HOLLYWOOD, 3. srpnja - (Hina/UPI) - Ove se godine u američkim kinima povodom 4. srpnja, Dana nezavisnosti, nisu prikazivali nikakvi novi domoljubni filmovi. Od kada se smatra da je prošla imanentna opasnost zvana komunizam, nekada
prilično popularnim američkim domoljubnim filmovima popularnost je naglo pala.
HOLLYWOOD, 3. srpnja - (Hina/UPI) - Ove se godine u američkim kinima
povodom 4. srpnja, Dana nezavisnosti, nisu prikazivali nikakvi novi
domoljubni filmovi. Od kada se smatra da je prošla imanentna opasnost
zvana komunizam, nekada prilično popularnim američkim domoljubnim
filmovima popularnost je naglo pala. #L#
Sada su u modi filmovi u kojima su glavni junaci umjesto ruskih,
njemačkih ili japanskih, domaći zločinci, i u kojima se strane vlade
gledaju uz veću blagonaklonost, što se vidi i po sve većem broju
naučno fantastičnih filmova u kojima su glavni protagonisti
izvanzemaljci, odvratno zli, antipatični i krvoločni gosti iz svemira,
čije je totalno uništenje postalo ideologijom političke ispravnosti
modernog doba.
Ukratko, glamurozni Hollywood više ne mari za nacionalizam, iako su
povijesno gledano upravo hollywoodski filmovi, razrađujući temu
nacionalnog ponosa i pravde, davali najveću podršku američkoj vojsci
za vrijeme i neposredno nakon velikih ratova.
Međutim, u mirnodopskom razdoblju, vojska se u filmovima često
prikazuje korumpiranom, raskalašenom ili komično nesposobnom. U
razdoblju nakon Drugog svjetskog rata, scenaristi su došli do
zaključka da filmske zvijezde, redatelji i direktori kompanija puno
lakše prihvaćaju projekte u kojima se nacionalne institucije
kritiziraju a ne, kao nekada, veličaju.
Ni jedan od ovogodišnjih ljetnih hit filmova ne sadrži neke posebno
domoljubne ideje, niti su u njima posebno oštro kritizirane vladine
organizacije, osim možda malo u filmu "Dan nezavisnosti" u kojemu
američki predsjednik spašava svijet od izvanzemaljaca dok ostatak
svijeta nemoćno lomi ruke od straha.
Prije 200 godina, Samuel Johnson je napisao: "Domoljublje je
posljednje utočište za nitkove". S time se, čini se, moderni filmaši
u globalu slažu osim, naravno, u slučaju rata. Danas se glavni lik
češće u Hollywoodu prikazuje kao međunarodni nasilnik ili opaki
tiranin nego kao borac za slobodu.
Najveća remek djela američke filmske industrije koja kritiziraju
državne institucije, režirao je veliki Oliver Stone, uključujući
filmove "Vod", "Salvador", "Rođen četvrtog srpnja", "JFK" i "Nixon".
"Nestali" Constantina Costa-Gavrasa, "Povratak" Hala Ashbyja, "Johnny
je dobio pušku" Daltona Trumboa te niz drugih novijih filmova, Ameriku
prikazuju u nepovoljnom svijetlu. Američka se filmska industrija možda
razlikuje od bilo koje druge upravo po filmovima u kojima se kritizira
domaće vojne službe, policijske odjele, tajne službe CIA ili FBI, ili
pak Odsjek za alkohol, duhan i vatreno oružje. U Hollywoodu je,
ukratko, dopušteno sve, ali bi se za neke navedene filmove ipak moglo
reći da su zapravo samo moderna verzija filmova Johna Waynea u kojima
su američki vojnici predstavljani kao najveći heroji.
(Hina) gt fs
031352 MET jul 96