PRILOG D
Početno imenovanje i nadležnosti pučkih pravobranitelja
(Članak XI.8)
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1 Nadležnosti pučkih pravobranitelja
1. Pučki pavobranitelji štite ljudsko dostojanstvo, prava i slobode
predviđene u svim ustavnim ili drugim zakonskim odredbama Republike
Hrvatske ili Krajine u svezi s ljudskim pravima ili temeljnim
slobodama, uključujući prava i slobode iz ovog Sporazuma ili iz bilo
kojih od instrumenata navedenih u Prilogu B, te osobito djeluju kako
bi ispravili posljedice kršenja tih prava i sloboda, naročito
posljedice etničkog čišćenja.
2. U obavljanju svojih nadležnosti pučki se pravobranitelji moraju
voditi zakonom i načelima moralnosti i pravde.
Članak 2 Pojedinačno djelovanje
Svaki će pučki pravobranitelj obavljati svoje djelatnosti pojedinačno
osim u slučajevima u kojima je ovime drugačije predviđeno. Dva ili
više pučkih pravobranitelja mogu surađivati u obavljanju svojih
nadležnosti.
Članak 3 Samostalnost
Pučki su pravobranitelji samostalni u obavljanju svojih nadležnosti,
te nijedno upravno tijelo niti bilo koja druga osoba ne smije ometati
obavljanje navedene nadležnosti.
Članak 4 Imenovanje
1. Bit će četiri pučka pravobranitelja: dva hrvatska, jedan srpski,
te jedan za druge nacionalne ili etničke zajednice ili manjine. Sve
dotle dok Hrvatski Sabor ne donese, u suglasnosti sa Srpskim odborom u
Saboru, zakon o imenovanju i djelovanju pučkih pravobranitelja, njih
će postavljati i smjenjivati predsjedatelj Konferencije o europskoj
sigurnosti i suradnji (KESS).
2. Svaki će pučki pravobranitelj imenovati, uz odobrenje Visokog
sudbenog vijeća Hrvatske (primj. prevoditelja: vjerojatno Državnog
sudbenog vijeća), jednog ili više zamjenika.
3. Mandat pučkih pravobranitelja odnosno njihovih zamjenika bit će
isti kao mandat predsjednika odnosno sudaca Vrhovnog suda Hrvatske.
4. Svaki pučki pravobranitelj može imenovati suradnike u okviru
proračuna odobrenog u tu svrhu sa strane Visokog sudbenog vijeća
Hrvatske.
II. NADLEŽNOSTI I OVLAŠTENJA PUČKIH PRAVOBRANITELJA
Članak 5 Organi i tvorevine podložne nadzoru
Pučki pravobranitelji mogu pratiti djelovanje svakog tijela Vlade
Republike Hrvatske i Vlade Krajine, ili svake njima podređene upravne
jedinice, kao i svakog drugog tijela koje može zanijekati ljudsko
dostojanstvo, prava ili slobode, ili provoditi etničko čišćenje ili
održavati njegove posljedice.
Članak 6 Ovlaštenja
Tijekom obavljanja svoje djelatnosti pučki pravobranitelj može
pregledavati sve službene isprave, uključujući i one tajne, kao i
sudsku i upravnu evidenciju, te zahtijevati od svake osobe
(uključujući svakog dužnosnika) suradnju, osobito u pronošenju
odgovarajućih obavijesti, isprava i evidencije. Pučki pravobranitelji
mogu također prisustvovati sudskim i upravnim raspravama, kao i
sastancima drugih tijela, te ulaziti na svako mjesto gdje su zatočene
ili gdje rade osobe lišene slobode i pregledati ga.
Članak 7 Održavanje povjerljivosti
Pučki pravobranitelji, njihovi zamjenici i svaka druga osoba koja
obavlja ispitivanja prema gornjem članku 6 moraju čuvati tajnost
činjenica koje su doznali tijekom navedenog ispitivanja, te postupati
sa svim ispravama i evidencijom u skladu s važećim propisima.
III. IZVJEŠTAJI PUČKIH PRAVOBRANITELJA
Članak 8 Godišnji i posebni izvještaji
1. Svaki će pučki pravobranitelj podnijeti godišnji izvještaj
Predsjediku Republike Hrvatske i predsjedniku Krajine,
supredsjedateljima Upravljačkog odbora Međunarodne konferencije o
bivšoj Jugosalviji i predsjedatelju KESS-a. Ti će izvještaji biti
objavljeni.
2. Pučki pravobranitelj može, takđer, u svako doba podnositi posebne
izvještaje svim nadležnim vlastima.
IV. PRAVILNICI PUČKIH PRAVOBRANITELJA
Članak 9 Usvajanje pravilnika
Svaki će pučki pravobranitelj ponaosob, ili pučki pravobranitelji
zajedno, izraditi pravilnik s opisom ustroja i načina obavljanja
funkcija, koji će se objaviti u "Narodnim novinama Republike
Hrvatske". Taj se pravilnik može mijenjati zakonom što ga usvoji
Hrvatski Sabor u suglasnosti sa srpskim odborom u Saboru.
PRILOG E
TEKSTOVI DOGOVORENIH IZMJENA I DOPUNA HRVATSKOG USTAVA I
ZAKONODAVSTVA ZA PROVEDBU OVOG SPORAZUMA
(Članak XV.1)
(treba pripremiti tijekom pregovora o Sporazumu)
PRILOG F
PRIJELAZNA UPRAVA ISTOČNOG PODRUČJA
1. U istočnom području neće biti vojnih snaga osim snaga Ujedinjenih
naroda ili snaga bilo neke druge međunarodne agencije koju pozove
Vijeće sigurnosti. U vrijeme uspostave uprave UN-a sve će vojne snage
na tom području biti odmah rasformirane. Sukladno niže navedenom
stavku 7 UN upravitelj će ustrojiti redarstvo koje će djelovati na tom
području.
2. Nakon konzultacije sa stranama u ovom Sporazumu, Glavni će tajnik
UN-a imenovati upravitelja za Istočno područje, kojega Glavni tajnik
može smijeniti u svako doba.
3. Upravitelj će obavljati sve izvršne funkcije u odnosu na Istočno
područje uz ostale funkcije koje su ovdje navedene.
4. Upravitelj će uspostaviti Savjetodavno vijeće, u koje on može
isprva imenovati lokalne dužnosnike koji djeluju na tom području i
predstavnike izbjeglica i prognanika iz tog područja, koje će
zamijeniti, čim to bude izvedivo, osobama izabranima sukladno
postupku koji će odrediti upravitelj. U obavljanju svojih dužnosti on
će se savjetovati s navedenim Vijećem.
5. Upravitelj će odrediti, te može od vremena do vremena izmijeniti,
granice lokalnih upravnih okruga, kao i sustav lokalnog upravljaja,
uključujući sudove i upravne ustanove, uzimajući u obzir, u onoj mjeri u
kojoj to smatra primjerenim, relevantne odredbe Ustava i zakonodavstva
Republike Hrvatske.
6. Osim u slučajevima u kojima upravitelj odredi drukčije, zakoni
koji će se primjenjivati tijekom razdoblja upravljanja UN-a bit će
zakoni koji se primjenjuju u ostalim dijelovima Republike Hrvatske.
7. U skladu s odredbama ovog Sporazuma upravitelj će - kako bi
olakšao siguran povratak izbjeglica i prognanika - organizirati i
upravljati uniformiranim policijskim snagama, koje će što je prije
moguće imati razmjerno uravnotežen etnički sastav; u tu će svrhu
upravitelj koristiti, čim to bude izvedivo, onoliko nesrpskih
(hrvatskih i ostalih) redarstvenih snaga koliko bude potrebno. U tom
mu pogledu mogu pomoći redarstvene snage ili savjetnici koji će se
staviti na raspolaganje na zahtjev Ujedinjenih Naroda.
8. Tijekom razdoblja uprave UN-a, međunarodnu granicu Istočnog
područja nadzirat će hrvatski carinici u suradnji s vojnim i
policijskim snagama kojima će zapovijedati upravitelj.
9. Troškove svih međunarodnih elemenata upravljanja UN-a snosit će
Ujedinjeni narodi. Sve ostale troškove upravljanja snosit će Republika
Hrvatska ili će biti na teret sredstava Istočnog područja, u koju
svrhu upravitelj može nametnuti odgovarajuće poreze i druge izvore
prihoda. Tijekom razdoblja upravljanja UN-a, Republika Hrvatska može,
uz odobrenje upravitelja nametati poreze u Istočnom području i od
njegovih stalnih stanovnika, radi pokrića izdataka Istočnog područja i
u druge svrhe, s time da proporcionalno porezno opterećenje u području
i za njegove stalne stanovnike ne prelazi opterećenje u ostalim
dijelovima Republike Hrvatske.
(Hina - kraj) pp mn
012301 MET feb 95
012301 MET feb 95
Svinjogojci upozorili na neodrživo stanje u sektoru, traže sastanak s premijerom
Danska: Mislimo ozbiljno - Grenland nije na prodaju
HNL: Zbog rukometa Lokomotiva i Hajduk igraju ranije
Noć muzeja: Umjesto u šoping centrima šetnja po muzejima i galerijama
Hrvatski satelit CroCube poslao snimke Hrvatske iz svemira
Liga prvaka: Manchester City protiv Reala iz Madrida
Svijet iščekuje hoće li Trump sutra uvesti carine Kanadi, Meksiku i Kini
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
Studenti u Banjoj Luci mirnim okupljanjem iskazali potporu kolegama u Srbiji
Podravka zaključila akviziciju tvrtki iz poljoprivrednog segmenta Fortenova grupe