OWERRI, 19. studenoga (Hina/Reuter) - Otkrića istrage o umorstvu djeteta sa svrhom vračanja izazvala je nerede u istočnomu nigerijskom gradu Owerri.
OWERRI, 19. studenoga (Hina/Reuter) - Otkrića istrage o umorstvu
djeteta sa svrhom vračanja izazvala je nerede u istočnomu nigerijskom
gradu Owerri. #L#
Istražno povjerenstvo, zaduženo za ubojstvo djeteta kojemu je
odsječena glava, traži dokaze u ruševinama 40 kuća, uništenih u
neredima koji su uslijedili nakon otkrića obezglavljenoga dječjeg
tijela.
Dijelovi ritualno ubijenih ljudi rabe se u vračanju kako bi se došlo
do vlasti i utjecaja. Tvrdi se da su mnogi ljudi nestali, ali nitko za
sada ne može pružiti točan broj.
Tradicionalna se bijeda sukobila s novim bogatstvom, pentakostalna je
crkva protiv Katoličke, a mnoge obitelji protiv vlasti za koje tvrde
da nisu djelovale dovoljno brzo kako bi spriječile otmicu i ubojstvo
njihove djece.
"Za sada djeca više ne nestaju, ali kriminalci su se samo raspršili.
Djeca su bila otimana za ritualna ubojstva ili prodavana u ropstvo",
rekao je liječnik Darlington Amamasi.
Amamasijev sin Obinna imao bi sada 10 godina da je živ. Oteli su ga u
travnju 1995. i od tada ga nitko nije vidio unatoč tome što je otac
otmičarima platio otkupninu od 5.000 dolara.
Nitko ne može dati točan broj nestale djece, ali o sudbini Ikečukvu
Okoronkvoa nema nikakve dvojbe.
Policija je u rujnu pronašla glavu toga 11-godišnjeg uličnog
prodavača kikirikija kod jednoga hotelskog radnika.
Iskapanje dječakova tijela izazvalo je dvodnevne nerede u kojima su
cilj bili svi oni koji su se razmetali novostečenim bogatstvom, kao
npr. hotelski vlasnik čija je imovina spaljena.
Razbijani su izlozi ureda i supermarketa koji pripadaju
osumnjičenima. Ostaci pepela protežu se od ulaza u nekada najsjajnije
zgrade u gradu.
"Ljudi su vidjeli da je prije nekoliko godina u grad stigla nova
klasa ljudi koja živi razmetljivo. Zovemo ih '419'", kaže dopisnik
lista "The Champion" Modestus Unalaka.
Broj '419' označava dio nigerijskoga kaznenog zakona koji se bavi
posebnom vrstom prevara, a u Owerriju se rabi kako bi se opisalo one
koji do novca dolaze 'neortodoksnim' načinima.
"Došljaci mogu ponuditi visoke najamnine i platiti visoke cijene.
Ponašaju se kao mali bogovi", kaže Unalaka.
Nova lica zapravo i nisu tako nova. Ti ljudi dolaze iz Owerrija, ali
svoj su novac zaradili u drugim dijelovima Nigerije ili u prekomorskim
zemljama.
"Prošle se godine dogodilo mnogo otmica, ali nije se moglo dokazati
da su važni ljudi u njih upleteni. Ovaj je put otkriće tijela u hotelu
bilo sve što su ljudi čekali kako bi istjerali svoju vlastitu pravdu",
kaže Unalaki.
Sudionici u neredima optužili su neke crkve da su imale određenu
ulogu u otmicama i u neredima potičući vjersku nepodnošljivost kao
dodatni izvor napetosti.
Neki su sudionici tvrdili da su pronašli dvije ljudske lubanje u
pentakostalnoj crkvi.
Ta je tvrdnja opovrgnuta, ali je zauzvrat nigerijski Savez
pentakostalaca optužio Katoličku crkvu da se koristi mladima kako bi
suzbila rastući utjecaj pentakostalnih crkava među uglavnom katoličkim
stanovništvom.
Katolička je crkva sa svoje strane odbacila sve optužbe.
"Neredi u Owerriju bili su socijalna a ne vjerska pojava. Riječ je o
bijesu prema onima koji se bogate prebrzo", kaže velečasni Christopher
Ejizu iz susjednog grada Onitsha.
Posao istražnog povjerenstva nije dovesti optužene pred sud, čemu se
nadaju mnogi stanovnici Owerrija. Međutim, neki od onih koje je masa
optužila već su pobjegli s tog područja i nitko ne očekuje da će se
brzo vratiti.
To opet ima neke dodatne neželjene posljedice.
"Iako su zbog njih porasle najamnine, oni su s druge strane mnogo
trošili. Budući da su ih otjerali, ljudi će sada morati živjeti i bez
njihova novca", zaključuje Unalak.
(Hina) sl sd
191426 MET nov 96