Nadnaslov:Japan:Razvoj informatičke tehnologije ne prati i
odgovarajuća tv produkcija
Naslov: Što brojni tv kanali nude Japancima?
Podnaslov:Iskustva brojnih satelitskih kanala pokazuju da su Japanci
u većini zainteresirani za programe domaće proizvodnje,
dok analitičari ističu da su problemi s kojima se susreću
tvrtke koje emitiraju satelitske programe loš znak za razvoj
kablovske televizije kao i za cijelu multimedijsku eru u
Japanu.
Piše: Sebastian MOFFET, Reuter
TOKYO - Planovi kojima bi se japanski tv kanali trebali šesterostruko
povećati naveli su japanske gledatelje na pitanje o tome koji će se
programi na njima prikazivati.
Pitanje je to s kojim se susreću i drugi, no problem je za Japan to
ozbiljniji zbog slabosti njegove TV produkcije kao i lošeg stanja u
kojem se nalazi njegova nekada snažna filmska industrija.
Trenutno samo milijun japanskih domaćinstava posjeduje kabelsku TV,
no tvrtke koje se žele uključiti u novi TV business očekuju da će se
do 2.000 godine broj pretplatnika povećati za šest do sedam puta.
No pitanje je kako uvjeriti gledatelje u potrebu da se priključe na
nove TV kanale kada im se ne nude nove programske mogućnosti izbora.
"Najveći problem predstavlja količina programa", ističe Shinichi
Ogata, direktor odjela informatičke tehnologije tokijskog
istraživačkog instituta SRI International. "Čak i da se ustanovi
desetak novih kanala nema dovoljno programa koji bi se na njima
prikazivali".
Najveći dodatak do sada su za japansko gledateljstvo predstavljali
satelitski TV programi. Dva su kanala na kojima emitira javna tvrtka
NHK uspjela privući preko šest milijuna gledatelja zainteresiranih za
strani sportski program i vijesti.
No komercijalni satelitski programi, namijenjeni većini Japanaca,
doživjeli su neuspjeh.
WOWOW, prva japanska tvrtka koja je započela s komercijalnim
satelitskim TV emitiranjem, ima samo 1.6 milijuna pretplatnika iako se
očekivalo da će ih imati tri milijuna.
Jedanaest TV kanala koji emitiraju posredstvom satelita još su
slabije prošli: najuspješniji ima manje od 30.000 pretplatnika i to u
zemlji koja broji 40 milijuna domaćinstava.
Ono što predstavlja najveći problem je činjenica da se na spomenutim
TV programima uglavnom prikazuju inozemne vijesti, sportski program te
stari filmovi. Takav program može privući dovoljno brojnu publiku
zainteresiranu za satelitske programe tvrtke HNK. No većina gledatelja
želi gledati japanske emisije.
Međunaslov: Postojeća struktura tv industrije koči razvoj
Iz iskustva djelatnika dvaju japanskih javnih kanala i onih koji vode
pet privatnih TV mreža, u udarnim terminima kao i u manje gledanim
terminima prikazivanje inozemne emisije sasvim je besprimjerno.
"Operateri satelitskih programa nisu u mogućnosti popuniti nove
kanale emisijama japanske proizvodnje", ističe Takaaki Hattori,
profesor prava za masovne komunikacije tokijskog sveučilišta Rikkyo.
Analitičari su mišljenja da su nevolje tvrtki koje emitiraju
posredstvom satelita loš znak za kablovsku TV kao i za cijelu
multimedijsku eru u Japanu.
Problem vuče korijen još iz doba neprijateljstva između japanske
televizije i filmske industrije.
Nagli razvoj gospodarstva doveo je šezdesetih godina televizor u
gotovo svaki japanski dom, što je japanska filmska industrija
doživjela prije kao prijetnju nego li kao novu priliku za sebe.
Filmske su kuće reagirale tako što su vodećim glumcima i redateljima
zabranile rad na televiziji, dok je televiziju to spriječilo da
naslijedi umijeće filmskih tvrtki. Još i danas japanske TV drame odišu
umjetnom atmosferom TV studija.
Uskraćujući podršku novom mediju, filmske su tvrtke nakon određenog
vremena ostale bez sredstava.
Tijekom 1960. godine, u Japanu je prodano više od milijardu ulaznica
za kino predstave na kojima su se prikazivala remek djela legendi kao
što su Akira Kurosawa i Kenji Miyoguchi, te brojni popularni filmovi
za široku publiku.
No od 1993. godine, japanski film postaje tek sjenom negdašnjeg.
Prodano je samo oko 131 milijun kino ulaznica, dok je broj kino
dvorana od 7.000 koliko ih je bilo 60-ih godina pao na samo 2.000.
Struktura TV industrije također sprečava razvoj televizije i filma u
Japanu.
Oglašivači koji sponzoriraju cijele programe, umjesto da otkupe
djelove TV vremena unutar samog programa, svemoćno uvjetuju emisije
koje se prikazuju u udarnim terminima. Prednost daju lošim emisijama
zajedničkog nazivnika: zabavnim emisijama u kojima gostuju poznate
zvijezde ili pak dramama koje uprizoruju svakodnevni život, a u kojima
nastupaju već provjereni glumci, često isti oni koji nastupaju i u
zabavnim emisijama.
Kontrola koju nad producentskim tvrtkama vrše TV postaje također je
jedan od razloga zanemarivanja talenata.
Umjesto da predlože program te ga potom prodaju diljem svijeta, svaka
producentska tvrtka radi za samo jednu TV postaju u korist koje se
odriče autorskih prava, što joj ne daje nikakav poticaj da razvije
dobre programe.
"Najveći je problem što je vlasnik autorskih prava nad cjelokupnim
programom TV postaja pa producentske tvrtke nemaju mogućnosti sakupiti
sredstva", kaže Yoshiaki Ohta, glavni tajnik Instituta za istraživanje
medija. "One nisu u mogućnosti razvijati se kao ostale normalne
tvrtke".
(Hina) gm br
301328 MET jan 95
NBA: Sigurna pobjeda Clevelanda, Memphis svladao Houston
Umjereno jak potres kod Šolte magnitude 3,3 po Richteru
Pušači oprez: kroničan kašalj, nedostatak zraka mogu biti znakovi KOPB-a
Pronađene crne kutije nakon zrakoplovne nesreće nad Washingtonom
U tijeku jednodnevni bojkot svih trgovina
Francuska: Beye umjesto Sampaolija na klupi Rennesa
Panamski predsjednik: Nema pregovora o Panamskom kanalu
NHL: Rezultati
Londonski tuneli postat će nova turistička atrakcija
NBA: Rezultati