OSLO, 4. listopada - (Hina) - Prije četrdeset godina, točnije 1956. godine, norveški su proizvođači prvi put pokušali stvoriti dobar i uspješan automobil. No, u tome nisu uspjeli i sada se čine novi pokušaji ulaska Norveške u
automobilsku industriju, piše novinar Reutera John Eriksen.
OSLO, 4. listopada - (Hina) - Prije četrdeset godina, točnije 1956.
godine, norveški su proizvođači prvi put pokušali stvoriti dobar i
uspješan automobil. No, u tome nisu uspjeli i sada se čine novi
pokušaji ulaska Norveške u automobilsku industriju, piše novinar
Reutera John Eriksen. #L#
Norveškom je prvijencu bilo dano slikovito ime "Troll" a, nažalost,
nakon lansiranja dočekala ga je jednako zla sudbina kakva snađe
stvorenja po kojima je dobio ime kada ih uhvate prve jutarnje zrake
sunca. Legenda, naime, kaže da se trolovi na jutarnjem suncu pretvore
u kamen, a svjetlo dana vidjelo je nažalost samo šest primjeraka toga
automobila. Naime, nakon što se na predstavljanju vrata prototipa nisu
mogla otvoriti zbog hladnoće, cijeli je projekt pao u vodu.
Naziv novog norveškog pokušaja ulaska u svijet industrije automobila
zove se "City Bee" ili u prijevodu "gradska pčelica", a radi se o
električnom automobilu namijenjenom samo gradskoj vožnji. Ako se uzme
u obzir činjenica da je već sada prodano deset puta više "pčelica",
nego što je trolova ikada proizvedeno taj se automobil po lokalnim
standardima već smatra pravim uspjehom.
Glavni izvršni direktor automobilske kompanije "Pivco AS" iz Osla
Rolf Gulbrandsen je izjavio kako je već sada kupljeno šezdeset
"pčelica", od čega polovica na američkome tržištu, a prije kraja
studenoga na ulicama će ih biti najmanje stotinu. Norveške su pošte
otkupile dva takva automobila te ih koriste za redovito raznošenje
pošte. "Smatramo da je taj automobil najprikladniji za raznos pošte pa
ove godine planiramo kupiti još deset", kaže voditelj Informativnog
odjela norveških pošta Petter Skjelstad.
Sljedeće godine istječe trogodišnje probno razdoblje, nakon čega se u
Skandinaviji i Americi kreće punom parom u proizvodnju 15 000 novih
dvosjeda. Gulbrandsen kaže da su zbog velike potražnje svugdje u
svijetu morali planove proizvodnje za 1998. godinu pomaknuti na godinu
prije.
Kompanija "Pivco" osnovana je 1991. godine, ima samo 30 zaposlenika i
nema nikakve veze s propalim projektom od prije četrdeset godina pod
nazivom "Troll".
"City Bee", 1995. izabran za skandinavski električni auto godine,
nedvojbeno privlači više pozornosti nego većina drugih automobila.
Gotovo je posve tih, ne izbacuje ispušne plinove i teži samo 750
kilograma, uključujući i 250 kilograma teški akumulator.
Napravljen je od domaće oblikovane plastike koja se lako reciklira.
Akumulator se takođe gotovo potpuno može reciklirati, s time da se
99,9 posto dragocjenog kadmija akumulatora NiCad može ponovno
upotrijebiti. Troškovi vožnje iznose 0,50 kruna (0,770 dolara) na
deset kilometara, održavanje je gotovo posve nepotrebno, motor traje
pet puta dulje nego obični motori, a ulje ili mast se uopće ne trebaju
koristiti.
Prototip toga automobila prvi je put predstavljen na zimskim
Olimpijskim igrama u veljači 1994. godine u Lillehammeru, nakon čega
je testiran na jako niskim temperaturama, a proizvođači tvrde da je
zadovoljio sve provjere obavljene u uvjetima hladnih norveških cesta.
Dakle, to je posve drugačija priča od one od prije 40 godina. "Troll"
je također imao šasiju od domaće plastike, a svi su mu ostali dijelovi
većinom bili uvozni kao što je slučaj i s "pčelicom", ali sličnost tu
prestaje.
Naime, od pompozne predstavljanja "Troll"-a pred Industrijskom
komisijom norveškoga parlamenta jednog hladnog zimskog jutra ispred
Kraljevske palače, ispala je prava komedija. Proizvođač nije mislio na
to da bi niske temperature mogle na plastične i aluminijske dijelove
imati nepoželjan učinak. I tako... vrata su se zaglavila i nisu se
više mogla ni na koji način otvoriti. Bio je to tek početak propasti
za proizvođača iz grada Lunde na jugu zemlje - uspio je prodati samo
pet od šest prvotno proizvedenih automobila i nakon nekoliko mjeseci
morao je zatvoriti tvornicu. Sudbinu šestoga automobila nije teško
otkriti - nakon nekoliko godina pojavio se kao jedna od nagrada na
lutriji.
(Hina) gt fs
041548 MET oct 96