ZAGREB, 11. travnja (Hina) - Utvrđivanjem prethodnog mišljenja, kojim se podržava Prijedlog zakona o referendumu i drugim oblicima osobnog sudjelovanja u obavljanju državne vlasti i lokalne samouprave, Županijski dom hrvatskog Sabora
završio je poslijepodne 34. sjednicu. Predloženim zakonom, koji je u saborskoj proceduri u hitnom postupku, uređuje se postupak i način raspisivanja referenduma, tijela za provedbu državnog i lokalnog referenduma, provedba, troškovi za provedu i zaštita referenduma, kao i drugi oblici osobnog izjašnjavanja - savjetodavni referendum, mjesni zborovi građana, predstavke građana.
ZAGREB, 11. travnja (Hina) - Utvrđivanjem prethodnog mišljenja, kojim
se podržava Prijedlog zakona o referendumu i drugim oblicima osobnog
sudjelovanja u obavljanju državne vlasti i lokalne samouprave,
Županijski dom hrvatskog Sabora završio je poslijepodne 34. sjednicu.
Predloženim zakonom, koji je u saborskoj proceduri u hitnom
postupku, uređuje se postupak i način raspisivanja referenduma, tijela
za provedbu državnog i lokalnog referenduma, provedba, troškovi za
provedu i zaštita referenduma, kao i drugi oblici osobnog
izjašnjavanja - savjetodavni referendum, mjesni zborovi građana,
predstavke građana. #L#
Prema predloženom zakonu, državni referendum mogli bi raspisati
Zastupnički dom hrvatskog Sabora i Predsjednik Republike Hrvatske. Na
državnom referendumu pravo sudjelovanja imali bi građani koji imaju
biračko pravo i koji imaju prebivalište u Republici Hrvatskoj kao i
birači koji imaju prebivalište u inozemstvu ili se tamo zateknu za
vrijeme održavanja državnog referenduma.
Većina primjedbi u kraćoj raspravi odnosila se na odredbu o
savjetodavnom referendumu te na hitnost postupka.
Uz to, Stjepan Rodeš (HSS) amandmanom na članak 5. tražio je
brisanje odredbe po kojoj na državnom referendumu pravo sudjelovanja
imaju i birači s prebivalištem u inozemstvu. Predložio je i amandman
na članak 8. po kojem se o istom pitanju referendum ne bi mogao
raspisati prije isteka godine dana od održavanja referenduma
(predloženo je šest mjeseci), obrazlažući to skupoćom provedbe
referenduma.
Tomislav Ninčević (SDP) neprihvatljivim je ocijenio odredbu po kojoj
predstavke mogu podnositi samo građani s biračkim pravom, smatrajući
da takvo pravo pripada svim građanima.
Dr. Tereza Ganza-Aras (HSLS) protuustavnom je ocijenila instituciju
savjetodavnog referenduma te naglasila da se princip prebivališta mora
dosljedno primjenjivati kod provedbe referenduma.
Ivan Lacković Croata (HDZ) smatra da članak 5., koji daje pravo
sudjelovanja na državnom referendumu i biračima s prebivalištem u
inozemstvu treba zadržati.
Pomoćnik ministra uprave Antun Palarić odgovorio je da je točno da
se savjetodavni referendum ne spominje u Ustavu, ali je napomenuo da
se on ubraja u druge oblike neposrednog odlučivanja birača u
obavljanju državne vlasti i lokalne samouprave. Pojasnio je da odluka
takvog referenduma, kojeg raspisuje Vlada, ne bi bila obvezujuća u
pravnom, već u političkom smislu.
(Hina) bm/db ds
111806 MET apr 96