WASHINGTON, 7. svibnja (Hina/AFP) - U sklopu "dutchmanije" (Dutch - nizozemski, holandski) koja hara unazad sedam mjeseci SAD-om i Nizozemskom, razmetljivi holandski slikar iz 17. stoljeća Jan Steen (Sten) zamijenio je tihog Jana
Vermeera.
WASHINGTON, 7. svibnja (Hina/AFP) - U sklopu "dutchmanije" (Dutch -
nizozemski, holandski) koja hara unazad sedam mjeseci SAD-om i
Nizozemskom, razmetljivi holandski slikar iz 17. stoljeća Jan Steen
(Sten) zamijenio je tihog Jana Vermeera. #L#
Od otvorenja 28. travnja u National Gallery of Art u Washingtonu,
skoro 10.000 osoba pohrlilo je na izložbu "slikara pripovjedača" koja
će trajati do 18. kolovoza, a krajem rujna biti premještena na zidove
Rijksmuseuma u Amsterdamu.
Naizgled sve suprotstavlja tu dvojicu majstora iz holandskog zlatnog
vijeka. O Vermeeru, slikaru intime, osamljenosti, ne znamo gotovo
ništa, dok se veseljak Steen veže za najburlesknije prizore
svakodnevnog života.
Od prvog su pronađena svega 35 platna. Drugom je trebalo prokrčiti
produkciju više od 700 slika kako bi se pronašle njegove čiji se broj
danas procjenjuje na 340.
No, glavna zasluga Rijksmuseuma u Amsterdamu je u u tome da je izvršio
drastičnu selekciju samog, povremeno neujednačenog djela, Steena,
slikara iz Leidena (1626.-1679.), odlučivši se za 50 slika.
Druga zasluga organizatora jest zastupljenost svih žanrova kojima se
slikar posvetio, pokazujući tako da se bučni pripovjedač bakanalija
mogao pretvoriti, suprotno svojoj reputaciji, u najtankoćutnijeg
portretista.
Što je slika manjih dimenzija više dolazi do izražaja raznolikost
palete koja dočarava kako lagane svilene nabore tako i teške
baršunaste kojih se ne bi odrekao ni Vermeer.
"Sat crtanja", posuđen iz Paul Getty Museuma u Malibuu, svjedoči o
toj izvanrednoj vještini korištenja boja i perspektive, dajući
naslutiti osjećaje studiozne znatiželje kod dvoje slikarevih učenika -
djevojčice i dječaka lica iznimne svježine.
Ista čistoća, čak naglašenija u "Dvorištu" iz Mauristhuis Museuma u
Den Haagu, šarmantni portret mlade djevojke okružene peradi koja pruža
mlijeko jaretu, praćena pogledom dvojice sluga, s dvorcem Lokhorst u
pozadini.
Isti učinak na platnu "Bathsheba prima pismo od Davida". Tu se uočava
sve umijeće pripovjedača čiji se prizori vrlo izravno obraćaju
posjetitelju.
Mnogim detaljima Jan Steen je želio pokazati da nije posve
pripadao razularenom životu koji je vodio ili oslikavao, usred
kurtizana crvenih čarapa ili papuča, često središnjih likova
njegovih kompozicija.
(Hina) bnš bnš
071422 MET may 96