FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

DJED MRAZ JE BIO BOLJŠEVIK?!

SARAJEVO, 30. prosinca (Hina - Ranko Mavrak) - Pomalo smiješna, ali uglavnom vrlo ozbiljna prednovogodišnja saga o ulozi Djeda Mraza u životu prosječnog Bošnjaka, započeta s prvim danom 1996., a nastavljena i u njezinim zadnjim satima. Tiha, ali zato ne manje odlučna kampanja za uklanjanje Djeda Mraza iz javnog života, učinci koje su postali opipljivima već u početku prosinca, izazvala je žučne raspre u bosanskohercegovačkoj javnosti, a vladajuća bošnjačka stranka (SDA) bila je izvrgnuta otvorenim kritikama i označena izravnim poticateljima te bizarne političke ofenzive.
SARAJEVO, 30. prosinca (Hina - Ranko Mavrak) - Pomalo smiješna, ali uglavnom vrlo ozbiljna prednovogodišnja saga o ulozi Djeda Mraza u životu prosječnog Bošnjaka, započeta s prvim danom 1996., a nastavljena i u njezinim zadnjim satima. Tiha, ali zato ne manje odlučna kampanja za uklanjanje Djeda Mraza iz javnog života, učinci koje su postali opipljivima već u početku prosinca, izazvala je žučne raspre u bosanskohercegovačkoj javnosti, a vladajuća bošnjačka stranka (SDA) bila je izvrgnuta otvorenim kritikama i označena izravnim poticateljima te bizarne političke ofenzive. #L# Glasnogovornik Ujedinjenih naroda u Sarajevu Aleksandar Ivanko izjavio je kako je "sjedi starac s bradom" još jedna osoba kojoj je očito potrebna zaštita. Otvoreno rekavši kako aktivisti SDA idu od škole do škole i "savjetuju" suzdržavanje od proslave Nove godine, dodao je da je to podrazumijevalo i da Djed Mraz više nije poželjan niti su bošnjačkoj djeci potrebni darovi što ih on nosi. "Djed se Mraz zapravo može usporediti s bilo kojom zajedničkom institucijom u BiH", rekao je tada glasnogovornik Bildtova ureda Michael McLay, a zajednički zaključak predstavnika međunarodnih udruga u BiH bio je kako se "Djed Mraz našao na udaru nacionalista i ekstremista jer predstavlja podjednaku vrijednost za sve ljude, bez obzira na naciju". Čak je i Bildtov zamjenik Michael Steiner, vjerojatno do grla sit federalnih i međuentitetskih problema, na predbožićnom razgovoru s novinarima, osjetio potrebu pozvati SDA da se ogradi od napada na Djeda Mraza. Sam Carl Bildt uoči božićnih blagdana u Sarajevo je doveo svoju kći i zajedno s njom se po gradskim ulicama družio s osobama u kostimima Djeda Mraza. Pokušajima da se Djed Mraz "ukine" preko noći u jednom od zadnjih javnih nastupa usprotivio se i kardinal Vinko Puljić, ističući da on ima svoje mjesto u našim civilizacijskim okvirima. Magazin "BH Dani", jedan od najčitanijih listova barem na području pod nadzorom Armije BiH, toj je temi posvetio velik prostor u najnovijemu broju. "Kako ćemo bez Djeda Mraza?", stoji napisano krupnim crvenim slovima na naslovnoj stranici, a iznad njih se smiješi tko drugi nego Alija Izetbegović - u crvenoj odori Djeda Mraza. Otvoreni i, kao i obično, bez dlake na jeziku, "Dani" konstatiraju kako Djed Mraz, po svemu sudeći, trči svoj posljednji krug kao žrtva ideološke i političke manipulacije. "Ideološki žbiri bi da on egzistira samo kao Sveti Nikola, oni svjesno reduciraju njegovu izvanpravoslavnu i izvankatoličku dimenziju kako bi ga udaljili od muslimanske djece, pomaknuli njegovu rodnu suštinu samo u Božić, bacili ga u ropotarnicu bošnjačke komunističke povijesti u koju on ne želi ići. Jer da je htio, da su Bošnjaci htjeli, onda bi i on propao kao komunizam", zaključuju "Dani" uz tužno pitanje javnosti - vjeruje li to doista itko kako će Bošnjaci ponovno biti žrtvama genocida i agresije ako njihova djeca budu dijelila novogodišnju radost s Djedom Mrazom? Te novine, naravski, nisu propustile podsjetiti kako je sve počelo s Izetbegovićevim pismom RTV-u BiH u povodu prikazivanja dočeka Nove 1996. godine, što je naravno za iole pismenijega čitatelja jasan pokazatelj otkuda vjetar puše. Koji je od neugodnih šamara aktualnoga predsjednika države natjerao da se u tom povodu ponovno oglasi za sada još nije jasno, tek Izetbegović se posredovanjem državne novinske agencije BH PRESS u subotu javnim pismom obratio tamošnjem pučanstvu. Nazivajući svu dosadašnju javnu raspravu "teškim i pomalo smiješnim nesporazumom", Izetbegović je ponovno potegnuo argument o opstojanju dvaju "prividno sličnih a potpuno različitih likova" - Svetoga Nikole i Djeda Mraza. "Oni nose ista odijela i pojavljuju se u približno isto vrijeme pa ih ljudi zamjenjuju", kaže Izetbegović, objašnjavajući kako je razlika u tome što Sveti Nikola dolazi iz kršćanske tradicije a da su Djeda Mraza "izmislili u SSSR-u kako bi prekinuli vjersku tradiciju". Proglasivši tako Djeda Mraza boljševikom, što će kao informacija vjerojatno zanimati roditelje djece koja po Zapadu i dalje plaču za sv. Clausom, Izetbegović je još jednom odlučno poručio da "muslimani nisu pripravni prihvatiti tuđe simbole kao svoje, poistovjetiti se s njima niti se to od njih može zahtijevati". Ne treba dvojiti kako će se rasprava o tomu nastaviti, unatoč osobnom autoritetu što ga je u tumačenje toga pitanja unio predsjednik države. Djeci u vrtićima ili osnovnim školama nešto je teže shvatiti svu tu argumentaciju. Oni znaju samo da su ostali uskraćeni za darove. Sarajevom kao anegdota kruži priča kako se u takvim okolnostima snašla jedna od odgojiteljica: "Znate djeco, Djed Mraz je ostario i umro." Skloniji crnom humoru rekli bi da je Djed Mraz još i dobro prošao jer u nekim pričama može se pročitati kako su učitelji đacima nakon 1945. objašnjavali da je Bog poginuo u ratu. (Hina - Ranko Mavrak) rm mć 301039 MET dec 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙