Nadnaslov:Prema najnovijem istraživanju OECD-a, zdravstvo postaje
sve većim problemom i za bogate nacije
Naslov: Ni bogati ne mogu riješiti probleme zdravstva
Podnaslov:Vrtoglavo rastući troškovi zdravstva pričinjaju sve veće
nevolje vladama bogatih zemalja, unatoč nastojanjima na
reformi sustava naslijeđenih iz vremena poslijeratnog
blagostanja. Nakon što ideja o privatnom osiguranju i
uslugama nije naišla na plodno tlo, uvođenje elemenata
slobodnog tržišta u zdravstvo još uvijek ne nailazi na
jednoglasne ocjene.
Piše: Myra MACDONALD, Reuter
PARIS - Radi se doslovce o pitanju života ili smrti dok zdravstvo
postaje uzrokom sve većih nevolja vlada bogatih zemalja, uz troškove
koji nastavljaju vrtoglavo rasti unatoč njihovim nastojanjima da
preispitaju stari sustav i nametnu ograničenja.
Prema najnovijem istraživanju, koja se smatra do sada
najsveobuhvatnijim unutar sustava zdravstva bogatih zemalja, ne
postoji svemogući lijek za stalno rastuće troškove u zdravstvu,
dodatno potaknute uspjehom same medicine u produljenju čovjekova
životnog vijeka.
"Čini se da ne postoji nikakav odnos između uspjeha u obuzdavanju
troškova i načina organiziranja usluga", kaže se u istraživanju
Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
Nadalje se ističe kako se čini da je politička volja vlada mnogo
važnija nego li bilo što drugo u postizanju uspjeha da se troškovi
stave pod kontrolu.
Istraživanje, kojim je obuhvaćeno 17 od 25 članica OECD-a, ne nastoji
odrediti primjerenu razinu troškova zdravstvenog sektora odnosno
njihov udio na nacionalnom dohotku.
No u njoj se ističe da iako se za povećanje troškova djelomice može
zahvaliti i starenju stanovništva, još više je razlog tome napredak u
tehnologiji.
"Ukoliko je istina da se u osnovi problema snažnog porasta troškova u
zdravstvu nalazi sve češća upotreba skupe tehnologije, tada niti jedan
pokušaj da se troškovi smanje, osim ograničavanja njezine dostupnosti,
ne pogađaju bit problema", navodi se u istraživanju.
Gotovo sve bogate zemlje nastoje sprovesti reforme sustava zdravstva,
od kojih mnogi potječu iz poslijeratnog razdoblja obilježenog
blagostanjem, kada je gospodarski rast osiguravao porezne prihode za
podmirenje njihovih usluga.
Rastući troškovi te gospodarska recesija koja je započela prvim
naftnim šokom 1973. godine učinili su da je udio zdravstva u
nacionalnom dohotku postao sve veći.
Međunaslov: Privatno, javno ili... učinkovitije zdravstvo?
Veliki koraci kojima su grabili prihodi nakon drugog svjetskog rata,
također su istisnuli logiku kojom su se rukovodili prijašnji socijalni
sustavi.
Tada su ljudi vjerovali da će zdrava, dobro uhranjena nacija biti
produktivnija te da će proizvesti bogatiju naciju. Danas kada
prevladava srednji sloj, krajnja gospodarska korist od zdravstvenog
sustava koji za stanovništvo brine od koljevke pa do groba, manje je
očita.
Istraživanje je, međutim, pokazalo da opcija korištenja
privatnog zdravstvenog osiguranja i zdravstvenih usluga u zamjenu za
javne usluge - ideja popularna u doba booma krajem 80-ih - po svemu
sudeći nije pronašla plodno tlo.
Izuzevši članice OECD-a, Tursku i SAD, gotovo 75 posto zdravstvenih
troškova u grupaciji bogatih zemalja pokriva država.
Samo je nekoliko zemalja potaknulo privatno zdravstveno osiguranje.
Tako je Italija predložila, no ubrzo i odustala, kontroverzni plan da
se odobri odšteta u punom iznosu udjela u javnom finaciranju onima
koji su se odlučili liječiti izvan javnog sustava.
Ostale su zemlje pokušale proširiti javni sustav. Najznačajniji je
primjer nesretnog pokušaja američkog predsjednika Bila Clintona da
Amerikancima osigura univerzalni zdrastveni sustav.
U nekim su slučajevima pak porezne koncesije kojima se ohrabrivalo
privatno osiguranje smanjene ili odbačene.
"Sve zemlje nastoje u svojim zdravstvenim sustavima postići veći
stupanj jednakosti", kaže profesor Brian Abel Smith, jedan od autora
istraživanja.
Kako se o privatnom zdrastvenom sustavu za sada manje govori tako se
postojeća rasprava okreće metodama organiziranja javnih zdravstvenih
usluga kako bi postale učinkovitije.
"Zajedničko je poduzetim reformama da su usmjerene na promjene
gospodarskog ponašanja, tj. na stvaranje unutarnjeg tržišta, radije
nego li na radikalnu transformaciju pravnog i institucionalnog okvira
unutar kojeg zdravstveni sustav djeluje", ističe jedan ekonomist.
Velika je Britanija prva poduzela korake nastojeći uvesti neke
elemente slobodnog tržišta u zdravstveni sustav, tako što je svojim
kontroverznim reformama natjerala bolnice da se svojim cijenama
natječu za ugovore o liječenju pacijenata.
No u istraživanju se ističe da ni akademske rasprave ne pokazuju
suglasnost glede korisne učinkovitosti takvog natjecanja.
Također se kaže kako još uvijek ne postoje jasna pravila prema kojima
se može ocijeniti kada "se postiže ekonomičnost na štetu kvalitete".
(Hina) gm br
140819 MET jan 95
14HHMM MET jan 95
NBA: Sigurna pobjeda Clevelanda, Memphis svladao Houston
Umjereno jak potres kod Šolte magnitude 3,3 po Richteru
Pušači oprez: kroničan kašalj, nedostatak zraka mogu biti znakovi KOPB-a
Pronađene crne kutije nakon zrakoplovne nesreće nad Washingtonom
U tijeku jednodnevni bojkot svih trgovina
Francuska: Beye umjesto Sampaolija na klupi Rennesa
Panamski predsjednik: Nema pregovora o Panamskom kanalu
NHL: Rezultati
Londonski tuneli postat će nova turistička atrakcija
NBA: Rezultati