FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GS: FRANŠIZNIM POSLOVANJEM DO USPJEHA

ZAGREB, 4. siječnja (Hina) - Franšize postaju sve aktualnijom temom u Hrvatskoj, ne samo zbog prodora stranih tvrtki na naše tržište, koje su, poput lanca restorana McDonald's, diljem svijeta razvile takav sustav poslovanja, već i zbog brojnih koristi koje franšiza pruža malim poduzetnicima, čiji se broj u našem miljeu u posljednjih nekoliko godina naglo uvećao. No, kako još nije ustrojena Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, kojoj se trebaju prijaviti svi franšizni ugovori, još nije moguće precizno utvrditi koliko je u našoj zemlji razgranat taj način poslovanja, ocjenila je dr. Deša Mlikotin-Tomić sa Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.
ZAGREB, 4. siječnja (Hina) - Franšize postaju sve aktualnijom temom u Hrvatskoj, ne samo zbog prodora stranih tvrtki na naše tržište, koje su, poput lanca restorana McDonald's, diljem svijeta razvile takav sustav poslovanja, već i zbog brojnih koristi koje franšiza pruža malim poduzetnicima, čiji se broj u našem miljeu u posljednjih nekoliko godina naglo uvećao. No, kako još nije ustrojena Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, kojoj se trebaju prijaviti svi franšizni ugovori, još nije moguće precizno utvrditi koliko je u našoj zemlji razgranat taj način poslovanja, ocjenila je dr. Deša Mlikotin-Tomić sa Ekonomskog fakulteta u Zagrebu. #L# Franšiza je ugovor između velikih poduzeća koja su dugogodišnjim radom razvila određenu vrstu proizvoda ili usluge i malih poduzetnika ili poduzeća prema kojem veliko poduzeće malom ustupa pravo na prodaju proizvoda ili usluge sa svojim zaštitnim znakom i uz korištenje svih pogodnosti velikog poduzetnika. Mali poduzetnik to pravo plaća kroz dva oblika naknade - pristupninu, koja predstavlja tržišnu vrijednost ustupljene franšize i plaća se jednokratno, te obročne svote koja se izračunava u postotku od ostvarenog prometa primatelja franšize i plaća se svakih tri ili šest mjeseci. Primjerice, McDonald's, koji u nas zasad ne posluje pomoću franšiza, prodaje franšizu za otprilike 400 tisuća američkih dolara, koja vrijedi 20 godina, dok franšizna naknada iznosi oko tri posto od ukupnog prometa. No, većina poduzeća koja posluju na taj način franšizu obično ustupa na razdoblje do pet godina, a cijena ustupanja ponekad je tek simbolična. Franšizno poslovanje otpočelo je još u prošlom stoljeću, a američka vlada ga je sustavno poticala i financirala tek nakon Drugog svjetskog rata, kao oblik zapošljavanja demobiliziranih vojnika i siguran način financiranja privatnog poduzetništva. Naime, zahvaljući know-howu, koji primatelj franšize stekne od davatelja franšize, znatno je smanjena i mogućnost propadanja malog poduzeća. Koristi ovakvim načinom poslovanja ima veliki poduzetnik koji tako uspješno i sigurno može proširiti svoju djelatnost na nova tržišta, kao i mali poduzetnik koji za relativno malu investiciju, a zahvaljujući zaštitnom znaku poznatog poduzeća ima ostvarene sve preduvjete za uspjeh. Najpoznatiji primjeri franšiznog poslovanja u svijetu su lanci restorana McDonald's, Wendy, Nordsee, Pizza Hut; lanci hotela Hilton, Intercontinental, Holliday Inn; trgovačkih radnji Benetton, Mothercare, Rodier Palmers; agencija za iznajmljivanje automobila Herz, Exxon-ove servisne stanice te prodavaonice autoguma Goodyear. Nakon što se, sukladno Zakonu o tržišnom natjecanju, u Hrvatskoj ustroji Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, moći će se pratiti i razgranatost franšiznog poslovanja. Zasada je teško utvrditi koliko je franšiza ustupljeno u Hrvatskoj budući da se još ne vodi odgovarajuća evidencija, niti se provodi analiza ugovorne prakse. No, čak i nakon uvođenja evidencije i analize franšiznih ugovora naša će zakonska regulativa ostati manjkava u pogledu reguliranja franšiznog poslovanja budući da u sadašnjim zakonima nisu precizno određena pravila takvog načina poslovanja, ističe dr. Mlikotin-Tomić. (Hina) dš sbo 041224 MET jan 96

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙