnja za onima ekonomskog profila raste. Čak za 9,5
posto porasla je naklada takvih listova, a gospodarski dnevnik "Sole
24 ore" postao je jedan od najtraženijih, pridružujući se po nakladi
tradicionalnim listovima kao što su "Corriere della Sera",
"Repubblica" i "Stampa".
U Italiji se i inače dnevni tisak mnogo manje čita nego li u ostalim
razvijenim zemljama. Najviše se dnevnika kupuje u Norveškoj - 608 na
tisuću stanovnika, zatim u Japanu - 576, Finskoj - 512, Švicarskoj -
404, Velikoj Britaniji - 351, Njemačkoj - 324 itd. Sa 111 prodanih
dnevnika na tisuću stanovnika, Italija se nalazi čak na 27. mjestu u
svijetu, a ispred nje su mnoge bivše socijalističke države kao što su
Poljska, Češka itd. Iza Italije su Španjolska, Grčka, Cipar.
U krizi tiska - prošle su godine izdavačke kuće zabilježile gubitak
od 94 milijarde lira - i novinari su ostali bez posla. Primjerice,
samo u Lombardiji, najrazvijenijoj talijanskoj regiji s glavnim gradom
Milanom, ima 500 nezaposlenih novinara od 4200 koliko ih je upisano u
društvo novinara.
(Hina) br
031148 MET feb 95
031148 MET feb 95
Želučane bakterije mogu uzrokovati promjene raspoloženja, čak i depresiju
Jandroković rukometašima: Neka san postane stvarnost!
BiH: Put ka EU-u privremeno deblokiran no i dalje se ne zna tko je vlast a tko oporba
Obavijest korisnicima: Milanović otkazao posjet izložbi u Klovićevim dvorima
Navajo Indijanci kažu da imigracijski agenti uznemiravaju pripadnike plemena
SVJETSKA TRŽIŠTA: Europske burze na novim rekordnim razinama
Kaufland najavio sniženje redovnih cijena za više od tisuću proizvoda
NBA: Određeni igrači za All Star utakmicu
SKV: Svijet u 9,30 sati
Floridska zastupnica dodala bi Trumpov lik na planinu Rushmore