televiziji, posebni izaslanik Predsjednika i veleposlanik pri stalnoj
misiji UN-a u Ženevi dr. Miomir Žužul, o danas objavljenom nacrtu
plana skupine Z-4, kazao je kako je "zapravo dosta teško reći koliko
je prihvatljivih, a koliko neprihvatljivih dijelova u njemu."
"Ali je činjenica da ovaj plan koji je danas službeno uručen
Hrvatskoj, i to uručen u ime Europske Unije, u ime Sjedinjenih
Američkih Država, Ruske Federacije i Konferencije o bivšoj
Jugoslaviji, ima nekih elemenata koji su sigurno prihvatljivi i koje
bi mi mogli i pozdraviti, ali ima i sigurno nekih elemenata koje
nećemo moći prihvatiti, odnosno nekih konkretnih rješenja za koja
mislimo da niti su potrebna niti vode prema miroljubivome završetku
krize", nastavio je Žužul.
Na pitanje voditeljice: spominje li se u Nacrtu bilo kakav status
konstitutivnog naroda, odnosno politička autonomija, pa i mogućnost
konfederalnog vezanja sa Srbijom, dr. Žužul je odgovorio:
"Određena autonomija, i politička, a ne samo kulturalna, se
spominje. Međutim, ne govori se o konstitutivnom narodu, a naravno
nema nikakvih mogućnosti konfederalnog vezivanja sa bilo čime. Plan
zapravo razdvaja UNPA područja, okupirana područja Hrvatske, u,
globalno govoreći - dvije skupine. U jednoj skupini su područja kotara
Glina i Knin, i u ta dva kotara njima daje jedan visoki stupanj
političke i kulturalne autonomije, a u ostalim područjima zapravo
manje više drži se okvira koje je dao hrvatski Ustavni zakon o
manjinama. Ta rješenja, konkretno glede ta dva kotara, ona su možda
ponekad iznad poznatih modela. Ona su u nekim dijelovima sigurno
neprihvatljiva Republici Hrvatskoj, ali kao globalni okvir, kao model
je možda ono što bi moglo biti na tragu ukupnoga rješenja".
Žužul je potom naveo ono o čemu Republika Hrvatska može razgovarati,
kazavši kako je Hrvatska više puta istaknula koji je okvir rješenja
problema.
"Znači, okvir rješenja je prihvaćanje u potpunosti teritorijalnoga
integriteta i suvereniteta Hrvatske na cijelome teritoriju i spremnost
Hrvatske da dade određeni stupanj autonomije srpskoj manjini na onim
dijelovima na kojima su oni predstavljali većinu prije izbijanja rata.
I taj okvir plan zapravo slijedi", precizirao je veleposlanik Žužul.
"I u tom pogledu, i to je konačno danas rekao i predsjednik
Tuđman na sastanku sa veleposlanicima, to je ono što je nama
prihvatljivo. Međutim, kada ide u konkretna rješenja, recimo već od
samoga naziva, mislim da se pravi jedna zbrka određena između
geografskih termina i političkih termina pa se recimo govori o terminu
'krajina'. Nije jasno da li u političkome ili geografskom. On se ne
odnosi na cijelo područje, on se odnosi na područje ta dva kotara,
ali je nejasna njegova uporaba. Pa do cijeloga niza konkretnih
rješenja koja su zapravo teško prihvatljiva, nastavio je Žužul.
Na pitanje o tome kako je riješen problem Baranje i istočne
Slavonije, veleposlanik dr. Miomir Žužul je odgovorio da je taj
problem "uglavnom u okvirima ustavnoga zakona". "Znači, u onim
jedinicama, onim općinama gdje su Srbi bili većina, oni imaju neka
određena prava, međutim, nema nikakve posebne autonomije. Oni se
zapravo postupno kroz određeno razdoblje u potpunosti vraćaju pod
nadzor hrvatske države", naglasio je.
Na pitanje o ulozi međunarodnih čimbenika Žužul je kazao da "svaki
plan koji ide miroljubivome rješenju, koji vodi računa o realnostima,
mora predvidjeti razdoblje kroz koje će plan biti proveden".
"I u tome kontekstu isto tako mi smo davno iskazali svoju spremnost
za prihvaćanjem pomoći od međunarodne zajednice kroz miroljubivu
implementaciju. Znači, predviđeno je jedno određeno razdoblje. Ako
mogu reći, iako je zapravo potrebno određeno vrijeme u kojemu ćemo mi
dati svoje ozbiljne primjedbe na plan kao cjelinu i na njegove
pojedine dijelove, po mome mišljenju, to razdoblje je neprimjereno
dugo, nepotrebno dugo i mislim da bi se zapravo moglo sve to brže
odviti, da bi se moglo realizirati, ako uopće dođe do prihvaćanja toga
plana", kazao je Žužul.
O mogoćim pritiscima međunarodne zajednice on je rekao:
"Mislim da je potrebno istaknuti, pogotovo u kontekstu svega ovoga
što se sada zbiva, da ja ovaj plan ne bih shvatio kao pritisak na
Hrvatsku, konačno on se radi dosta dugo. Mi znamo da se radi,
sudjelovale su one države za koje mi nemamo nikakve sumnje da imaju
dobre namjere da se riješi problem. Konačno, temeljna
pitanja, temeljna rješenja su sasvim neupitna.
Znači, ne treba ga shvatiti kao pritisak. On je zapravo više ponuđeni
dokument i to ne na principu 'prihvati ili odbaci', nego ponuđeni
materijal za raspravu. Za raspravu između hrvatske države i Srba,
pobunjenih Srba, odnosno krajinskih Srba, kako ih oni nazivaju. Mi smo
im pri tome istaknuli da mi prihvaćamo takvu raspravu i prihvaćamo
date okvire. Al ono što ne prihvaćamo i što od početka ističemo i ne
možemo naravno nikako prihvatiti da je to rasprava dvaju ravnopravnih
sudionika. To jesu pregovori, ali pregovori specifični. Radi se o
unutarnjem problemu Hrvatske kojega smo mi spremni rješavati uz pomoć
međunarodne zajednice, dok postoji, čini mi se, razumijevanje od svih
onih koji su sudjelovali u izradi toga plana, pa i konačno svih
zemalja koje su iza toga, za takav pristup.
Čini mi se da on u planu sasvim nije jasno vidljiv i da se ponekad
zapravo tretiraju na sličan način 'dvije strane'. I mi smo sasvim
jasno danas rekli da je to neprihvatljiv način postupanja. Međutim,
ukoliko srpska strana prihvati ovo kao okvir pregovora, a mislim da bi
to bio velik napredak, jer prihvate li to to - znači da su oni po prvi
put eksplicitno prihvatili da svoje rješenje vide unutar hrvatske
države - to će biti veliki korak prema mirnome rješenju. U tome
slučaju zapravo predstoji da se dogovorimo sa međunarodnom zajednicom
na koji će se način voditi pregovori. Možda pritom da dodam, ovaj plan
ne nastaje ni u kakvome pregovaračkome niti diplomatsko-političkome
vakumu. On je zapravo treća faza procesa o kojem se cijelo vrijeme
govori i koji se odvija. Prva faza je bio potpis plana o prekidu
vatre, odnosno sporazuma o prekidu vatre, druga faza je ovaj ekonomski
sporazum koji se odvija i za kojega, kada se uzmu sve realnosti u
obzir, mi ne možemo iskazati veliko nezadovoljstvo načinom na koji se
on odvija. On se u svakom slučaju odvija. Ovaj plan bi trebao zapravo
biti ona treća završna faza kroz koju bi mi došli u potpunosti do
reintegracije okupiranih dijelova Hrvatske. I to nije naša
interpretacija plana. On je na taj način predstavljen i on je na taj
način nama ponuđen. I u tome kontekstu, dakle, takav okvir je nama
prihvatljiv. Opet kažem, ono što je teško prihvatljivo, ono na što je
za očekivati razumljive reakcije i unutar hrvatskoga naroda,
hrvatskoga parlamenta, ali konačno kod svakoga od nas, su neka
specifična rješenja. Međutim, ona nisu po principu 'evo morate ih
uzeti i sad će netko pritisnuti Hrvatsku da to mora uzeti'. Ja mislim
da će svijet ići jednom realnom linijom da se dođe do rješenja koje će
biti prihvatljivo, ali koje će jamčiti trajnu stabilnost na ovome
području", završio je posebni izaslanik Predsjednika i veleposlanik
pri stalnoj misiji UN-a u Ženevi dr. Miomir Žužul.
(Hina) mn mn
302122 MET jan 95
Želučane bakterije mogu uzrokovati promjene raspoloženja, čak i depresiju
Jandroković rukometašima: Neka san postane stvarnost!
BiH: Put ka EU-u privremeno deblokiran no i dalje se ne zna tko je vlast a tko oporba
Obavijest korisnicima: Milanović otkazao posjet izložbi u Klovićevim dvorima
Navajo Indijanci kažu da imigracijski agenti uznemiravaju pripadnike plemena
SVJETSKA TRŽIŠTA: Europske burze na novim rekordnim razinama
Kaufland najavio sniženje redovnih cijena za više od tisuću proizvoda
NBA: Određeni igrači za All Star utakmicu
SKV: Svijet u 9,30 sati
Floridska zastupnica dodala bi Trumpov lik na planinu Rushmore