ZAGREB, 6. svibnja (Hina) - Komisija za ljudska prava Zajednice Srba u Republici Hrvatskoj predlaže da se iz zakonodavne procedure povuče Prijedlog zakona o odgoju i obrazovanju na jezicima etničkih i nacionalnih zajednica ili
manjina, koji je Vlada uputila u prvo čitanje na predstojeće zasjedanje hrvatskog Sabora. Iznoseći niz primjedbi na zakonski prijedlog u priopćenju za javnost Komisija predlaže i raspisivanje savjetodavnog referenduma o najvažnijim elementima prijedloga tog zakona.
JEZICIMA ETNIČKIH I NACIONALNIH ZAJEDNICA ILI MANJINA
ZAGREB, 6. svibnja (Hina) - Komisija za ljudska prava Zajednice Srba u
Republici Hrvatskoj predlaže da se iz zakonodavne procedure povuče
Prijedlog zakona o odgoju i obrazovanju na jezicima etničkih i
nacionalnih zajednica ili manjina, koji je Vlada uputila u prvo
čitanje na predstojeće zasjedanje hrvatskog Sabora. Iznoseći niz
primjedbi na zakonski prijedlog u priopćenju za javnost Komisija
predlaže i raspisivanje savjetodavnog referenduma o najvažnijim
elementima prijedloga tog zakona. #L#
Prijedlog je Komisije za ljudska prava Zajednice Srba u RH i da se
najznačajniji elementi odgojno obrazovnog identiteta etničkih i
nacionalnih zajednica ili manjina utvrđuju kroz instrumentarij
potpisivanja međudržavnih protokola o suradnji Republike Hrvatske i
matičnih država svake etničke i nacionalne zajednice ili manjine.
Komisija drži, navodi se uz ostalo u priopćenju, da prijedlog zakona
u "bitnim elementima ocjene stanja na uvažava ustavne odredbe,
poziciju predstavničkih institucija, zakonodavnu osnovanost, razloge,
opravdanje i financijska sredstva potrebna za donošenje i provedbu
zakona".
Navodeći da se "u provedbenim elementima prijedlog zakona
determinira na jedinice lokalne samouprave", a da je "lokalna
samouprava za pripadnike etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina
privremeno suspendirana Zakonom o izmjenama i dopunama ustavnog zakona
o ljudskim pravima i slobodama i pravima etničkih i nacionalnih
zajednica ili manjina", Komisija zaključuje da "privremena suspenzija
ustavnog zakona onemogućava provedbu predloženih odredbi".
Prijedlog zakona, tvrdi se nadalje, "suspendira predstavničku
poziciju zakonodavnih predstavnika etničkih i nacionalnih zajednica
ili manjina u Saboru RH". Predviđeno je, naime, da Ministarstvo
prosvjete i športa kao ovlaštenog predlagatelja nastavnog plana i
programa imenuje i obvezuje Ured za međunacionalne odnose Vlade RH,
što po mišljenju Komisije znači da "Vlada predlaže sama sebe da
ocijeni i donese valjane planove i programe bez prethodne konzultacije
sa zakonodavnim predstavnicima (zastupnicima) etničkih i nacionalnih
zajednica ili manjina".
Komisija u priopćenju, među ostalim, navodi da se "prijedlogom
zakona obvezuje poslovno nesposobne osobe za nacionalno
izjašnjavanje prilikom upisa u školsku ustanovu, razredni odjel ili
obrazovnu skupinu s nastavom na jeziku etničke i nacionalne zajednice
ili manjine". Po ocjeni Komisije prijedlog zakona "uvjetuje nacionalnu
pripadnost nastavnika", jer, kako navode, "nudi mogućnost da 'ako to
roditelji polaznika žele...' nastavnici za nastavu pripadnika etničke
i nacionalne zajednice mogu biti pripadnici te etničke i nacionalne
zajednice ili manjine, osim nastavnika hrvatskog jezika".
(Hina) pp/ds dd
061232 MET may 96