LONDON, 23. svibnja (Hina/AFP) - Izložba u National Gallery u Londonu predstavit će, počevši od danas, prvi put djelo francuskog slikara Edgara Degasa nastalo nakon 1880. godine, kad se postepeno udaljio od Impresionizma radi
istraživanja novih tehnika.
LONDON, 23. svibnja (Hina/AFP) - Izložba u National Gallery u Londonu
predstavit će, počevši od danas, prvi put djelo francuskog slikara
Edgara Degasa nastalo nakon 1880. godine, kad se postepeno udaljio od
Impresionizma radi istraživanja novih tehnika. #L#
"Degas poslije Impresionizma" prva je izložba koja se zanima za
posljednje godine slikara (1834.-1917.), objašnjava stručnjak Richard
Kendall, koji je izabrao stotinu slika i skulptura izloženih u
Londonu.
"To je pionirska izložba koja će otvoriti oči mnogim ljudima" glede
dijela umjetnikova rada kojemu je do danas posvećeno malo pažnje,
tvrdi Kendall.
Nakon posljednjeg Salona impresionista iz 1886. godine, Degas, koji
je postao jedan od etabliranih majstora tog pravca, udaljava se
postepeno od onoga što je stvorilo njegovu slavu. Nema više portreta,
prizora iz kabareta, konjskih utrka, pralja i prostitutki, iako ga
plesačice i dalje zaokupljaju.
Želeći podcrtati taj razvoj, izložba pokazuje, u smislu podsjetnika,
nekoliko slika iz prijelaznog razdoblja koje povezuju njegovo djelo
zrelosti s onim od 1870. do početka 1880.
Richard Kendall naglašava da drugi "velikani" Impresionizma, poput
Moneta ili Cezannea, shvaćaju, istodobno, "da ne mogu ostati
Impresionisti za uvijek" i počinju evoluirati prema "zrelijoj,
suštinskijoj" umjetnosti.
Taj sud dijeli i majstor Impresionizma Auguste Renoir koji je u to
doba pisao: "da je Degas umro s 50 godina, sjećali bi ga se kao
izuzetnog slikara, ali ne više od toga". "Tek nakon pedesete godine
postao je pravi Degas".
S 50 godina, Degas počinje s postupkom simplifikacije i koncentrira
svoje djelo oko dvije ili tri teme. Napušta ulje na platnu u korist
pastela i više ne slika velike formate.
Kao Monet s "Lopočima", slikar se bavi sekvencama ili serijama slika,
ali koristi potpuno novu tehniku, njemu svojstvenu.
Subjekt prvo crta drvenim ugljenom na papiru, zatim pravi kopiju na
koju aplicira pastele koje štiti štrcanjem nekoliko slojeva fiksatora.
Istražuje potom sve moguće različite nijanse boja, kako to pokazuje
posebice niz plesačica izložen u Londonu s jednom od kopija na
pauspapiru.
Korištenje skulpture još je jedan značajan element Degasa iz
posljednje faze. Samouki kipar koristi plesačice za izradu skulptura
od voska, prema kojima on onda slika. "Umjetnik stvara umjetnost iz
vlastite umjetnosti", naglašava Richard Kendall.
Usporedo s tom izložbom koja će se održavati do 26. kolovoza,
National Gallery predstavlja i izbor slika koje su pripadale osobnoj
kolekciji Degasa, a koja je obuhvaćala više od 500 slika i crteža te
više od 5.000 gravura, raštrkanih 1918. godine, godinu dana nakon
njegove smrti.
"Degas poslije Impresionizma" bit će također izložen u Institutu
umjetnosti u Chicagu.
(Hina) bnš bnš
231651 MET may 96