HOLLYWOOD, 17. lipnja - (Hina/UPI) - "Europska filmska umjetnost - drugi Hollywood" naslov je fantastičnoga novog dokumentarca koji otkriva da povijest filma ne počinje u velikim američkim filmskim carstvima Hollywooda ili New Yorka,
već naprotiv - u Europi.
HOLLYWOOD, 17. lipnja - (Hina/UPI) - "Europska filmska umjetnost -
drugi Hollywood" naslov je fantastičnoga novog dokumentarca koji
otkriva da povijest filma ne počinje u velikim američkim filmskim
carstvima Hollywooda ili New Yorka, već naprotiv - u Europi. #L#
Šestosatna miniserija, koja se počinje u ponedjeljak prikazivati na
američkom Turner Classic Movie programu, uz vodstvo britanskog
glumca-redatelja Kennetha Branagha, pruža prikaz iznimno vrijednih
povijesnih europskih nijemih filmova francuske, engleske i švedske
proizvodnje.
Prvi dio serijala pod naslovom "Prvi dio: Gdje je sve počelo"
prikazuje koliko je Amerika krajem 19. stoljeća bila u filmskom
razvoju iza Europe, i u tehničkom i u umjetničkom smislu.
Serijal, koji su pripremili dobitnici nagrade Emmy Kevin Brownlow i
David Gill, otkriva da su Europljani u doba dok su Amerikanci još
gledali kaleidoskope već uživali u kratkometražnim jednominutnim ili
dvominutnim filmskim ostvarenjima.
Švedska, engleska i njemačka filmska produkcija vodile su svijet u
osvajanje novih filmskih dostignuća mnogo prije nego što je, početkom
dvadesetih godina, Hollywood postao dominantna filmska sila van
konkurencije.
Hollywoodska industrija radi na načelu stvaranja filmskih zvijezda,
dok je Europa usmjerena na režiju, priče i umjetničku vrijednost.
"Europska filmska umjetnost" iznimno je vrijedan dokumentarni film
koji vjerno prati konkurentne aspekte raznih nacionalnih filmskih
industrija, gotovo uopće ne prikazujući hollywoodske filmove.
Američko neumoljivo provincijalno stajalište prema stranim filmovima,
uključujući i one britanske proizvodnje, te tvrdoglavo odbijanje
gledanja uvezenih filmova, pridonijelo je europskoj filmskoj propasti,
jer se Europa bez američkog tržišta nikako nije mogla financijski
natjecati s Hollywoodom.
U Hollywood su zbog nacističkog terora stigli mnogi židovski filmski
geniji koji su pridonijeli bogaćenju američke filmske industrije.
Iako se može reći da su Njemačka, Italija, Francuska, Engleska i
Skandinavija u proteklih 70-ak godina imale kakav-takav filmski
uspjeh, na međunarodnom se tržištu ni jedna od tih zemalja nije mogla
natjecati s Hollywoodom.
Kenneth Branagh, koji upravo dovršava svoj film "Hamlet", posljednji
sa Shakespeaeovom tematikom, u kojemu, osim što ga režira, i glumi,
kaže da su ga mnogi podaci koje donosi taj dokumentarac prilično
iznenadili.
"Pao sam u nesvijest kad sam čuo da je godine 1913. najveće svjetsko
filmsko središte bio Kopenhagen. Budući da su u to doba filmovi bili
nijemi, nije bilo jezične barijere pa su se filmovi mogli snimati u
bilo kojoj zemlji i s glumcima koji su možda govorili drugim jezikom.
Ali, najviše me zapanjila nevjerojatna domišljatost Skandinavaca,
Francuza i Nijemaca. Efekti koje su oni uspjeli stvoriti koristeći se
najprimitivnijim materijalima doista izazivaju veće strahopoštovanje
nego dostignuća Hollywooda, koji ih je zapravo samo kopirao, posebno u
razvoju kamere, osvjetljenja i raznih trikova. Ovaj serijal ne govori
samo o filmovima, već i o ljudima s one strane kamere, o ljudima koji
su te filmove stvorili. Bavi se čak i onim ljudima koji su otišli u
Hollywood i nisu uspjeli", kaže on.
(Hina) gt fs
171439 MET jun 96