FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ODGOVOR POSEBNOG SAVJETNIKA PREDSJEDNIKA RH PREDSJEDNIKU SNS-A

ZAGREB, 16. veljače (Hina) - Posebni savjetnik Predsjednika Republike Hrvatske prof. dr. Đorđe Pribičević odgovorio je danas na otvoreno pismo predsjednika SNS-a Milana Đukića predsjedniku Tuđmanu i na njegove izjave na konferenciji za novinstvo. Odgovor prenosimo u cijelosti.
ZAGREB, 16. veljače (Hina) - Posebni savjetnik Predsjednika Republike Hrvatske prof. dr. Đorđe Pribičević odgovorio je danas na otvoreno pismo predsjednika SNS-a Milana Đukića predsjedniku Tuđmanu i na njegove izjave na konferenciji za novinstvo. Odgovor prenosimo u cijelosti. #L# "U svezi s Vašim otvorenim pismom o odlasku hrvatskih građana srpske narodnosti poslije oslobodilačkih akcija "Bljesak" i "Oluja", koje ste uputili Predsjedniku Republike dr. Franji Tuđmanu, koje je objavljeno u nekoliko novina, te nekih Vaših izjava datih na konferenciji za tisak SNS-a, održanoj 15. veljače 1996., slobodan sam, kao posebni savjetnik Predsjednika odgovoriti sljedeće: 1. U Vašem pismu Vi spominjete sudionike "oružane" pobune srpskog stanovništva u Hrvatskoj. Nažalost, gospodine Đukiću, radilo se upravo o tome: značajan dio hrvatskih Srba u dijelovima Republike Hrvatske u kojoj su Srbi bili apsolutna, a ponegdje i relativna većina pučanstva, podigao je oružanu pobunu protiv legalne vlasti naše Republike u okviru planova o stvaranju tzv. velike Srbije, skovanih po intelektualnim i vladajućim krugovima u Beogradu. Pročitajte samo neke od memoara, generala Veljka Kadijevića, a osobito bivšeg predsjednika Predsjedništva SFRJ Borislava Jovića i drugih, pa o tome nećete imati nikakvih sumnji. Iako dozvoljavam da je dio odraslog muškog pučanstva na područjima zahvaćenim oružanom pobunom bio prinuđen sudjelovati u paravojnim jedinicama tzv. republike srpske krajine, velika njihova većina, nažalost, potaknuta njihovim vođama i brojnim emisarima iz Beograda, Novog Sada i nekih dijelova Bosne i Hercegovine u njima je sudjelovala dobrovoljno. Uostalom, to su dokazali povlačenjem i bijegom pred hrvatskom vojskom i policijom u akcijama "Bljesak" i "Oluja". Nastojanje Predsjednika Republike i drugih najviših hrvatskih dužnosnika te službenih opunomoćenika Republike Hrvatske u brojnim pregovorima s vođama tzv. republike srpske krajine koji su imali u početku cilj da se spriječi otvorena pobuna dijela hrvatskih Srba, a kasnije da ih se navede na mirnu integraciju u ustavnopravni poredak naše države, nisu imali praktično nikakvog učinka. Tu u prvom redu mislim na jamstva koje pruža Ustav Republike Hrvatske svim njezinim građanima kao i kasnije donešeni Ustavni zakon o pravima građana i narodnih zajednica, odnosno nacionalnih manjina u čijem smo donošenju, kao članovi Odbora za odnose među narodima i nacionalnostima prvog saziva prvog višestranačkog Sabora RH, gospodine Đukiću, obojica sudjelovali, a kojim su hrvatskim Srbima data i dodatna jamstva, a navlastito i dva autonomna kotara (Knin i Glina) te kasniju amnestiju koju je donio hrvatski Sabor za sve sudionike u oružanoj pobuni koji nisu počinili ratne zločine, a važnost koje je poslije akcije "Bljesak", produžena. Još prošlog proljeća i sam sam sudjelovao u TV Parlamentu u kojem je sudjelovalo nekoliko naših istaknutih političkih i znanstvenih djelatnika, a koji se, kažu, dosta gledao na tada okupiranim područjima Republike Hrvatske i u kojemu su, uz kasnije negodovanje jednog dijela našeg javnog mnijenja, sva ta prava i sva ta jamstva bila potvrđena. Čak sam do određene granice u toj emisiji osobno išao i dalje u želji da doprinesem mirnom rješenju pobune dijela hrvatskih Srba i time spriječim daljnje ljudske žrtve i materijalna razaranja, nikakvu reakciju niti signale sa one druge strane nisam uočio. Iz zarobljenih dokumenata tijekom akcije "Oluja", koliko je meni poznato, proizlazi da čak i oni tzv. umjereniji elementi među pobunjenim dijelom hrvatskih Srba nisu imali ozbiljnu namjeru niti želju da ti pregovori uspiju, već im je cilj bio kupovanje vremena u neutremeljenoj nadi da će "status quo" biti sačuvan i da će im uspjeti da svoju quasi državu međunarodno legaliziraju, čime bi bio narušen teritorijalni integritet Hrvatske kao međunarodno priznate države u granicama koje je imala kao federalna republika u dotadašnjoj saveznoj državi, što bi u budućnosti ugrozilo i njezinu opstojnost kao nezavisne države. Ako ste pratili međunarodni tisak gospodine Đukiću, mogli ste često naići na mišljenje da je u tim pregovorima i nastojanjima za mirnom reintegracijom okupiranih područja hrvatsko vrhovništvo pokazalo veliko strpljenje. Međutim, zbog odbacivanja supstancijalnih pregovora, uz ozbiljnu prijetnju osvajanja bihaćke regije po udruženim snagama pobunjenih hrvatskih Srba i Srba iz Bosne i Hercegovine, predsjednik Republike dr. Franjo Tuđman, donio je krajem srpnja 1995. godine odluku o akciji "Oluja" u kojoj su vojne i policijske snage Republike Hrvatske imale 228 poginulih, 15 nestalih i 1205 ranjenih, a prouzročena je i velika materijalna šteta kako na slobodnom tako i na do tada okupiranom području naše zemlje. Danas je gotovo općenito mišljenje u svijetu da je ta akcija dovela do vojne ravnoteže na području zapadnog Balkana, što je omogućilo postizanje daytonsko-pariških dogovora, kao i sporazuma u Erdutu koji će, ako budu dosljedno provođeni, dovesti do trajnog mira u našoj regiji. 2. U Vašem pismu Vi apelirate na donošenje zakona o amnestiji. Kako Vam je poznato zakone ove vrste donose zemlje koje su suočene s pobunom dijela svojih državljana, da bi ih navele na prestanak takvog ekstremnog postupka, a u cilju izbjegavanja žrtava ili smanjenja broja žrtava kako na strani snaga poretka tako i na strani pobunjenika te što brže uspostave ustavnopravnog poretka i mira u zemlji. U slučaju oružane pobune dijela hrvatskih Srba ta izvanredna mjera, kako sam istakao, nije imala uspjeha. S toga gledišta sada, kada je oslobođen najveći dio ranije okupiranog hrvatskog područja nova amnestija se ne bi mogla opravdati navedenim razlogom, iako ju kao znak dobre volje Republike Hrvatske ne bi trebalo apriori odbaciti. Što se tiče jamstava datih erdutskim sporazumom Srbima koji su građani Republike Hrvatske a koji žive na području Baranje, istočne Slavonije i zapadnog Srijema biti će, u to sam uvjeren, dosljedno ispunjena pod uvjetom da se i druga strana pridržava obveza koje iz toga sporazuma proizlaze. 3. Što se tiče Vaših primjedbi o uhićenju onih koji su sudjelovali u pobunjeničkim jedinicama prije isteka roka zakona o amnestiji, radi se o redovnom postupku kojega sudbeni organi moraju provesti da se utvrdi koji su od sudionika u tim jedinicama počinili ratne zločine. 4. U Vašem pismu, gospodine Đukiću, na neuobičajen način optužujete Predsjednika Republike za mržnju prema Srbima. Predsjednik je više puta isticao svoju želju za jednakim tretmanom svih građana naše Republike, pod uvjetom da su lojalni građani i da prihvaćaju i poštuju Ustav i zakone zemlje, što je pretpostavka jednakosti građana u svim demokratskim zemljama svijeta. Oni koji su spremni da taj poredak ruše moraju snositi konzekvence za takve postupke, pa se to dogodilo i s onima koji su rušili hrvatski ustavni i pravni poredak čiji je jamac upravo Predsjednik Republike. Nažalost, kada se pred Hrvatsku krajem prošlog stoljeća, kao realan politički cilj postavila borba za njezinu samostalnost, dio hrvatskih građana srpske nacionalnosti, a posebno najveći dio njihovih političkih vođa, toj su se borbi, sve do najnovijeg vremena, na različite načine protivili. Stoga nije čudo da je poslije uvjerljive pobjede HDZ-a na prvim višestranačkim izborima u proljeće 1990., a posebno poslije proglašenja neovisnosti u ljeto 1991., dio hrvatskih Srba odlučio napustiti našu Republiku uz zamjenu stanova i kuća s Hrvatima koji su živjeli u Vojvodini, Srbiji ili dijelovima Bosne i Hercegovine pod srpskom kontrolom. Drugi dio Hrvata sa spomenutih područja bivše zajedničke države je protjeran ili ih je napustio zbog osjećaja opće nesigurnosti. Kako je broj prognanika i izbjeglica neko vrijeme u Hrvatskoj prelazio i pola milijuna ljudi, bili smo prisiljeni da ove Hrvate smjestimo u državne stanove u gradovima i naseljima koji su oslobođeni akcijama "Bljesak" i "Oluja", a neke i u napuštene kuće hrvatskih Srba. Očito je u takvim okolnostima moralo doći i do većih promjena u entičkoj strukturi pučanstva u Republici Hrvatskoj. Ali, imajte u vidu gospodine Đukiću, da je to bila samo jedna od posljedica agresivnog rata protiv naše zemlje, planiranog i vođenog po političkom vrhu Republike Srbije, odnosno SR Jugoslavije. 5. Koliko mi je poznato, Republika Hrvatska spremna je, u opravdanim slučajevima, a na temelju pojedinačnih zahtjeva, dozvoliti povratak hrvatskih građana srpske nacionalnosti koji su pobjegli ispred hrvatske vojske i policije u akciji "Bljesak" i "Oluja", odnosno nadoknaditi im vrijednost imovine u okviru općeg aranžmana o sukcesiji bivše SFRJ. U tom smislu djeluje Ured za prognanike i izbjeglice kojemu je do sada podnijeto 2.760 takvih zahtjeva u ime oko 5000 osoba, od čega je pozitivno rješeno 745 zahtjeva za oko 2000 osoba. 6. U svezi s Vašim spominjanjem nedjela koja su izvršili pojedini kriminalni elementi izvan tijeka vojnih operacija u spomenutim akcijama, odnosno u razdoblju poslije njih, nadam se da ste upoznati gospodine Đukiću sa opetovanim izjavama Predsjednika Republike dr. Franje Tuđmana, ministra vanjskih poslova dr. Mate Granića kao i izjavama ministra unutarnjih poslova Ivana Jarnjaka o uhićenju i sudskom procesuiranju svih onih za koje se utvrdilo da su takva djela počinili. Takva politika biti će i u interesu ugleda naše zemlje u svijetu. 7. Na konferenciji za tisak SNS-a održanoj 15. veljače 1996. izjavili ste da u Hrvatskoj jačaju snage koje žele rehabilitizirati fašizam čime se onemogućuje djelovanje demokratskih snaga. Republika Hrvatska ima demokratski Ustav, a brojnim zakonima donošenim u više od pet godina uspostavljenog višestranačkog sustava, naš pravni poredak smo gotovo potpuno prilagodili onome koji postoji u razvijenim zapadnim demokracijama. Slobodni rad i djelovanje pedesetak političkih stranaka, od čega je desetak parlamentarnih, među kojima se nalazi i Vaša, Srpska narodna stranka, uz potpunu slobodu tiska i javne riječi svjedoči da je u našoj zemlji uspostavljen čvrst demokratski poredak kojemu ne prijeti opasnost od bilo kojeg totalitarizma, bio on desne ili lijeve provenijencije, pa su stoga Vaši strahovi, gospodine Đukiću, neutemeljeni. 8. Koristim ovu priliku da izrazim uvjerenje i nadu da ćete Vi, gospodine Milane Đukiću, kao predsjednik Srpske narodne stranke i zastupnik u hrvatskom Saboru, doprinijeti da Srbi koji su građani Republike Hrvatske i koji žive i rade kao pedagoški djelatnici, suci, liječnici, inžinjeri i radnici u nizu gradova (Zagrebu, Rijeci, Karlovcu, Osijeku, Sisku, Splitu, Puli...) tako i u nekim područjima koja se nisu priključila pobunjenicima (Gorski kotar, Moslavina, dio Podravine i Slavonije,...), gdje pretežito žive kao seljaci, prihvate Hrvatsku kao svoju zemlju i državu. Nadam se da će ljudska i građanska prava, koja im pruža naš ustavni i pravni poredak, biti osigurana i Hrvatima koji žive u SR Jugoslaviji i srpskom entitetu u Bosni i Hercegovini. To će onda biti i doprinos mirovnom procesu na ovim prostorima te razvoju normalnih odnosa među državnim i političkim jedinkama nastalim na prostoru nekadašnje Jugoslavije", stoji u odgovoru prof. dr. Pribičevića (Hina) pp mc 161557 MET feb 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙