FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

KOLIKO JE ODMAKLA SLOVENSKA PRIVATIZACIJA?

(od dopisnika Hine Luke Fiamenga) LJUBLJANA, 16. veljače (Hina) - Više od tri godine nakon prihvaćanja zakona o privatizaciji društvenih poduzeća tri četvrtine još ni formalno nije pretvoreno u dionička društva na osnovi suglasnosti državne agencije, a i privatizacijski certifikati građana kojima su oni trebali kupovati svoj dio stvorenoga društvenog bogatstva pokazali su se, barem zasad, kao papirnate potvrde bez vrijednosti na financijskom tržištu.
(od dopisnika Hine Luke Fiamenga) LJUBLJANA, 16. veljače (Hina) - Više od tri godine nakon prihvaćanja zakona o privatizaciji društvenih poduzeća tri četvrtine još ni formalno nije pretvoreno u dionička društva na osnovi suglasnosti državne agencije, a i privatizacijski certifikati građana kojima su oni trebali kupovati svoj dio stvorenoga društvenog bogatstva pokazali su se, barem zasad, kao papirnate potvrde bez vrijednosti na financijskom tržištu.#L# Vrijednost društvenog kapitala u poduzećima koja su prošla prvu fazu pretvorbe iznosi oko tri milijarde njemačkih maraka, nominalna vrijednost certifikata više je nego dvostruko veća, a investicijski fondovi, koji su zamišljeni za prikupljanje certifikata i njihovo plasiranje u dionice privatiziranih poduzeća, tuže se da je vrijednost društvenog kapitala manja od vrijednosti certifikata. S druge strane, oni svoj portfelj ne mogu zatvoriti dok ne iskoriste sve certifikate kojima raspolažu, a prije toga ni otkupljene dionice ne mogu početi kotirati na burzi gdje će se pokazati koliko stvarno vrijede. Slovenski privatizacijski zakon zamišljen je kao akt koji će stvoriti novu vlasničku strukturu u kojoj će prevladavati tzv. interno vlasništvo zaposlenih. Jedan od idejnih tvoraca tog modela ekonomist Joža Mencinger dao je godine 1991. ostavku u vladi u znak protesta protiv modela tzv. brze privatizacije koji je Sloveniji predlagao Jeffrey Sachs. Danas Mancinger kaže da model privatizacije koji se ostvaruje za Sloveniju predstavlja prednost. Ta je prednost upravo u sporosti, smatra on, jer se država uči na pogreškama koje su u privatizaciji napravile druge zemlje iz bivšega socijalističkog bloka. Tako Slovenija nije došla u opasnost da, kako kaže Manciger, "rasproda obiteljsku srebrninu" strancima, kako su to učinili Mađari. Istodobno, dodaje najpoznatiji slovenski ekonomski stručnjak, pokazalo se da privatizacija nije lijek za sve i da interno vlasništvo zaposlenih uz solidne makroekonomske okvire i odgovarajuću monetarnu politiku također može dati stabilne rezultate poslovanja slovenske ekonomije. Njegove ocjene u suprotnosti su, međutim, sa stajalištima u inozemstvu, gdje se zaostajanje u privatizacijskom procesu uzima kao jedan od glavnih nedostataka Slovenije u odnosu na srednjoeuropske države poput Poljske, Mađarske i Češke. Posljednje ocjene govore da bi prve prave privatizacijske dionice na Ljubljanskoj burzi mogle početi kotirati tek krajem iduće godine. Prilikom plasmana svojih certifikata Slovenci su, inače, najviše povjerenja pokazali tijekom rijetkih javnih prodaja poduzeća iz farmaceutske i naftne industrije (Lek, Krka, Petrol) pa su na takvim javnim prodajama upisi certifikata znali i do 30 posto premašiti vrijednost društvenog kapitala koji je stavljen u prodaju. Jedini koji su nekoliko tisuća maraka nominalne vrijednosti svojih certifikata dobili u "kešu" bili su zaposleni u jednoj tvornici papira nedaleko od Ljubljane: novi talijanski vlasnik otkupio je njihova vlasnička prava u gotovini i po nominalnoj vrijednosti, kako bi imao čistu i jasnu vlasničku sliku, bez "malih dioničara". (Hina) fl br 161221 MET feb 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙