RIM, 9. svibnja (Hina/AR) - U rimskim hotelima već su zauzeta sva mjesta za doček jubilarne 2000. godine. Rim je započeo s pripremama za veliki jubilej, obilježavanje Svete Godine, kada se predviđa dolazak čak 60 milijuna
hodočasnika.
RIM, 9. svibnja (Hina/AR) - U rimskim hotelima već su zauzeta sva
mjesta za doček jubilarne 2000. godine. Rim je započeo s pripremama
za veliki jubilej, obilježavanje Svete Godine, kada se predviđa
dolazak čak 60 milijuna hodočasnika. #L#
Već se, međutim, javljaju i glasovi kritike koji upozoravaju na
kašnjenje u početku radova na velikim projektima kao što je novi
pravac metroa, proširenje zaobilaznice, tunel ispod Anđeoske tvrđave
itd. Vlada je ovih dana odobrila 3400 milijardi lira za neke projekte
za koje bi, navodno, trebalo utrošiti 5200 milijardi lira. Planira se
izvedba 68 projekata za Rim, ali je teško vjerovati da će svi biti na
vrijeme završeni. Nastoji se prije svega izbjeći velike troškove,
povećanje troškova u odnosu na predviđene, kao što se dogodilo
prilikom velikih radova na sportskim objektima za Svjetsko nogometno
prvenstvo održano 1990. u Italiji, kada je, primjerice, projekt za
obnovu stadiona u Torinu predviđao troškove od 60 milijardi, a na
kraju iznosio 180 milijardi lira. Tada su za izgradnju mnogih stadiona
troškovi povećani iznad svih razina, a dio novaca završio je u
džepovima političara ili stranaka.
Sada bi bivši sudac Antonio Di Pietro, koji je otkrio korupcionašku
vezu između političara i poduzetnika, trebao u novoj vladi lijevog
centra koju će kao premijer vjerojatno sastaviti Romano Prodi,
postati ministrom javnih radova i biti odgovoran za dodjeljivanje
poslova tvrtkama koje se budu natjecale za obavljanje javnih radova.
Glavni radovi predviđeni u sklopu priprema grada za veliki jubilej
obuhvaćaju izgradnju trećeg pravca, takozvanog "C", podzemne
željeznice koji bi trebao spajati crkvu San Giovanni, rimsku
katedralu, s crkvom Svetog Petra u Vatikanu. Izgradnja bi trebala
započeti ovih dana i to najprije od Coloseuma prema Svetom Petru, što
bi trebalo stajati 1300 milijardi lira. Tunel ispod tvrđave S. Angelo
(Svetog Anđela) trebao bi stajati 150 milijardi lira, proširenje
autoceste između Rima i zrakoplovne luke u Fiumicinu, na po tri vozne
staze u svakom smjeru, trebalo bi stajati 200 milijardi lira. To
su tri najveća gradilišta, a radovi bi trebali biti završeni do kraja
1999. godine.
Dok se gradonačelnik Rima Francesco Rutelli nada da će radovi biti na
vrijeme završeni, upravitelj odjela za hodočasnike monsignor Liberio
Andreatta drži da birokracija sporošću davanja radnih i građevinskih
dozvola koči početak radova.
Veliki poslovi bi riješili i problem velikog broja nezaposlenih.
Sindikati su izračunali da bi do 2000. godine posao na gradnji
objekata u Rimu moglo dobiti oko sto tisuća osoba čime bi se bitno
smanjio problem nezaposlenosti. Zeleni pak upozoravaju na veliki
problem zagađenosti. Otpadne vode još oko 500 tisuća rimskih
stanovnika ulaze u Tibar bez prethodnog pročišćavanja, a dolazak
velikog broja hodočasnika još bi više povećao zagađenost okoliša.
Stoga Zeleni traže dodatne radove na uvođenju novih pročišćivača
otpadnih voda, te da svi novi objekti budu građeni u skladu sa
zahtjevima zaštite okoliša.
U ovom su stoljeću, inače, već bile proglašene dvije Svete Godine -
1925. i 1975. Tijekom prve, Vječni je grad posjetilo milijun
hodočasnika, a tijekom druge pet milijuna. Za 2.000. godinu došlo se
do računice od 60 milijuna osoba koje bi tom prigodom mogle posjetiti
Rim, a grad s provincijom ima samo 112.000 mjesta u hotelima. Stoga će
vjerojatno biti izgrađeni novi smještajni kapaciteti, ali će se
zasigurno koristiti i mnogi drugi objekti za smještaj hodočasnika. Do
ovakve procjene broja mogućih posjetitelja došlo se polazeći od
pretpostavke da bi u Rim mogla stići četvrtina od 240 milijuna katolika
koliko ih živi na prostoru udaljenom do četiri sata leta od Rima. To
znači da bi u Rim došlo 15 puta više ljudi od broja njegovih
stanovnika. Tijekom prve Svete Godine koju je 1.300 uveo papa
Bonifacije VII, Rim je pohodilo čak dva milijuna osoba, što je u
odnosu na tadašnjih 40.000 stanovnika bilo čak 50 puta više
hodočasnika negoli građana.
(Hina) st br
091307 MET may 96