Nadnaslov: Jadranski naftovod d.d.
Naslov: Hoće li nafta poteći JANAF-om 23. siječnja?
Podnaslov: Jadranski naftovod d.d., ili skraćeno JANAF, u posljednje
se vrijeme sve češće spominje u političkom, javnom i gospodarskom
životu Hrvatske i svijeta. Temeljem gospodarskog sporazuma koji su
potpisali u ime hrvatskog državnog izaslanstva inž. Hrvoje Šarinić, a
u ime lokalnih Srba Borislav Mikelić, nakon otvaranja dijela
auto-ceste Zagreb-Lipovac za nesmetan promet, očekuje se otvaranje
Jadranskog naftovoda. Hoće li nafta poteći sjevernim krakom JANAF-a
23. siječnja ili kasnije, teško je sa sigurnošću znati, ali je
najvažnije da poteče, jer je riječ o jednoj od ključnih pretpostavka
za buduće odnose.
Piše: Darko Buković, Hina
ZAGREB - Procijenjena vrijednost dioničkog društva Jadranski naftovod
d.d., specijaliziranog za pružanje usluga skladištenja i prijevoza
nafte za potrebe Hrvatske i srednjoeuropskih zemalja je 28 milijardi
kuna, od čega po jednu trećinu drže Hrvatski fond za privatizaciju,
republički fondovi mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika i
poljoprivrednika te Ina.
Međunaslov: JANAF NEKAD
Jadranski naftovod d.d., projektiran za etapnu izgradnju, građen je
od 1974. do 1979., kad su pušteni u pogon kapaciteti prve etape, koja
omogućuje JANAF-u da na dionici od Omišlja do Siska transportira 20
milijuna tona sirove nafte godišnje. Riječ je o učinkovitoj i
ekonomičnoj zamjeni za cestovni i željeznički transport sirove nafte u
panonske rafinerije. Kad JANAF bude potpuno završen imat će
transportni kapacitet 34 milijuna tona sirove nafte godišnje.
Prije agresije na Hrvatsku osim za potrebe tadašnjih rafinerija na
području bivše zajedničke države, jedan dio kapaciteta bile su
zakupile Mađarska te tadašnja Čehoslovačka. Ugovori s tim dvjema
državama su raskinuti, jer su svjetska naftna kriza, praćena velikim
povećanjima cijena sirove nafte te politički pritisak, prisilili te
države da smanje svoje energetske potrebe i opskrbljuju se s tržišta
tadašnjeg SEV-a.
Tijekom dvanaestogodišnjeg korištenja transportnog sustava, JANAF je
prihvatio i propustio više od 78 milijuna tona nafte. Stupanj
iskorištenja bio je u stalnom porastu, ali znatno ispod mogućnosti,
odnosno korišteno je 33 posto kapaciteta I. faze izgradnje naftovoda.
Krajem osamdesetih JANAF ponovo dobiva na značaju kao nezaobilazan
put transporta sirove nafte od Sredozemlja u središnju Europu. Tranzit
je nafte 1990. iznosio 1,3 milijuna tona, a u prvih osam mjeseci 1991.
već je dostigao 3,8 milijuna tona, od čega samo u kolovozu više od
milijun tona. Zatim su 14. rujna 1991., nasilno zatvoreni blok-ventili
na okupiranom dijelu trase naftovoda, čime je istodobno zaustavljen
rad naftovoda Omišalj-Sisak.
Međunaslov: JANAF DANAS
Zbog toga što se dijelovi JANAF-a nalaze na okupiranom hrvatskom
području naftovod je još izvan funkcije. Od 750 kilometara, kolika je
dužina naftovoda, 65 kilometara se nalazi na okupiranom području, na
kojem je i šest ventilskih stanica, od njih 25 od Omišlja do Siska.
Dužnosnici UNPROFOR-a izjavili su da na dva ventila, od šest, postoje
manji kvarovi te da je trasa naftovoda na tom području razminirana.
Jedino je sjeverni krak sustava, Sisak-Virje-Gola i Virje-Lendava,
ostao nedirnut i sposoban za protok nafte.
U ratnim je razaranjima Siska učinjena šteta i na Terminalu JANAF-a;
oštećeni su neki važni objekti i instalacije (rezervoari, komandna
zgrada, kalibraciona stanica, skladište idr.), a šteta je procjenjena
na 6,2 milijuna kuna.
Prema stručnim mišljenjima trasa naftovoda je općenito u dobrom
stanju. Drži se da, nakon što trasu pregledaju stručnjaci JANAF-a, ne
bi trebalo puno vremena da naftovodom poteče 'crno zlato'.
Međunaslov: JANAF SUTRA
Osim za Hrvatsku, otvaranje naftovoda je od velike važnosti za zemlje
središnje Europe, posebice Mađarsku, Slovačku, Sloveniju, Češku i
Ukrajinu, a za njegovo otvaranje zainteresirani su Poljska, Austrija i
Italija. Svaka država, naime, nastoji osigurati nekoliko izvora dobave
nafte, a upravo ponovnim otvaranjem naftovoda od Jadrana ka Baltiku
mnogi vide rješenje svojih problema u zatvaranju energetske bilance
svojih država.
Hrvatska je prednost i luka Omišalj, jedna od najboljih i
najsuvremenijih luka na svijetu. Može na svoja dva priveza prihvatiti
tankere nosivosti veće i od 350.000 tona, što je značajna prednost u
usporedbi s drugim, konkurentskim lukama na Sredozemlju.
Hoće li nafta poteći sjevernim krakom JANAF-a 23. siječnja ili koji
dan kasnije, teško je sa sigurnošću reći, ali je najvažnije da poteče,
jer je riječ o jednoj od važnih pretpostavka za buduće odnose.
(Hina) db mc
221303 MET jan 95
NBA: Sigurna pobjeda Clevelanda, Memphis svladao Houston
Umjereno jak potres kod Šolte magnitude 3,3 po Richteru
Pušači oprez: kroničan kašalj, nedostatak zraka mogu biti znakovi KOPB-a
Pronađene crne kutije nakon zrakoplovne nesreće nad Washingtonom
U tijeku jednodnevni bojkot svih trgovina
Francuska: Beye umjesto Sampaolija na klupi Rennesa
Panamski predsjednik: Nema pregovora o Panamskom kanalu
NHL: Rezultati
Londonski tuneli postat će nova turistička atrakcija
NBA: Rezultati