FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

NJEMAČKA SLAVI AMERIČKOG RATNOG HEROJA

BONN, 6. veljače (Hina/AFP) - Pedeset godina nakon kapitulacije, Njemačka se sprema odati priznanje ratnom junaku posebnog tipa: američkom časniku koji je, u zemlji tada podvrgnutoj pljački, spriječio da 202 platna velikih majstora zauvijek napuste njemačke muzeje i presele se u SAD.
BONN, 6. veljače (Hina/AFP) - Pedeset godina nakon kapitulacije, Njemačka se sprema odati priznanje ratnom junaku posebnog tipa: američkom časniku koji je, u zemlji tada podvrgnutoj pljački, spriječio da 202 platna velikih majstora zauvijek napuste njemačke muzeje i presele se u SAD. #L# Njemačka može zahvaliti Walteru Farmeru što su na njezinom tlu sačuvana remek-djela poput "Čovjeka sa zlatnom kacigom" (Rembrandtova radionica), "Odmor za bijega u Egipat" (Lucas Cranach), jedna Venera Sandra Botticellija, "Mlada žena s bisernom ogrlicom" Vermeera, i 198 drugih djela, od Holbeina mlađeg do Antoinea Watteaua. No dodjela velikog križa za zasluge bivšem vojniku može poslužiti kao primjer Rusiji u trenutku kad se pregovori između Bonna i Moskve o povratu ratnog plijena koje je iz Njemačke odnijela Crvena armija nalaze duboko u slijepoj ulici. Godine 1945, dok su saveznici slavili pobjedu u Njemačkoj, inženjerijski satnik Walter Farmer nije oklijevao stati na stranu poraženih i prkositi hijerarhiji. "Učinio sam to iz jednostavnog moralnog razloga", objašnjava on. Upravo su ga bili imenovali 22. lipnja, tada je imao 30 godina, direktorom odjela za povijesne spomenike, lijepu umjetnost i arhiv Central Collecting Pointa u Wiesbadenu (na jugozapadu Njemačke). U taj Collecting Point (i druge) Amerikanci su sabirali umjetnička djela koje su Nijemci sklonili od ratnih strahota u tisuću provizornih skladišta. Iz tog Collecting Pointa 202 slike, nekada izložene u muzeju u Berlinu i čuvane za vrijeme rata u rudnicima potaše u Hessenu (zapad), odlazile su u SAD po naredbi generala Eisenhowera. "Nismo to smjeli raditi", još i danas govori Walter Farmer. Godine 1945., 7. studenog, objavljen je, na poticaj satnika Farmera, "manifest iz Wiesbadena", koji je potpisalo 35 časnika sličnih dužnosti: ukrcavanje slika za SAD stvara "presedan koji ništa ne može obraniti. Nijedna povijesna uvreda nije trajnija i ne izaziva toliko opravdane gorčine kao oduzimanje nekoj naciji dijela njezine kulturne baštine". Manifest nije spriječio da platna pređu ocean. No njegove odredbe i angažman Waltera Farmera naišli su na odaziv javnog mnijenja i "zgražanje" američkog tiska, prisjeća se 80-godišnjak. Predsjednik Harry Truman bio je konačno primoran da donese odluku o vraćanju djela nakon što su predstavljena američkoj javnosti. SAD više ne posjeduju kulturna dobra izvučena iz ruševina nacističke Njemačke, priopćeno je iz njemačkih vladinih krugova. Naprotiv, Njemačka i dalje traži od Rusije povrat 200.000 muzejskih primjeraka, od kojih su neki izuzetne vrijednosti, tri kilometra arhiva i dva milijuna knjiga. Pregovori su stali na mrtvoj točci. Što se tiče djela iz Wiesbadena, trenutno vise u muzeju Dahlem, u Berlinu. Nakon što je prošli tjedan primio priznanje, jedno od najuglednijih u Njemačkoj, Walter Farmer vidjet će ih danas prvi put u svojoj 84. godini: "Nisam ih nikada vidio", priznaje on. Stigla su u Wiesbaden kao što su iz njega otišla: u sanducima. (Hina) bnš bnš mm 061127 MET feb 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙