FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GS: UVOĐENJE VAT-A PREPOLOVIT ĆE DRŽAVNE POREZNE PRIHODE

ZAGREB, 8. siječnja (Hina) - Nedavna odluka Vlade RH o smanjivanju poreza na promet nesumnjivo je aktualna tema u hrvatskoj javnosti, no valja se podsjetiti da će se sadašnji oblik poreza na promet za nepunu godinu, odnosno 1. siječnja 1997. godine, zamijeniti porezom na dodanu vrijednost, tzv. VAT-om (value added tax). Uvođenje toga poreza, po jedinstvenoj stopi od 22 posto, prema riječima ravnatelja Porezne uprave Ivana Ivekovića, izuzetno je složen zadatak i zahtijeva sveobuhvatne pripreme, a u konačnici bi trebao rezultirati, među ostalim, povećanjem broja poreznih obveznika, ali i smanjivanjem državnih prihoda od poreza na promet.
ZAGREB, 8. siječnja (Hina) - Nedavna odluka Vlade RH o smanjivanju poreza na promet nesumnjivo je aktualna tema u hrvatskoj javnosti, no valja se podsjetiti da će se sadašnji oblik poreza na promet za nepunu godinu, odnosno 1. siječnja 1997. godine, zamijeniti porezom na dodanu vrijednost, tzv. VAT-om (value added tax). Uvođenje toga poreza, po jedinstvenoj stopi od 22 posto, prema riječima ravnatelja Porezne uprave Ivana Ivekovića, izuzetno je složen zadatak i zahtijeva sveobuhvatne pripreme, a u konačnici bi trebao rezultirati, među ostalim, povećanjem broja poreznih obveznika, ali i smanjivanjem državnih prihoda od poreza na promet. #L# Sadašnji porez na promet proizvoda i porez na promet, koji se ubire tek u krajnjoj etapi, čineći tako trgovce jedinim poreznim obveznicima, trebao bi biti zamijenjen porezom na dodanu vrijednost, koji će oporezovati proizvod u svakoj njegovoj etapi, od proizvodnje do potrošnje. Tako će porezni obveznici poreza na promet postati mnoštvo poduzetnika koji dosad to nisu bili. I dalje će izuzeti od toga biti poduzetnici s godišnjim isporukama vrijednim manje od 50 tisuća kuna. Poduzetnici koji kupuju određen proizvod kako bi ga doradili ili od njega proizveli svoj proizvod plaćaju tek porez na onu vrijednost koju su svojom djelatnošću dodali i to tako da obračunaju i uplate porez na ukupnu vrijednost proizvoda, dok će im dio poreza kojeg su uplatili njihovi dobavljači biti vraćen. Kako bi to bilo moguće, na računima će se odvojeno iskazivati cijena proizvoda i iznos poreza. Tako poduzetnici sami obračunavaju porez, s obzirom na svoje izlazne fakture, te ga uplaćuju dvaput mjesečno, dok porezne vlasti vraćaju višak poreza s obzirom na uplaćeni porez po ulaznim fakturama tih poduzetnika. Očito je da taj porez zahtjeva stručno osposobljenu i tehnološki opremljenu poreznu vlast, pa stoga treba provesti sveobuhvatne pripreme, izjavljuje ravnatelj Porezne uprave, Ivan Iveković. Naime, prema prvim planovima, VAT je trebao biti u primjeni od 1. siječnja ove godine, ali se od toga odustalo kako bi se i poduzetnici, ali i porezne vlasti mogle pripremiti za tu veliku reformu. No, usprkos tome što porezne vlasti očekuje i do četiri puta više posla, neće biti velikog zapošljavanja poreznih službenika, tvrdi Iveković. Umjesto toga djelatnost poreznih službi znatno će se informatizirati. Rok za stupanje na snagu poreza na dodanu vrijednost, uvjeren je ravnatelj Porezne uprave, neće se mijenjati. Uskoro će početi i brojni seminari, savjetovanja te promidžba, kako bi se naši gospodarstvenici pripremili i priviknuli na tu promjenu. Usprkos povećanju poreznih obveznika, država očekuje smanjivanje prihoda od toga oblika poreza. Naime, danas je porez na promet najizdašniji porezni oblik u hrvatskom gospodarskom sustavu, koji osigurava oko 48 posto sredstava državnoga proračuna, ili oko 16 milijardi kuna, dok se, prema projekcijama Porezne uprave, očekuje tek devet milijardi kuna prihoda od poreza na dodanu vrijednost. Stoga Iveković naglašava kako nema objektivnog utemeljenja za tvrdnje kako bi uvođenje VAT-a moglo izazvati inflatorni udar, odnosno naglo povećanje cijena pojedinih proizvoda i usluga. Naprotiv, kako će ukupno porezno opterećenje iznositi za sve proizvode 22 posto, osim za one na koje se primjenjuju trošarine, vrlo je vjerojatno da će doći do snižavanja cijena velikog broja proizvoda, koji su sada opterećeni s porezom po višoj stopi. Podsjetimo se, nedavnim smanjivanjem poreza na promet postignuto je prosječno porezno opterećenje za većinu proizvoda od 26,5 posto. Zasad je nemoguće utvrditi hoće li oni proizvodi koji dosad nisu bili oporezovani ili jesu, ali po manjim stopama, poskupjeti. Naime, u kalkulaciju cijena tih proizvoda ulaze razne stavke u koje je uključen i porez na promet, što onemogućuje utvrđivanje "čiste" cijene tih proizvoda. Prednost je VAT-a u tome što se porez u svim etapama obračunava samo na "čistu" cijenu proizvoda, odnosno izbjegava se kumulativni učinak plaćanja poreza na porez, te se tako, tvrdi Iveković, može dogoditi da i trenutačno neoporezovani proizvodi pojeftine. Dakle, nema argumenata za tvrdnje o velikim poskupljenjima nakon uvođenja VAT-a, drži Iveković. Porez na dodanu vrijednost, zbog izbjegavanja kumulativnog učinka, poboljšat će konkurentnost domaćih proizvoda na inozemnim tržištima, što bi trebalo dodatno potaknuti hrvatske izvoznike. Primjena VAT-a trebala bi također uvećati međunadzor i samonadzor poduzetnika, ocijenio je Iveković. I na kraju, uvođenje VAT-a nesumnjivo je i strateška odluka za Hrvatsku kao europsku državu, budući da taj porezni oblik koriste sve članice Europske unije. (Hina) dš sbo 081044 MET jan 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙