LONDON, 2. rujna (Hina/Reuter) - Donedavno ispražnjeni recesijom, londonski su barovi i restauracije ponovno puni sretnim i bogatim mladim ljudima koji u dobrom raspoloženju, uz pucnjavu čepova šampanjca i buku motora nečijega
najnovijeg Porschea, ponovno punim plućima uživaju u noćnom životu Londona.
LONDON, 2. rujna (Hina/Reuter) - Donedavno ispražnjeni recesijom,
londonski su barovi i restauracije ponovno puni sretnim i bogatim
mladim ljudima koji u dobrom raspoloženju, uz pucnjavu čepova
šampanjca i buku motora nečijega najnovijeg Porschea, ponovno punim
plućima uživaju u noćnom životu Londona. #L#
Britanski "yuppiji" (young upwardly-mobile professionals - naziv
prikladno smišljen početkom osamdesetih godina kojim se označila nova
klasa mladih ambicioznih materijalista koji su londonske elitne
krugove preko noći preplavili ekstravagancijom bez premca i koje je
gospodarska kriza početkom devedesetih godina u Britaniji gotovo posve
izbrisala s lica zemlje) sada se - kako se penju vrijednosti na
londonskoj burzi i plaće polako vraćaju na višeznamenkaste iznose, a
cijene nekretnina u Londonu padaju - u velikom stilu vraćaju na
britansku društvenu pozornicu.
A s njima se londonskim barovima i restauracijama vraća onaj
nekadašnji sjaj pa su, kako tvrdi upravitelj jednog bara u londonskom
financijskom središtu, ponovno svake noći preplavljeni uspješnim
poslovnim ljudima, samo što su u ovom naletu gospodarskog razvoja ti
ljudi još mlađi i još bogatiji.
"Yuppies", mladi profesionalci s tendencijom brzog penjanja na
društvenoj ljestvici, proizvod su nagloga gospodarskog razvoja ranih
osamdesetih godina - zlatnog doba premijerke Margaret Thatcher koja je
na nove bogataše gledala prilično blagonaklono, što je još više godilo
njihovoj taštini.
U ono doba prezreni od londonskog Establishmenta zbog vulgarnosti i
razmetljivosti, nekadašnji razmetljivi momci danas su postariji
oronuli tipovi koji svoje znatno reducirane plaće više ne mogu ulagati
u dobar imidž jer su sad već dobrano zaglibili u život prepun
obiteljskih obaveza kao što je isplaćivanje kredita i plaćanje
školarine potomcima.
Rezultati istraživanja o kupnji luksuznih proizvoda i korištenju
usluga raznih tvrtki pokazuju, međutim, da je najnoviji razvojni
ciklus proizveo novu klasu još bučnijih, još raskalašnijih i još
rastrošnijih mladih bogataša, što se vidi i po tipovima automobila
koji pune londonska parkirališta, biranih po sistemu - što skuplje to
bolje.
Ben Samuelson, glasnogovornik britanske automobilske tvrtke TVR
Engineering, kaže da je lista čekanja za njihove najnovije modele -
Griffith, Chimaera i Cerbera - dulja nego ikada te se, i unatoč tome
što je tvornica u proteklih 12 mjeseci podvostručila proizvodnju i
broj zaposlenih, na novu Cerberu mora čekati najmanje godinu dana.
No, i njega užasava pomisao da su kupci mahom "yuppiji". "TVR se ne
vozi zbog pokazivanja, to je jednostavno dobar auto koji nikako ne
može služiti samo za vozikanje gore-dolje po King's Roadu (jednoj od
najmondenijih ulica u londonskom elitnom kvartu Chelsea)", kaže
Samuelson.
Mladi naduti "yuppiji" obožavaju, dakako, pokazivati se i u Porscheu
- kao stvorenom za brzu vožnju i utrke prepunim londonskim ulicama -
za koji je također porasla potražnja. Na neke se modele Porschea 911
čeka u prosjeku devet mjeseci dok se, recimo, prošle godine čekalo
samo četiri mjeseca. I dok se većina automobilskih tvrtki muči da
preživi zbog loše potražnje, potražnja za Porscheom porasla je u
odnosu na prošlu godinu za 28 posto.
Budući da se povratak starih dobrih vremena mora dostojno proslaviti
uz šampanjac i zdravice, porasla je i potražnja za pjenušcem.
Champagne Information Bureau, tvrtka za proizvodnju i trgovinu
šampanjca, raspolaže podacima koji pokazuju da su Britanci u prvih pet
mjeseci ove godine popili preko 60 milijuna boca šampanjca - 30 posto
više nego godine 1995. "Potrošnja već tri godine stalno raste, ali je
od studenog prošle godine doslovce eksplodirala. Ljudi kupuju sve više
plemenitog vina, što znači da im je kakvoća postala važna", kaže
direktorica Francoise Peretti, koja takođe nije sigurna da je povratak
"yuppija" pozitivan društveni pomak "Činjenica da su se vratili jest
nepobitna, ali nisam sigurna bismo li zbog toga trebali slaviti ili
žaliti", ističe Francoise Peretti.
(Hina) gt fs
021429 MET sep 96