ZAGREB, 5. rujna (Hina) - Sto peta obljetnica Zagrebačkog električnog tramvaja (ZET) proslavljena je danas svečanom sjednicom Skupštine Trgovačkoga društva ZET d.o.o. u Gornjogradskoj vijećnici u Zagrebu. Na svečanosti su bili, uz
članove Nadzornog odbora ZET-a i predstavnika gospodarskog i političkog života grada, gradonačelnica Marina Dropulić-Matulović i potpredsjednica Gradske skupštine Dorica Nikolić.
ZAGREB, 5. rujna (Hina) - Sto peta obljetnica Zagrebačkog električnog
tramvaja (ZET) proslavljena je danas svečanom sjednicom Skupštine
Trgovačkoga društva ZET d.o.o. u Gornjogradskoj vijećnici u Zagrebu.
Na svečanosti su bili, uz članove Nadzornog odbora ZET-a i
predstavnika gospodarskog i političkog života grada, gradonačelnica
Marina Dropulić-Matulović i potpredsjednica Gradske skupštine Dorica
Nikolić. #L#
O povijesti tramvaja i autobusa u gradu Zagrebu te o razvojnim
planovima govorio je direktor ZET-a Julius Pevalek, istaknuvši kako su
prvi linijski javni gradski prijevoz u gradu obavljali konjski
omnibusi 1844., dok je prvi tramvaj pušten u promet 5. rujna 1891. u
povodu 50. obljetnice Hrvatskog-slavonskoga gospodarskog društva
(preteče Zagrebačkoga zbora, današnjeg Zagrebačkog velesajma). Zagreb
je tada imao nešto više od 42.OOO stanovnika, a tramvajem se prvi dan
puštanja u promet prevezlo 20.000 građana.
Snažnim razvojem grada, u početku 20. stoljeća, konjski tramvaj sve
je teže udovoljavao potrebama građana, pa se, nastavio je Pevalek,
javila inicijativa za elektrificiranje tramvaja. Promet je na prvoj
pruzi električnoga tramvaja svečano otvoren 18. kolovoza 1910., a
gradski se promet konjskim tramvajem nije prekidao još godinu dana,
dok se nije potpuno dovršila mreža električnoga tramvaja. Kola
zagrebačkoga konjskog tramvaja i nadalje su prevozila putnike u
Velikoj Gorici.
Godine 1911. proširuje se tramvajska mreža gradnjom pruge s
Jelačićeva trga preko Kaptola i Nove Vesi do Mirogoja.
Direktor ZET-a osvrnuo se i na vrijeme velike obnove i uspona
Zagrebačkog električnog tramvaja, koja je počela 1920. dolaskom
inženjera Dragutina Mandla, koji je četrdeset godina djelovao u ZET-u
kao njegov najzaslužniji i najsposobniji stručnjak.
Pevalek je 1990. proglasio jednom od važnijih godina u povijesti
ZET-a, jer tada završava razdoblje samoupravljanja, pa vlasnik ZET-a
ponovno postaje grad Zagreb.
Tramvajski je prijevoz tijekom 1995. imao 15 dnevnih i četiri noćne
linije ukupne dužine 187 kilometara, a autobusni je prijevoz u početku
godine imao 112 dnevnih i četiri noćne linije na 1243 kilometra, kazao
je Pevalek, istaknuvši kako će ZET u svojemu razvoju uvijek pratiti
razvoj grada Zagreba.
(Hina) bma sp
051658 MET sep 96