ZAGREB, 19. studenoga (Hina - Mateja Burgund) - Nacrt Državnog pedagoškog standarda (DPS) osnovnog školstva Republike Hrvatske, koji je nedavno izradila Komisija za izradu nacrta prijedloga DPS-a, po prvi puta na jednom mjestu
određuje uvjete i mjerila za ostvarivanja nastavnog plana i programa osnovnog školovanja. Dugoočekivani državni pedagoški standard, čiju izradu propisuje Zakon o osnovnom školstvu iz 1990. godine, odredit će nastavne uvjete u osnovnim školama. Nakon što svoje prijedloge i primjedbe daju i učitelji i hrvatska javnost, Komisija će konačni prijedlog nacrta uputiti hrvatskoj Vladi a potom na raspravu hrvatskom Saboru.
ZAGREB, 19. studenoga (Hina - Mateja Burgund) - Nacrt Državnog
pedagoškog standarda (DPS) osnovnog školstva Republike Hrvatske, koji
je nedavno izradila Komisija za izradu nacrta prijedloga DPS-a, po
prvi puta na jednom mjestu određuje uvjete i mjerila za ostvarivanja
nastavnog plana i programa osnovnog školovanja. Dugoočekivani državni
pedagoški standard, čiju izradu propisuje Zakon o osnovnom školstvu iz
1990. godine, odredit će nastavne uvjete u osnovnim školama. Nakon što
svoje prijedloge i primjedbe daju i učitelji i hrvatska javnost,
Komisija će konačni prijedlog nacrta uputiti hrvatskoj Vladi a potom
na raspravu hrvatskom Saboru. #L#
Komisija koju je imenovala ministrica prosvjete i športa Ljilja
Vokiću, a u kojoj su četiri člana tog ministarstva i predsjednik
Sindikata hrvatskih učitelja (SHU), na izradi Nacrta DPS-a je radila
od kraja kolovoza do početka studenog. Osnovno mu je obilježje
utemeljenost na iskustvima, znanstvenim spoznajama i materijalnim
mogućnostima RH. Treba reći i da bi se ostvarivanje Standarda trebalo
utvrditi u državnom proračunu za svaku proračunsku godinu.
"Prijedlog standarda je, prema mojim saznanjima, do sada dosta
pozitivno prihvaćen u školama", kaže pomoćnica ministrice prosvjete i
športa Božica Šimleša, dodajući da se primjedbe i prijedlozi očekuju
do 1. prosinca ove godine. Taj će standard, ističe Šimleša, odrediti
minimum potreba i interesa hrvatskog društva za postizanjem
zadovoljavajuće razine uređenosti osnovnih škola. Standard bi se mogao
početi primjenjivati već od iduće školske godine, ocjenjuje Šimleša
dodajući da bi on zaživio postupno, kroz period od idućih pet godina.
Predsjednik SHU Dalimir Kuba donošenje standarda drži kvalitativnim
pomakom za osnovno školstvo, zalažući se ujedno za njegovo prihvaćanje
u predstavljenoj verziji. Prvi je pomak, kaže Kuba, to što je Sindikat
priznat kao socijalni partner. Uz to zaposlenici su dobili priliku da
raspravljaju o uvjetima svog rada a pomak je i to što se poštuju
odredbe zakona. S tim u vezi Kuba dodaje da je DPS trebao biti donesen
odmah nakon donošenja Zakona o osnovnom školstvu, točnije, 1991.
godine, tri mjeseca nakon njegova donošenja.
U Nacrtu se određuju mjerila za broj razrednih odjela te broj učenika
u odjelu i odgojno-obrazovnoj skupini u osnovnoj školi. Broj se
učitelja utvrđuje na temelju neposrednog odgojno-obrazovnog rada s
učenicima a u taj rad ulaze redovita, izborna, dopunska, dodatna,
izvannastvane aktvinosti i sat razrednika. Broj učitelja razredne
nastave utvrđuje se sukladno broju razrednih odjela od I. do IV.
razreda. U predmetnoj se nastavi utvrđuje temeljem norme neposrednog
rada koja u ovom tekst, naglašava SHU, nije navedena. Broj se stručnih
suradnika utvrđuje na temelju broja učenika, a škola, u pravilu, ima
jednog stručnog suradnika koji je po struci pedagog ili psiholog.
U dijelu o "Učeničkom standardu", uz ostalo, stoji da se u državnom
proračunu svake godine osiguravaju sredstva za nabavu udžbenika.
U "Nastavnom planu" se navodi da su učenici od I. do IV. razreda
ukupno opterećeni neposrednim odgojno-obrazovnim radom 25 sati, a
učenici od V. do VIII. do 30 sati tjedno. Uređuju se i pitanja
stručnog usavršavanja te materijalne i financijske uvjete rada -
prostor i opremu u osnovnim školama te plaće i druga primanja. Plaće i
ostale naknade zaposlenika u osnovnom školstvu osiguravaju se u visini
utvrđenoj zakonom i kolektivnim ugovorom. Plaće se u prosjeku
povećavaju od pet do 30 posto za rad u 'nestandardnim uvjetima', kao
što je primjerice rad u kombiniranim razrednim odjelima ili u malim
otočnim, planinskim i teško pristupačnim školama. Povećava se, uz
ostale, i za ravnatelje škola i za rad u dvije ili više škola, a opet
ovisno o broju učenika i drugim propisanim uvjetima.
Velik dio Nacrta posvećen je "Posebnim potrebama u osnovnom školstvu"
unutar kojih su istaknuta mjerila za utvrđivanje malih otočnih i
planinskih škola te škola u teško pristupačnim područjima. Osiguravaju
se i uvjeti za praćenje i poticanje darovitih učenika, dio je posvećen
učenicima s teškoćama u razvoju, djeci u umjetničkim programima te
školovanju djece pripadnika etničkih i nacionalnih zajednica ili
manjina. Posebnosti školovanja te djece obuhvaćaju najmanje četiri
sata tjedno učenja hrvatskog jezika u školama s nastavom na jezicima
manjina te njegovanje jezika i kulture manjine u školama s hrvatskim
nastavnim jezikom (pet sati tjedno). Posebnosti obuhvaćaju i učenje
jezika društvene okoline, izradu i tiskanje udžbenik i drugih
materijala u maloj nakladi, nabavu udžbenika i drugog materijala iz
država matičnog naroda, tiskanje dvojezičnih obrazaca te naobrazbu i
usvršavanje učitelja za izvođenje nastave na jezicima manjina u RH i
zamljama matičnih naroda.
(Hina) mb ds
191103 MET nov 96