ZAGREB, 15. siječnja (Hina) - Devet minuta prije no što je 1991. na nebu iznad Bagdada nastao pakao, američki pilot Greg Feest se polako približavao zapovjednom bunkeru iračke vojske na jugu zemlje i pogodio ga prvom bombom izbačenom
u Zaljevskom ratu.
ZAGREB, 15. siječnja (Hina) - Devet minuta prije no što je 1991. na
nebu iznad Bagdada nastao pakao, američki pilot Greg Feest se polako
približavao zapovjednom bunkeru iračke vojske na jugu zemlje i pogodio
ga prvom bombom izbačenom u Zaljevskom ratu. #L#
Tijekom akcije američke vojske u Panami godine 1989. Feest je također
bio pilot koji je izbacio prvu bombu. On ima 39 godina, potpukovnik je
u američkom ratnom zrakoplovstvu i zapovjednik "Letećih vitezova", 9.
lovačke eskadrile opremljene "nevidljivim" zrakoplovima F-117. Feest
je jedini pilot koji ima preko 1.000 sati leta na tom tipu zrakoplova.
On i njegovi kolege neprestano vježbaju i spremni su, ako se to od
njih zatraži, letjeti i iznad BiH.
"Čim oni (zapovjedništvo) to požele, mi smo spremni", kaže Feest.
Rekao je da su piloti "nevidljivih" zrakoplova već bili iznad BiH, ali
ne u svojim zrakoplovima F-117.
"Bilo je to tijekom zračnih napada...u rujnu, listopadu neki od nas
su letjeli", rekao je Feest i dodao: "Kao što znate, Talijani nisu
dopustili dolazak F-117 u baze na njihovu području".
Američki potpukovnik smatra da je protuzračna obrana u BiH slabija od
obrane u Iraku, izvješćuje AP. "Oni nemaju sofisticirane sustave kao
Iračani, koji su imali najbolju opremu što su je za novac mogli kupiti
- a novaca su imali".
Feest kaže da su se piloti F-117 već uvježbavali za letove iznad BiH
i da poznaju teren. "Ako to od nas zatraže, mi ćemo odmah biti potpuno
spremni", potvrđuje još jednom američki pilot.
Što čini F-117 "nevidljivim"? Zrakoplov je izrađen od materijala koji
djelomično "upija" radarske zrake, ali njegova "nevidljivost" dolazi
od oblika letjelice koji je potpuno neaerodinamičan, čak nezgrapan.
Konstruktor je zamislio da se radarske zrake od zrakoplova odbijaju
prejako ili preslabo, jer svaki radar ima ugrađen uređaj koji sa
zaslona automatski briše sve odraze iznad ili ispod zadanog standarda.
Tako i F-117 ostaje nezabilježen, jer se odražava u području van
zadanih parametara.
Američko ministarstvo obrane objavilo je 1990. godine da je za razvoj
i izgradnju 59 zrakoplova potrošeno 6,26 milijarde dolara, a svaki
F-117 stajao je 106,2 milijuna. Zbog ugradnje dodatne opreme cijena se
sigurno povećala, ali te brojke nisu objavljene.
Korporacija Locheed je 1978. dobila ugovor za izgradnju zrakoplova, a
prva je letjelica isporučena 1982. godine. Godine 1988. podaci o F-117
službeno su objavljeni javnosti.
Od 59 izrađenih zrakoplova, pet primjeraka se srušilo. Tri su
doživjela nesreće u razdoblju dok je projekt bio u tajnosti, a dva su
se srušila 1992. godine.
Trenutačno su u zrakoplovnoj bazi Hollomanu, u državi New Mexico,
smještena 53 zrakoplova, a jedan je u bazi Nellisu u Nevadi i na njemu
se ispituju sustavi zrakoplova.
U sklopu 49. zrakoplovnog puka u Hollomanu su tri eskadrile F-117; 7.
eskadrila "Vrišteći demoni" u kojoj se izvježbavaju piloti na F-117,
te 8. eskadrila "Crne ovce" i 9. eskadrila "Leteći vitezovi",
operativne eskadrile za borbeno djelovanje.
"Nevidljivi" zrakoplovi sudjelovali su u američkoj vojnoj akciji u
Panami 1989. godine, u Zaljevskom ratu 1991. godine, a njihovo
planirano djelovanje iznad BiH nije ostvareno jer Italija nije
dopustila smještanje F-117 u svojim bazama, navodi AP.
Ni jedan F-117 nije ni srušen ni oštećen u borbenim akcijama.
(Hina) sb fs
151456 MET jan 96