ZAGREB, 24. travnja (Hina) - U današnjem Večernjem listu Željko Krušelj piše o inicijativi o vraćanju smrtnih ostataka poznatih hrvatskih političara u domovinu, o kojoj je predsjednik Tuđman posebno govorio u jučerašnjem
interviewu:
ZAGREB, 24. travnja (Hina) - U današnjem Večernjem listu Željko
Krušelj piše o inicijativi o vraćanju smrtnih ostataka poznatih
hrvatskih političara u domovinu, o kojoj je predsjednik Tuđman posebno
govorio u jučerašnjem interviewu: #L#
"(...) Predsjednik Tuđman upozorava upravo na taj fenomen nepotrebnog
subjektivizma i hiperkriticizma, gdje se pojedinim političarima
pripisuje odgovornost i za posljedice koje više nisu bile u njihovim
rukama. Ne uzima se, drugim riječima, u obzir logika 'manjeg zla',
koja je počesto hrvatskim političarima bila jedina alternativa, nego
se sve prosuđuje po kriteriju 'najhrvatskijeg djelovanja'. Politički
realizam, koji je uvijek glavni kriterij državničke ili stranačke
uspješnosti, ne dopušta takva pojednostavljivanja, jer bi time većina
povijesnih ličnosti, i to od početka 12. stoljeća pa sve do naših
dana, bila preimenovana u - negativce. Svemu je tome, naposljetku,
znatno pridonosila i unutarnja nesloga, proizašla iz nekritičkog
vezivanja uz neke vanjske sile i totalitarne ideologije. Hrvatima,
dakle, nisu uvijek bile krive samo tuđe politike, nego su počesto
djelovali i u korist vlastite štete.(...)
Tako Tuđman ukazuje na upornost i principijelnost Vladka Mačeka,
kojom je Hrvate izvukao iz mraka šestosiječanske diktature i izborio
Banovinu, što je bio i vrhunac haesesovske borbe legitimnim
sredstvima. U kritičnim je trenucima, međutim, prevladao njegov
pacifizam i nevjerovanje u mogućnost potpunog hrvatskog osamostaljenja
u njemačko-talijanskom okruženju, koja ga je, s jedne strane, bacila
na političke margine i, s druge, otvorila put ustaškom pokretu.
Mnogo je složeniji slučaj, smatra Tuđman, poglavnika Ante Pavelića,
ličnosti čije spominjanje, a kamoli opravdavanje, i danas Hrvatskoj
izaziva diplomatskih nevolja i unutarhrvatskih sukobljavanja. Tuđman
ne želi umanjiti njegovu odgovornost za ustaške zločine i prihvaćanje
rasnoga zakonodavstva, ali ukazuje i na činjenicu da je Pavelić bio
hrvatski nacionalist, a ne fašistički ili nacistički fanatik, kojega
su nepovoljne međunarodne okolnosti natjerale u Mussolinijevo i
Hitlerovo naručje. Francuzi i Britanci nisu, naime, nakon atentata na
Stjepana Radića uopće pokazivali veći interes za rješavanje hrvatskog
pitanja. Sve to ne opravdava njegove brojne zablude, zaključno s
masovnim odvođenjem Hrvata u bleiburšku tragediju. Pavelić je,
zaključuje Tuđman, reafirmirao ideju hrvatske države, ali ona takva
kakvu je zamislio i oživotvorio nije mogla opstati.
Povijesna se uloga onog trećeg kontroverznog velikana, Josipa Broza
Tita, zasniva baš na tome što je Hrvatska u tom globalnom svjetskom
sukobu mogla opstati, makar i unutar jugoslavenske federacije, samo na
rezultatima antifašističkog pokreta i ZAVNOH-a. Tuđman je i tu
dosljedan, kazavši kako ni Tita ne treba amnestirati za masovne
zločine nad Hrvatima po okončanju rata, no premalo se razmišlja i o
tome da je 'ne manje čeličnom metlom obračunao na srpskom tlu sa svim
četništvom i velikosrpstvom, s njihovom dinastijom, diplomacijom,
vojskom, s njihovim utjecajem u svijetu'. Uz to, preseljenje Titove
grobnice u Kumrovec donijelo bi, kaže hrvatski Predsjednik, i nemale
diplomatske koristi, s obzirom da 'gdje god se pojavimo, od
Ujedinjenih naroda, u Aziji, Africi, pitaju za Tita i kad kažemo da je
Tito bio Hrvat i da je bio jedan od istaknutih vođa trećeg svijeta,
onda nas laganije prihvaćaju i kao samostalnu Hrvatsku'.
Ne mogavši se pomiriti za života, ti bi simboli ne tako davnih
hrvatskih uspona i padova naknadnim vraćanjem u svoju domovinu napokon
i u kolektivnom pamćenju mogli dobiti mjesto koje objektivno
zaslužuju. Pavelić i Tito ne mogu biti ideološki bauk generaciji koja
je uspjela ostvariti svoju državnost, ali zato bi njihovi grobovi
mogli biti opomena svima onima koji ni danas ne razumiju zašto Hrvati
stoljećima nisu djelotvornije kreirali vlastitu povijest."
(Hina) mc
240812 MET apr 96