FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

- KINA - KALENDAR, OBLJETNICE I OTVORENA PITANJA

BEIJING, 12. siječnja (Hina - od stalnog dopisnika Branka Merlina) - Osmoga siječnja obilježena dvadeseta obljetnica smrti dugogodišnjeg kineskog premijera i svjetski uglednog diplomata Zhou Enlaia (Džon Enlaja), neposredno je podsjetila na približavanje još jednog nadnevka koji ne može ostati neobilježen. Riječ je o 9. rujna i dvadesetoj obljetnici smrti Mao Zedonga.
BEIJING, 12. siječnja (Hina - od stalnog dopisnika Branka Merlina) - Osmoga siječnja obilježena dvadeseta obljetnica smrti dugogodišnjeg kineskog premijera i svjetski uglednog diplomata Zhou Enlaia (Džon Enlaja), neposredno je podsjetila na približavanje još jednog nadnevka koji ne može ostati neobilježen. Riječ je o 9. rujna i dvadesetoj obljetnici smrti Mao Zedonga. #L# Između ta dva datuma, prije samo dvadeset godina, od svijeta izolirana zemlja crvenih knjižica s Maovim citatima i revolucionarnim komitetima, sve je teže zvučnim parolama, mahanjem zastavama te udaranjem u bubnjeve i gongove prikrivala da se bliži kraj još jedne neuspješne političke kampanje. Okrutna, dugotrajna, iscrpljujuća, a ni u čemu uspješna, takozvana velika kulturna proleterska revolucija do tada se već pretvorila u ogorčenu borbu za vlast u samom partijskome vrhu; skrivenu borbu koju će Maova smrt samo ubrzati, a uhićenje Maove udovice i njezinih najbližih suradnika, takozvane četvoročlane bande, 6. listopada 1976. učiniti i javnom. U mjesecima između Zhouove i Maove smrti, demonstrativno narodno iskazivanje počasti pokojnom premijeru u travnju 1976. te pokušaj vlasti da onemogući takvo "kontrarevolucionarno" ponašanje, dalo je naslutiti da se bliži kraj "kulturne revolucije", kao što su ponovno udaljavanje s vlasti Deng Xiaopinga (Hsiaopinga) i Maov osobni izbor Hua Guofenga kao legitimnog nasljednika, ukazivali da je središte borbe za vlast u samom vrhu Kineske komunističke partije. I sam napadan tijekom "kulturne revolucije", Zhou Enlai je glas umjerenog političara i mudrog administratora učvrstio i osobnim djelovanjem u godinama samozatajnog rada u sjeni Mao Zedonga, koji je, uz ostale probleme, partiji kojom je desetljećima rukovodio ostavio na ocjenu i pitanje svoje "kulturne revolucije". Sadašnje isticanje Zhouovih zasluga i narodnog poštovanja stečenog u službi tom istom narodu, njegovo isticanje kao uzora državnim i partijskim službenicima danas, usko je povezano s naporima da se u društvu učvrsti položaj rukovodećih struktura, što u kineskim uvjetima prvenstveno znači Kineske komunističke partije. Godine brzog i nedvojbeno uspješnog gospodarskog razvoja u postmaovskom razdoblju, iskorak od planske prema tržišnoj privredi uz odgovarajuće vrlo široko otvaranje prema svijetu, današnju su Kinu suočile i s pitanjem erozije morala, tipičnim za mnoge države, a tako uočljivim u zemljama u tranziciji. Nakon godina jednakosti u siromaštvu, otkako je uz partijski blagoslov lansirana parola "časno je biti bogat", šuštanje domaćih i konvertibilnih platežnih sredstava zaslijepilo je mnoge od "narodnih slugu". Javno ustrajanje najviših dužnosnika na tomu da će sve učiniti za "čistu vladu" samo po sebi kazuje o veličini problema. Uz porast svih vrsti društveno neželjenih pojava, njihovo iskorjenjivanje oslanjanjem na tradicionalni moral sporo daje rezultate. Uostalom, u zemlji koja se desetljećima ponašala kao da povijest počinje s Maovim teorijskim tekstovima, mnoge tek valja uputiti u bogatstvo iz davnine naslijeđene etičke misli. S druge strane, mukotrpno ustrojavanje pravnog sustava i njegove manjkavosti uzrok su mnogobrojnim apelima "odozgo" na svijest pojedinaca, posebno onih bliskih blagajni ili vlasti. Hvalevrijedne odgojne kampanje na upućivanju stanovništva u njihova prava i dužnosti, jedna su strana medalje. Drakonske kazne, druga. Kada uz često izricanje verbalnih prijetnji svima koji se ne kane pridržavati zakona, tisak javlja kako se od šefova traži da pripaze i na eventualnu rastrošnost svojih tajnika u privatnom životu, jasno je da pitanje morala nije samo teorijsko. A jasno je i da se vladajuća partija, u novim društvenim okolnostima o kojima klasici marksizma ništa ne govore, suočava s pitanjem kako i čime popuniti svojevrsni ideološki i moralni zrakoprazni prostor u kojem se je našla. Nudeći zasad kao odgovor domoljublje te formulu o "izgradnji socijalizma s kineskim značajkama", partija oprezno zaviruje i u vlastitu prošlost i u tradiciju, pazeći da se u kineskom povijesnom panteonu ničin ne ugrozi središnje Maovo mjesto. Krenuvši putem reformi za koje nema uzora, a ustrajući na stabilnosti kao neizostavnom elementu razvoja, Kina ne želi okrnjiti ni jedan uzor koji sama sebi može ponuditi. Tako se, što se uzora tiče, trenutno stječe dojam da je ponuda veća od potražnje. (Hina) mer rb 121115 MET jan 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙