BEIJING, 3. svibnja (Hina) - Potkraj travnja u Shanghaiju (Šanghaju) potpisan sporazum o jačanju vojnog povjerenja u graničnim područjima između Kine, Rusije, Kazahstana, Kirgistana i Tadžikistana najutjecajniji kineski dnevnik
"Renmin ribao" ocijenio je kao dokument koji ima i neposredno i povijesno značenje.
BEIJING, 3. svibnja (Hina) - Potkraj travnja u Shanghaiju (Šanghaju)
potpisan sporazum o jačanju vojnog povjerenja u graničnim područjima
između Kine, Rusije, Kazahstana, Kirgistana i Tadžikistana
najutjecajniji kineski dnevnik "Renmin ribao" ocijenio je kao dokument
koji ima i neposredno i povijesno značenje. #L#
Noseći potpise petorice šefova država, ovaj sporazum, pet godina
pripreman i zasad u Aziji jedinstven političko-vojni sporazum,
zasigurno, na svoj način, zorno odražava sadašnju političku stvarnost
na dijelu azijskoga kontinenta koji te države zauzimaju. Nezamisliv
još krajem prošlog desetljeća, u vrijeme normalizacije kinesko-ruskih
odnosa i Gorbačovljeva posjeta Beijingu (Bejđingu), a lakše zamisliv
tek nakon raspada Sovjetskog Saveza, Shanghajski sporazum rezultat je
velikih i u Beijingu (Bejđingu) rado spominjanih promjena u slici
svijeta što se, ne još rasterećen starih suparništava i nadmetanja,
razvija - čini se - u smjeru multipolarnosti.
Rječnikom koji je vrijedio u doba nadmetanja supersila i postojanja
trokuta Washington-Moskva-Beijing, promatran samo kroz kinesko-ruske
odnose, Shanghajski sporazum, moglo bi se reći, odražava i današnji
odnos snaga dvaju golemih susjeda: Kine, kojoj prerastanje u
gospodarsku silu proriču i oni koje takav razvoj stvari nimalo ne
oduševljava, i Rusije, čiji opći razvitak u svjetlu njezinih
unutarnjih problema ostaje zlokobno upitan.
U svakom slučaju, kao temelj za nastavak pregovora o uzajamnom
smanjivanju vojnih snaga u graničnim područjima, Shanghajski sporazum,
shvaćen i kao dogovor o neuporabi sile i o nenapadanju, jest mogući
temelj za izgradnju sigurnosnog mehanizma u azijsko-pacifičkom
području. Omogućujući zemljama potpisnicama da dio snage i energije,
koju bi inače trošile na vojno osiguravanje granica, upotrijebe za
razvijanje drugih oblika suradnje, što se Kine tiče, sam sporazum
prema svakoj trećoj strani može poslužiti i kao dobar argument za
njezinu tvrdnju da jačanjem vlastitih vojnih snaga nema namjeru
ugrožavati bliže i dalje susjede.
Riješivši, dakle, onoliko koliko je mogla, granične probleme s
Rusijom, a riječ je - zna se - o 4300 kilometara zajedničkih granica,
Kina je Shanghajskim sporazumom stvorila uvjete za jačanje vojnog
povjerenja i uz 1700 kilometara granice s Kazahstanom, uz još oko 1000
kilometara granice s Kirgistanom te uz granicu s Tadžikistanom, s
kojim u većem dijelu tek treba obaviti razgraničenje. Sama mogućnost
postizanja sporazuma s te tri srednjoazijske zemlje, članice ZND-a,
sigurno je olakšana interesima koje Kazahstan, Kirgistan i
Tadžikistan, nekada države s onu stranu sovjetsko-kineske granice,
pokazuju za suradnju s Kinom. Nezavidan gospodarski položaj u kojemu
jesu, uz probleme na političkom i društvenom planu s kojima se
suočavaju od proglašenja nezavisnosti, u mnogo čemu ih upućuje na
velikog susjeda. Uostalom, s druge strane granice, u Xinjiangu
(Hsinđiangu), većinsko stanovništvo čine muslimani, pripadnici raznih
naroda koji žive i u srednjoazijskim državama.
Usput, to znači da u Kazahstanu, Kirgistanu i Tadžikistanu ima i
više-manje borbenih zagovornika nezavisnog Xinjianga, koji su tu,
prema nekim tvrdnjama, djelovali i uz znanje lokalnih vlasti. Naravno,
dobri politički odnosi s Beijingom pretpostavljaju da srednjoazijske
države ubuduće neće pružati utočište pojedincima i organizacijama koje
Kina ocjenjuje separatističkima i neprijateljskima. Shanghajski
sporazum navodno i o tome govori. Uostalom, strah od vanjskog
infiltriranja nositelja Beijingu nepoželjnih ideja smanjuje već i
mogućnost nadzora nad granicama. Da ih se ne od jučer strogo nadzire,
svjedoči, primjerice, i lanjsko hapšenje američkog borca za ljudska
prava Harryja Wua, koji je za neprimjetan ulazak u Kinu izabrao baš
granicu s Kazahstanom.
(Hina) mer sb
031431 MET may 96