ZAGREB, 22. kolovoza (Hina) - Komisija za ispitivanje nesreće zrakoplova američkih zračnih snaga CT43-A koji se srušio 3. travnja kraj Dubrovnika, a koji je prevozio američko gospodarsko izaslanstvo s ministrom trgovine Ronom Brownom
na čelu, zaključila je da su "nesreću prouzročili propusti zapovjedne strukture pri planiranju i organizaciji leta te pogreška posade tj. ljudski faktor". "Nikakve krivnje za nesreću nema na hrvatskoj strani, ni što se tiče kontrole letenja, ni opremljenosti dubrovačkog aerodroma", rekao je ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec na današnjoj konferenciji za novinare na kojoj je izneseno službeno završno izvješće Komisije za ispitivanje nesreće.
ZAPOVJEDNE STRUKTURE I POGREŠKA POSADE
ZAGREB, 22. kolovoza (Hina) - Komisija za ispitivanje nesreće
zrakoplova američkih zračnih snaga CT43-A koji se srušio 3. travnja
kraj Dubrovnika, a koji je prevozio američko gospodarsko izaslanstvo s
ministrom trgovine Ronom Brownom na čelu, zaključila je da su "nesreću
prouzročili propusti zapovjedne strukture pri planiranju i
organizaciji leta te pogreška posade tj. ljudski faktor". "Nikakve
krivnje za nesreću nema na hrvatskoj strani, ni što se tiče kontrole
letenja, ni opremljenosti dubrovačkog aerodroma", rekao je ministar
pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec na današnjoj konferenciji za
novinare na kojoj je izneseno službeno završno izvješće Komisije za
ispitivanje nesreće. #L#
Predsjednik šesteročlane komisije za ispitivanje nesreće koju je
imenovalo Ministarstvo pomorstva, prometa i veza Jure Kapetanović
objasnio je da se zapovjedna struktura nije pridržavala uputa viših
zapovjedništava zračnih snaga, u kojima se zahtijeva ponovna provjera
svakog postupka za slijetanje koji nije odobrilo Ministarstvo obrane
SAD-a.
Što se tiče pogreške posade, komisija je ustvrdila da posada, uz
ostalo, nije propisno konfigurirala avion za početak završnog segmenta
prilaza i nije ušla u propisani krug čekanja, a da je zrakoplov
istodobno letio neprilagođenom brzinom koja je bila 80 čvorova iznad
dopuštene brzine za završni prilaz uzletištu. "Jedan od glavnih uzroka
nesreće bilo je neobjašnjivo skretanje zrakoplova za deset stupnjeva
ulijevo od propisanog smjera nakon preleta navigacijske točke
Koločepa", rekao je Kapetanović, dodajući da je, u vezi s tim, posada
propustila odrediti točku neuspjelog prilaza zračnoj luci.
"Da je posada pravilno odredila točku neuspjelog prilaza na poziciji
radio-fara Cavtat i izvršila postupak neuspjelog prilaza u skladu s
objavljenom procedurom, zrakoplov ne bi udario u prepreku
sjeveroistočno od Cavtata, kao točku produžavanja u neuspjeli prilaz",
ustvrdila je komisija. U nalazima se također navodi da su zrakoplov i
zrakoplovni sustavi bili ispravni tijekom leta, ali je zrakoplov bio
opremljen samo s jednim prijemnikom radio-kompasa zastarjele
tehnologije, te da nije bio prikladno opremljen za prijevoz putnika po
civilnim standardima.
Posada je bila u dobrom zdravstvenom stanju i propisno kvalificirana,
ali je planiranje leta bilo manjkavo, suprotno američkim vojnim
propisima o opremljenosti zrakoplova za izvođenje instrumentalnog
prilaza po dva radio-fara. Komisija posebno ističe da "ni jedan od
dvojice pilota nije imao iskustva u slijetanju na dubrovačku zračnu
luku, a niti je s njezinim karakteristikama bio propisno i temeljito
upoznat prije leta. Nadalje, ističe komisija, posada nije prilagodila
brzinu i konfiguraciju zrakoplova u završnom prilazu prema odredbama,
a nije prethodno ni odredila točku za neuspjelo prilaženje.
Stručnjaci komisije posebno su istaknuli da je posada nakon preleta
radio-fara Koločep pogrešno odredila i održavala smjer završnog
prilaza i to otprilike 109, umjesto propisanih 119 stupnjeva. Komisija
je utvrdila da su navigacijski uređaji na zemlji radili potpuno
ispravno pa je isključena mogućnost ometanja leta postavljanjem nekih
drugih navigacijskih uređaja ili drugih jakih izvora elektromagnetskog
zračenja.
Kao jedini propust dubrovačke Kontrole letenja, komisija je navela
činjenicu što (Kontrola leta) nije smjela dopustiti da posadu
američkog zrakoplova u prilazu omete pilot zrakoplova hrvatske Vlade
9A-CRO, koji je letio iza američkog zrakoplova iz smjera Mostara.
Naime, dvojica pilota uspostavila su komunikaciju neposredno prije
nesreće američkog zrakoplova, a kopija magnetofonskog zapisa njihova
razgovora je u izvješću. Inače, zajedno s hrvatskom komisijom, istragu
je provela i komisija Sjedinjenih Američkih Država čiji se rezultati,
kako je istaknuto, gotovo u svemu istovjetni. "Jedina razlika bila je
u tome što je američka strana iznijela primjedbu na izračun visine
nadvišavanja prepreke na Zračnoj luci Dubrovnik, odnosno visine za
prilaz po radio-farovima Koločep i Cavtat", rekao je Kapetanović.
Istaknuo je kako je zbog toga zatražena arbitraža međunarodnih
institucija (ICAO), koje su potvrdile da je pravilno primijenjen
postupak izračuna visine nadvišavanja prepreka. Na današnjoj su
konferenciji za novinare odbačene i sve insinuacije oko nesreće koje
su se u proteklom razdoblju pojavljivale u hrvatskom tisku.
(Hina) ln mc
221507 MET aug 96