ZAGREB, 4. siječnja (Hina) - Franšize postaju sve aktualnijom temom u Hrvatskoj, ne samo zbog prodora stranih tvrtki na naše tržište, koje su, poput lanca restorana McDonald's, diljem svijeta razvile takav sustav poslovanja, već i
zbog brojnih koristi koje franšiza pruža malim poduzetnicima, čiji se broj u našem miljeu u posljednjih nekoliko godina naglo uvećao. No, kako još nije ustrojena Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, kojoj se trebaju prijaviti svi franšizni ugovori, još nije moguće precizno utvrditi koliko je u našoj zemlji razgranat taj način poslovanja, ocjenila je dr. Deša Mlikotin-Tomić sa Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.
ZAGREB, 4. siječnja (Hina) - Franšize postaju sve aktualnijom temom u
Hrvatskoj, ne samo zbog prodora stranih tvrtki na naše tržište, koje
su, poput lanca restorana McDonald's, diljem svijeta razvile takav sustav
poslovanja, već i zbog brojnih koristi koje franšiza pruža malim
poduzetnicima, čiji se broj u našem miljeu u posljednjih nekoliko godina
naglo uvećao. No, kako još nije ustrojena Agencija za zaštitu tržišnog
natjecanja, kojoj se trebaju prijaviti svi franšizni ugovori, još nije
moguće precizno utvrditi koliko je u našoj zemlji razgranat taj način
poslovanja, ocjenila je dr. Deša Mlikotin-Tomić sa Ekonomskog
fakulteta u Zagrebu. #L#
Franšiza je ugovor između velikih poduzeća koja su dugogodišnjim radom
razvila određenu vrstu proizvoda ili usluge i malih poduzetnika ili poduzeća
prema kojem veliko poduzeće malom ustupa pravo na prodaju proizvoda ili
usluge sa svojim zaštitnim znakom i uz korištenje svih pogodnosti velikog
poduzetnika.
Mali poduzetnik to pravo plaća kroz dva oblika naknade - pristupninu, koja
predstavlja tržišnu vrijednost ustupljene franšize i plaća se jednokratno,
te obročne svote koja se izračunava u postotku od ostvarenog prometa
primatelja franšize i plaća se svakih tri ili šest mjeseci.
Primjerice, McDonald's, koji u nas zasad ne posluje pomoću franšiza,
prodaje franšizu za otprilike 400 tisuća američkih dolara, koja vrijedi
20 godina, dok franšizna naknada iznosi oko tri posto od ukupnog prometa.
No, većina poduzeća koja posluju na taj način franšizu obično ustupa na
razdoblje do pet godina, a cijena ustupanja ponekad je tek simbolična.
Franšizno poslovanje otpočelo je još u prošlom stoljeću, a američka
vlada ga je sustavno poticala i financirala tek nakon Drugog svjetskog
rata, kao oblik zapošljavanja demobiliziranih vojnika i siguran način
financiranja privatnog poduzetništva. Naime, zahvaljući know-howu, koji
primatelj franšize stekne od davatelja franšize, znatno je smanjena i
mogućnost propadanja malog poduzeća.
Koristi ovakvim načinom poslovanja ima veliki poduzetnik koji tako uspješno
i sigurno može proširiti svoju djelatnost na nova tržišta, kao i mali
poduzetnik koji za relativno malu investiciju, a zahvaljujući zaštitnom znaku
poznatog poduzeća ima ostvarene sve preduvjete za uspjeh.
Najpoznatiji primjeri franšiznog poslovanja u svijetu su lanci restorana
McDonald's, Wendy, Nordsee, Pizza Hut; lanci hotela Hilton, Intercontinental,
Holliday Inn; trgovačkih radnji Benetton, Mothercare, Rodier Palmers;
agencija za iznajmljivanje automobila Herz, Exxon-ove servisne stanice te
prodavaonice autoguma Goodyear.
Nakon što se, sukladno Zakonu o tržišnom natjecanju, u Hrvatskoj
ustroji Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, moći će se pratiti i
razgranatost franšiznog poslovanja. Zasada je teško utvrditi koliko je
franšiza ustupljeno u Hrvatskoj budući da se još ne vodi odgovarajuća
evidencija, niti se provodi analiza ugovorne prakse. No, čak i nakon uvođenja
evidencije i analize franšiznih ugovora naša će zakonska regulativa ostati
manjkava u pogledu reguliranja franšiznog poslovanja budući da u sadašnjim
zakonima nisu precizno određena pravila takvog načina poslovanja, ističe
dr. Mlikotin-Tomić.
(Hina) dš sbo
041224 MET jan 96