ZAGREB, 7. lipnja (Hina) - Hrvatska Vlada uputila je Saboru Prijedlog zakona o javnom informiranju, koji je predsjednik Sabora akademik Vlatko Pavletić uvrstio na dnevni red 9. sjednice Zastupničkog doma, koja je u tijeku. Županijski
je dom predloženi zakon raspravio i njegovo donošenje podržao na prošloj, 36. sjednici, održanoj ovog tjedna.
ZAGREB, 7. lipnja (Hina) - Hrvatska Vlada uputila je Saboru Prijedlog
zakona o javnom informiranju, koji je predsjednik Sabora akademik
Vlatko Pavletić uvrstio na dnevni red 9. sjednice Zastupničkog doma,
koja je u tijeku. Županijski je dom predloženi zakon raspravio i
njegovo donošenje podržao na prošloj, 36. sjednici, održanoj ovog
tjedna. #L#
Razlog zbog kojega se predlaže donošenje Zakona o javnom
informiranju je taj što Zakon o javnom informiranja, koji je hrvatski
Sabor donio 25. travnja 1992. godine, prema Odluci Ustavnog suda
Republike Hrvatske, prestaje važiti 30. lipnja 1996. Naime, Ustavni je
sud ukinuo Zakon o javnom informiranju iz razloga što nije donesen
apsolutnom većinom glasova svih zastupnika. To je potrebno iz razloga
što se Zakonom o javnom informiranju uređuju pitanja iz oblasti
slobode i prava čovjeka i građanina, a po Ustavu RH i Poslovniku
Sabora zakon treba donijeti većinom glasova svih zastupnika a ne
većinom glasova prisutnih zastupnika na sjednici.
U predloženom su zakonu, ističe predlagatelj, provedana poboljšanja
teksta u odnosu na sadašnji zakon time što su preciznije određeni
pojedini pojmovi a provedena je i drukčija sistematika pojedinih
odredbi zakona.
Novine u odnosu na važeći zakon su u tome, što su definirani pojmovi
autorizacije teksta, intervjua i privatnosti, propisana je odgovornost
glavnog urednika i za uredničku obradu objavljene informacije. Uvedena
je solidarna odgovornost izdavača i izvora informacije, ako je izvor
informacije kojom je šteta počinjena novinska agencija ili drugo
javno glasilo, te propisana obveza osiguravanja novinskog izdavača od
odgovornosti za štetu koju bi mogao počiniti trećim osobama
informacijom objavljenom u javnome glasilu. Navedenim se promjenama,
navodi predlagatelj, ni na koji način ne ograničava sloboda javnog
informiranja, ali se pojačava odgovornost za točnost i istinitost
informacija.
Predloženim zakonom o javnom informiranju uređuju se prava i obveze
novinara, obveze sredstava javnog informiranja, utemeljenje tijela za
zaštitu slobode javnog informiranja, odgovornost za štetu učinjenu
objavljenom informacijom, objavljivanje priopćenja i ispravaka
informacije, te naklada tiska. Osim akata Vijeća Europe polazne
osnovice za izradu predloženog zakona sadržane su u hrvatskom Ustavu,
kojim se jamči sloboda mišljenja i izražavanja misli, a zabranjuje se
cenzura, te se novinarima jamči pravo na slobodu izvještavanja i
pristupa informaciji. Jamči se pravo na ispravak svakome komu je
javnom viješću povrijeđeno Ustavom utvrđeno pravo. Predloženim se
zakonom stoga izrijekom jamči sloboda javnog informiranja. Ta sloboda
obuhvaća slobodu izražavanja misli, prikupljanja, istraživanja,
objavljivanja i širenja informacija, slobodu tiskanja i rasparčavanja
tiska i drugih javnih glasila, te slobodu osnivanja trgovačkih
društava i ustanova djelatnosti javnog informiranja. Predloženim je
zakonom zabranjeno ograničavanje slobode javnog informiranja.
Međutim, kako stoji u obrazloženju predloženog zakona, navedena
sloboda nije i ne može biti neograničena. Ona ujedno znači i obvezu
javnih glasila na objavljivanje točnih i potpunih informacija,
poštujući pritom pravila novinarske profesije, te pravo građana na
zaštitu privatnosti i na poštivanje njihova dostojanstva, ugleda i
časti.
Ta navedena obveza proizlazi iz hrvatskog Ustava kojim je propisano
da je čovjekova sloboda i osobnost nepovrediva, te da se svakom
građaninu jamči štovanje i pravna zaštita njegova osobnog i
obiteljskog života, dostojanstva, ugleda i časti. Po hrvatskom Ustavu
slobode i prava mogu se ograničiti samo zakonom i to, radi osiguranja
zaštite slobode i prava drugih ljudi, te zaštite pravnog poretka,
javnog morala i zdravlja.
U Deklaraciji Vijeća Europe o sredstvima javnog priopćavanja i
ljudskim pravima, a na kojoj se temelji i predloženi zakon, navedeno
je i posebno poglavlje pod nazivom "Mjere usmjerene na zaštitu
pojedinca od povrede njegova prava na privatnost". U toj odredbi
polazi se od toga da postoji oblast u kojoj korištenje prava na
slobodu informiranja i izražavanja može doći u sukob s pravom na
poštivanje privatnog života, zajamčenoga Konvencijom o ljudskim
pravima, u kojoj stoji da svi imaju pravo na zaštitu privatnoga i
obiteljskog života. Korištenje prvoga prava ne može dokinuti drugo.
Sukladno svemu navedenom, predloženim se zakonom kao jedno od
temeljnih načela propisuje da svaki građanin ima pravo na zaštitu
privatnosti, dostojanstva, ugleda i časti. Međutim, navodi se u
obrazloženju predloženog zakona, pitanje zaštite tih prava osobito je
složeno kad je riječ o osobama koje sudjeluju u javnom životu, te se
stoga predloženim zakonom određuje da javni djelatnici imaju pravo na
zaštitu privatnosti, osim u slučajevima koji su u svezi s njihovom
djelatnošću.
Time što pojedinac ima neku javnu funkciju predloženim mu se zakonom
ne uskraćuje pravo na privatnost. Odredbama predloženog zakona koje su
u skladu s Europskom konvencijom o ljudskim pravima, podrazumijevaju
se slobode mišljenja, prikupljanja ili priopćavanja informacija ili
ideja, bez miješanja javnih vlasti. No propisuje se također da
korištenje tih sloboda sadrži obveze i odgovornosti i može biti
podvrgnuto formalnostima, uvijetima, ograničenjima ili kaznama, što u
demokratskom društvu predstavlja mjere potrebne za očuvanje nacionalne
sigurnosti, teritorijalne cjelovitosti i javne sigurnosti, te radi
spračavanja javnih nereda i zločina, radi zaštite zdravlja i morala te
radi sprečavanja odavanja povjereljivih informacija ili očuvanja
autoriteta i nepristranosti sudbenih vlasti. U protivnom sredstva
javnog informiranja odnosno odgovorne osobe u njima, odgovaraju
kazneno i građansko-pravno za štetu učinjenu povredom nečijeg ugleda,
časti ili nekog drugog prava.
Predloženi zakon sadrži odredbe o odgovornosti za materijalnu i
nematerijalnu štetu počinjenu informacijom objavljenom u javnom
glasilu, kao i o načinima naknade te štete.
Predloženim se zakonom izrijekom propisuje zabrana objavljivanja
informacija prikupljenih na nezakonit način (prislušnim uređajima,
skrivenim kamerama, krađom i slično). Također se predlaže osnivanje
posebnoga tijela - Vijeća za zaštitu slobode javnog informiranja, a
radi stvaranja i promicanja uvjeta za odgovorno postupanje sudionika u
javnom informiranju. Predloženi zakon o javnom informiranju važi za
sva javna glasila, ako za neko od njih posebnim zakonom nije drukčije
određeno.
(Hina) sšh ds
071455 MET jun 96