(Piše izvjestitelj Hine Vladimir Lulić) MOSKVA, 20. lipnja (Hina) - Načelnica odjela za financije ruske središnje izborne komisije (SIK) Tamara Petronavičus izjavila je da je na njihov račun iz proračuna preusmjereno samo 45 posto
novca za organizaciju oba kruga glasovanja te da bi, ako tako ostane, moglo biti problema u organizaciji drugog kruga predsjedničkih izbora.
(Piše izvjestitelj Hine Vladimir Lulić)
MOSKVA, 20. lipnja (Hina) - Načelnica odjela za financije ruske
središnje izborne komisije (SIK) Tamara Petronavičus izjavila je da je
na njihov račun iz proračuna preusmjereno samo 45 posto novca za
organizaciju oba kruga glasovanja te da bi, ako tako ostane, moglo
biti problema u organizaciji drugog kruga predsjedničkih izbora. #L#
"Ako ministarstvo financija ne preusmjeri još 450 milijardi rubalja,
bit će teško organizirati drugi krug izbora", izjavila je za novi broj
tjednika "Kapital".
Pozivajući se na neimenovane stručnjake, list kaže da je predsjednik
Jeljcin probio zakonsko ograničenje troškova u predizbornoj kampanji
koje iznosi 14,5 milijardi rubalja (prema sadašnjem tečaju, 100 dolara
iznosi oko 500 tisuća rubalja).
Osim toga, zahvati u socijalni program uoči izbora, mnogobrojni
'darovi' kojoj je predsjednik u svoja 24 predizborna posjeta široke
ruke dijelio školama, poduzećima, crkvama i cijelim oblastima,
povećali su cijenu kampanje za milijune dolara.
Jeljcin je posjetio 21 oblast i potpisao oko 370 uredaba, od kojih je
mnoge objavio na samom terenu. Primjerice, kad je 30. svibnja posjetio
Čečeniju, nije samo govorio o miru, već je i stanovnicima sela
Bravoberežnoe darovao dva kombajna.
Glasnogovornik ministarstva financija Petar Afanasev tvrdi da je
Jeljcin imao i vlastiti fond od 100 milijardi rubalja, a podijelio ga
je većinom poduzećima koja je posjećivao na svojoj turneji. Isti iznos
kojim samostalno raspolaže premijer također je podijeljen
potencijalnim biračima.
Predsjednikov pomoćnik za gospodarstvo Aleksandar Livšic za list je
izjavio da je samo u ožuju isplata dugova za mirovine i plaće iznosila
23,5 trilijuna rubalja, a nadoknada građanima koji su se rodili prije
1916. godine 4,5 trilijuna rubalja. U vrijeme predizborne kampanje
mirovine su porasle 20 posto.
Prema podacima što ih je predsjednikov stožer 5. lipnja poslao SIK-u
Jeljcin je na promidžbu u medijima potrošio 7,2 milijarde rubalja, a
na plakate i druge promidžbene publikacije još 741 milijuna rubalja.
Predizborna kampanja službeno je počela 29. travnja. Prema podacima
američke istraživačke agencije Amer Nielsen Research (ANR), Jeljcina
je samo u prvom tjednu lipnja promidžba stajala 2,9 milijuna dolara, a
do 16. lipnja, kad su priređeni izbori, morao je potrošiti još 500.000
dolara.
Predizborni koncerti iz serijala "Glasuj ili gubiš", dva snimljena
CD-a i nekoliko športskih priredaba organiziranih radi potpore
Jeljcinu, stajali su 1,7 milijuna dolara, tvrdi ANR. Prema podacima
SIK-a, organizacija predizbornih manifestacija Jeljcina nije stajala
ništa. Organizatori koncerata tvrde da su ih navodno financirale dvije
privatne tvrtke čiji su vlasnici to držali svojom domoljubnom
dužnošću. Ruski zakon inače ne dopušta da tvrtke za svoj račun
reklamiraju izborne kandidate, ali nije predvidio mehanizam sankcija
za takav slučaj.
Cijena najjeftinijega promidžbenog TV-spota iznosila je 10.000
dolara, što se, u usporedbi s reklamama privatnih tvrtki koje ponekad
stoje i više od 100.000 dolara, čini pravom sitnicom.
Gospodarski analitičari u Moskvi drže da je iz Rusije u predizborno
doba izvučeno oko 200 milijardi američkih dolara, koji se trenutačno
čuvaju uglavnom u švicarskim bankama. Da bi novac vratili u zemlju,
novi ruski bogataši čekaju da Jeljcin ponovno bude izabran za
predsjednika.
(Hina) vl rb
201109 MET jun 96