REFORME
(od dopisnika Hine Branka Merlina)
BEIJING, 1. lipnja (Hina) - Kada je lani Chen Ziming izjavio da su
"disidenti činjenica koju vlast mora uzimati u obzir", iza njega je
bilo devet od trinaest godina zatvora zbog uloge u prodemokratskom
pokretu godine 1989.
Na novinarsko pitanje, prilikom nedavnoga redovitog sastanka s
novinarima, o tome je li točno da je Chenu sada, ponovno u zatvoru,
zdravlje narušeno zbog nehumanih postupaka, glasnogovornik kineskog
ministarstva vanjskih poslova nije želio odgovoriti, pozivajući se na
to da pitanje nije vezano uz kinesku vanjsku politiku.
Njegovo zdravlje bilo je, naime, ozbiljno narušeno kada je 1994. Chen
pušten iz zatvora na intervenciju stranih političara, poglavito onih
iz SAD-a. Ime toga uglednoga kineskog disidenta i danas je nedvojbeno
na popisu političkih zatvorenika u čiju korist zapadni državnici
nastoje intervenirati na sastancima s kineskim čelnicima. Čini se,
međutim, da u tome imaju sve manje uspjeha, za što ih onda oporba u
njihovim zemljama nerijetko optužuje da su zbog koristi od jačanja
gospodarskih odnosa s Kinom spremni odustati i od svetog nečela
zaštite ljudskih prava.
Bilo to točno ili ne, ostaje činjenica da u odnosima sa zemljama u
kojima danas živi najviše političkih emigranata iz Kine, kao i članova
porodica sadašnjih političkih zatvorenika, Beijing sa svojim
obećavajućim tržištem sve uspješnije uspijeva pitanje ljudskih prava
isključiti iz dijaloga o neposrednoj bilateralnoj suradnji,
stavljajući ga, eventualno, u okvire akademskih rasprava. Pritom se
nastoji dokazati da se stanje ljudskih prava u golemoj zemlji u
razvoju ne može mjeriti kriterijima bogatog i razvijenog Zapada.
Beijing istodobno jasno daje do znanja da inzistiranje na dijalogu o
ljudskim pravima smatra izlikom za neprihvatljive pritiske ili pak
miješanje u svoje unutrašnje poslove.
U tom svjetlu, nerijetko se ističe i uvjerenje da su disidenti samo
inozemno sredstvo tih istih pritisaka i miješanja, sračunatih na
ometanje kineskoga društvenog i gospodarskog razvitka. Naravno, takvo
tumačenje u sredini koja je i u bližoj prošlosti prolazila kroz
razdoblja otvorene ksenofobije, a danas pokazuje nemali stupanj
zbunjenosti pred osipanjem starog sustava vrijednosti i istodobnim
susretom s prodorom "prekomorskih" ideja, više je sredstvo za domaću
uporabu i poticanje "na budnost" nego pravi razlog zazora od dijaloga.
U domaćim prilikama, s obzirom na blisku povezanost pitanja ljudskih i
političkih prava, time se zapravo nastoji izbjeći nekontrolirano
širenje dijaloga o pojedinim pitanjima društvenog razvitka, uključivši
i do tabua dovedeno pitanje reformi političkog sustava.
Kineski disidenti, naime, u istome dahu govore o ljudskim pravima,
slobodi i demokraciji. I u jednoj od disidentskih peticija, koje su
nedavno objavljene u povodu 4. lipnja i obljetnice gušenja
prodemokratskog pokreta 1989. - kada je, nakon desetljeća
gospodarskih reformi, pitanje političkih reformi postavljeno u dosad
najdramatičnijem obliku (iako to nije bilo i prvi put) - traži se o
tome dijalog s vlastima, a izostanak političkih reformi povezuje se s
razmahom korupcije u društvu i socijalnim pitanjima.
Da se isticanje ovakvih zahtjeva tumači tek kao posizanje za vlašću
dokazuju obrazloženja represivnih mjera i zatvorskih kazni zbog
"subverzije" ili "djelatnosti sračunatih na rušenje poretka". Drugim
riječima, disidenti se ozbiljno uzimaju u obzir kao mogući pretendenti
u borbi za vlast, koncentriranu u vladajućoj partiji. Dijalog je
načelno dopušten u njezinim redovima, ili u redovima postojećih malih
demokratskih stranaka čiji politički programi isključuju borbu za
vlast i koje, kažu neki, predstavljaju "lojalnu opoziciju" sa
savjetodavnom ulogom u odnosu na vlasti. U tom smislu, riječima Chen
Ziminga, disidentom se smatra svatko tko nije član partije a želi
javno iznositi osobna politička uvjerenja i djelovati u političkom
životu.
Uvjeravanja disidenta kako žele pridonositi razvitku društva te da im
nije primarna nakana samo kritizirati partiju, vlastima djeluju
potpuno neuvjerljivo. One, uostalom, dokazuju da se Kina izgrađuje u
demokratskog pogledu, navodeći primjere neposrednih izbora za seoske
čelnike, usavršavanje sustava narodnih kongresa te krupne korake u
zakonodavstvu. U zemlji u kojoj, čini se, mnogi vjeruju u magičnu
snagu planova, pa se tako planira i koliko će odličnih filmova biti
snimljeno u idućih pet godina, tempo i korake vezane uz izgradnju
političkog sustava određuje onaj tko ima monopol na vlast. Njemu nije
do dijaloga s disidentima, makar i po cijenu međunarodnih osuda, niti
do širenja disidentskih ideja. Vjerojatno jedino što danas ipak
povezuje i vlast i zagovornike progonjenih političkih opcija jest
pitanje koje je 1993. za kratkog boravka izvan zatvora postavio
sigurno najpoznatiji kineski disident Wei Jinsheng: ako se Kina
mijenja, može li partija ostati ista kakva jest.
(Hina) mer br
010623 MET jun 96
Sabor u petak glasa o vraćanju Josipa Dabre u saborske klupe
EK odgovorila HND-u: Srbija novinarima treba osigurati slobodan rad
Branko Kolarić SDP-ov kandidat za zagrebačkog gradonačelnika
Arsenal želi dovesti slovenskog centarfora Šeška na posudbu do kraja sezone
SP rukometaši: Francuska u četvrtfinalu kao pobjednik skupine
Studenti pozvali na opći štrajk u petak u Srbiji, Vučić stvara "narodni pokret"
SP rukometaši: Rezultati (2)
Trump svjetskim kompanijama: Proizvodite u SAD-u ako želite izbjeći carine
Organizacije civilnog društva: Srpski režim maltretira građanske aktiviste
Bayern ponovo bez Daviesa